نیوز سیتی!
14 آبان 1402 - 14:42

مدرس تاریخی ابن‌سینا قدیمی‌ترین مدرسه طب دنیا در اصفهان احیا می‌شود

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدرس ابن سینا قدیمی‌ترین مدرسه طب دنیاست که بقایای آن پس از یک هزار سال تا امروز در اصفهان باقی مانده است. بنا بر روایات تاریخی ابن سینا هر روز صبح بعد از اذان در این مدرس تدریس می‌کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق میان دستور صد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از نگین‌ها، ابن سینا است. کسی که در اصفهان زندگی می‌کرده و مَدرَس داشته است اما خیلی‌ها از آن بی خبر هستند. چطور ممکن است حتی پزشکان اصفهانی ندانند که پزشک افسانه‌ای تاریخ در این شهر زندگی می‌کرده است،

وی ادامه داد: مدرس ابن سینا قدیمی‌ترین مدرسه طب دنیاست که بقایای آن پس از یک هزار سال تا امروز در اصفهان باقی مانده است. بنا بر روایات تاریخی ابن سینا هر روز صبح بعد از اذان در این مدرس تدریس می‌کرده است.

میرباقری گفت: این مدرس از ابتدای خیابان ابن سینا تا مدرسه شفیعیه در قرن چهارم و پنجم ادامه داشته است. این مدرسه با عظمت و متعلق به دوره آل بویه است و مرحوم جلال الدین همایی نیز در پژوهش‌های خود به این موضوع اشاره کرده‌ است. براساس مستندات تاریخی ابن سینا پانزده سال در اصفهان زندگی می‌کرده و احتمالا مقبره او نیز در این مکان است. 

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به احیای این مدرس خاطرنشان کرد: در دو هفته اخیر سه جلسه با دانشگاه علوم پزشکی و دو بازدید در این ارتباط برگزار کردیم. در همین راستا سرمایه‌گذار پیدا شده که علاقه‌مند است این کار را انجام دهد. اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری کمک کنند تا این اتفاق زیبا در اصفهان رقم بخورد و به زودی از برندی که در ایران نظیر ندارد استفاده کنیم.

وی بیان کرد: ازبکستان منطقه وسیعی را مربوط به معرفی ابن سینا اختصاص داده، فقط به واسطه اینکه او در این کشور متولد شده است و از نظر گردشگری درآمد بالایی از این مکان کسب می‌کند اما ما نسبت به این موضوع بی توجه هستیم.

میرباقری در ادامه نطق خود تصریح کرد: تصور نمی‌کردم شورا و شهرداری اینقدر ضعیف در مورد بافت تاریخی تصمیم بگیرند. دو سال است که در این مورد صحبت می‌کنیم اما اتفاقی نیفتاده است. ابتدای سال برای دلخوش کردن ما اداره‌ای تشکیل دادند اما دوامی نداشت. مگر اصفهان ارزشمندتر از بافت تاریخی چه نگینی دارد؟ سئوال این است که چرا هنوز نمی‌توانیم تصمیمی جدی در این مورد بگیریم؟ 

پایان پیام/۳۸۱۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1562004

مهمترین اخبار ایران و جهان: