نیوز سیتی!
18 مهر 1402 - 19:46

روسیه: نیروهای حافظ صلح ما آماده برقراری ثبات در قفقاز جنوبی هستند

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا در «قفقاز جنوبی» گفت که صلح‌بانان این کشور آماده برقراری ثبات در این منطقه هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که غرب با تحمیل میانجیگری خود به ارمنستان و جمهوری آذربایجان در پی جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که اتحادیه اروپا و آمریکا با مداخله در اوضاع قره باغ،بی ثباتی در قفقاز جنوبی به ارمغان می آورند.

بر اساس این گزارش، در دور جدید تنش‌ها میان ایروان و باکو، جمهوری آذربایجان عملیات برق آسایی در قره‌باغ انجام داد که آن‌ را «اقدامات ضدتروریستی با هدف احیای نظم قانون اساسی» توصیف کرد. در پی این عملیات جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی اعلام انحلال کرد و تقریباً همه ساکنان ارمنی این منطقه به ارمنستان گریختند.

لاوروف افزود: «اکنون که سران ایروان و باکو موضوع به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت دو کشور را حل و فصل کردند، زمان برقراری یک زندگی مسالمت آمیز و تقویت اعتماد فرا رسیده است. نیروهای حافظ صلح روسیه آماده هستند تا به هر طریق ممکن در این امر مشارکت کنند.»

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز سه شنبه گفت: «روسیه در مورد مسائل اساسی مربوط به نیروهای حافظ صلح روسیه با جمهوری آذربایجان گفت‌وگو می‌کند.»

 در تحولی دیگر، نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد در نشست کشورهای مستقل مشترک المنافع که قرار است در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شود، شرکت نمی‌کند.

پیش‌تر، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان از شرکت در نشست شورای وزرای خارجه کشورهای مستقل مشترک المنافع که ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) در بیشکک برگزار خواهد شد، امتناع کرد. معاون وزیر خارجه ارمنستان در این رویداد به نمایندگی از کشورش حضور خواهد داشت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1534304

مهمترین اخبار ایران و جهان: