نیوز سیتی!
22 آبان 1402 - 17:07

محدود شدن رزمایش در اژه دستاورد تازه نشست ترکیه و یونان

مقامات ارشد دفاعی یونان و ترکیه روز دوشنبه در نشستی نادر در «آنکارا» با هم ملاقات کردند و یکی از دستاوردهای آن کاسته شدن رزمایش‌های دو کشور در دریای اژه بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در نشانه‌ای از گرم شدن بیشتر روابط بین دو کشور همسایه ترکیه و یونان، یک هیات دفاعی یونان روز دوشنبه برای گفت‌وگو با همتایان ترکیه‌ای خود برای  برگزاری نشست اعتمادسازی از «آنکارا» بازدید کرد.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه میزبان هیاتی از یونان برای نشست اقدامات اعتمادسازی نظامی بود. این نشست چهارمین جلسه از نوع خود در سال‌های اخیر است.

هیات‌های دفاعی اولین بار در سال ۲۰۱۰ در یونان و دو نشست دیگر در ترکیه و آتن در سال‌های بعد برگزار کردند. در آخرین نشست در سال ۲۰۲۰ در آتن، طرفین در مورد طرحی برای اقدامات اعتمادسازی به توافق رسیدند. در سال ۲۰۲۱ یک تماس ویدئویی بین طرفین برگزار شد، اما تنش در دریای اژه ظاهرا به تاخیر در نشست منجر شد.

بر اساس این گزارش، هر دو طرف در این نشست بر روی محدود کردن تمرین‌های دریایی توافق کردند. تمرینات دریایی در دریای اژه برای مدت طولانی منبع تنش بین دو کشور بوده است.  قرار است که دو کشور در تابستان و در روزهای ملی خود در دریای اژه رزمایشی برگزار نکنند.

یونان علیرغم اینکه قصد ندارد وارد مسابقه تسلیحاتی با آنکارا شود، برنامه تسلیحاتی جاه طلبانه را اجرا می کند.

یکی از این موارد خرید جنگنده از آمریکا و افزایش بودجه دفاعی به منظور مقابله با ترکیه در شرق مدیترانه است. یونان می‌گوید باید از جزایر در برابر حمله احتمالی ترکیه دفاع کند، اما مقامات ترکیه می‌گویند نظامی‌سازی مداوم این جزایر می‌تواند منجر به زیر سوال بردن مالکیت آنکارا شود. ترکیه بارها نسبت به چنین اقداماتی هشدار داده است.

 اندیشکده  آمریکایی «امریکن انتر پرایز»  در تحلیلی در خصوص موضع گیری‌های اخیر ترکیه در قبال تحولات غزه نوشت، ترکیه با همسو شدن با ایران، حزب‌الله و حوثی‌های یمن، خود را از هرگونه خرید تسلیحاتی در آینده محروم می‌کند. تسلیحات و سایر کالاهایی که قبلاً به ترکیه تعهد داده شده بودند را می‌توان به مشتریان مستحق‌تر از جمله (رژیم) اسرائیل، یونان، قبرس، ارمنستان یا حتی نیروهای دموکراتیک سوریه هدایت کرد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1570704

مهمترین اخبار ایران و جهان: