نیوز سیتی!
28 آذر 1402 - 15:11

شناسایی ۱۱۸۳ بیمار دیابتی در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با آغاز پویش ملی غربالگری ملی سلامت یک‌هزار و ۱۸۳ بیمار مبتلا به دیابت و ۲ هزار و ۱۸۵ بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شدند.

فاطمه ترکمان اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح پویش ملی غربالگری ملی سلامت در استان ۲۴۶ هزار و ۱۱۶ نفر در سطح استان از نظر ابتلا به دیابت و فشارخون غربالگری شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پویش ملی غربالگری فشارخون بالا و دیابت در ۷۶۷ واحد بهداشتی در حال انجام است گفت: در این طرح تاکنون ۵۴ هزار و ۳۳۲ نفر پیش دیابت شناسایی شده و آموزش‌های لازم نیز به این افراد ارائه شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با اشاره به اینکه ۵۲ هزار و ۱۵۴ نفر در مرحله پیش‌فشار خون بودند افزود: ۵ هزار و ۱۲ نفز نیز مشکوک به دیابت و ۶ هزار ۴۱۹ نفر مشکوک به فشار خون شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به شناسایی یک‌هزار و ۱۸۳ بیمار دیابتی تا امروز خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۱۸۵ نفر نیز به فشار خون بالا مبتلا بودند.

ترکمان‌اسدی پوشش غربالگری را تاکنون ۲۰ درصد عنوان کرد و افزود: جمعیت هدف ما یک میلیون هزار و ۲۲۰ هزار نفر هستند که باید غربالگری شوند.

وی با اشاره به اینکه در پویش ملی سلامت برای تشخیص و شناسایی بیماران دیابت و فشار خون بالا بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام می‌شود گفت: آگاه‌سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت در صورت شناسایی دیرهنگام این بیماری‌ها و پیامد تاخیر در تشخیص و آغاز درمان از اهداف این پویش بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از دیگر اهداف این پویش را شناسایی به موقع بیماری و داشتن زمان مناسب برای شروع مراقبت و تلاش برای درمان قطعی است تاکید کرد: تشخیص دیرهنگام دیابت و فشار خون بالا و مداخله دیرهنگام برای درمان، عوارض جبران‌ناپذیر و هزینه بالایی برای فرد، خانواده، جامعه و سیستم سلامت به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اندازه‌گیری قند خون ناشتا در این پویش معیار بررسی میزان قند خون افراد است از مردم می‌خواهیم در کنار استقبال و اطلاع‌رسانی به سایر افراد در این خصوص به صورت ناشتا برای انجام آزمایش به نزدیکترین واحد بهداشتی محل زندگی خود مراجعه کنند.

پایان پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1609404

مهمترین اخبار ایران و جهان: