به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان، رونق اقتصادی بنادر با پشتیبانی و ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به صاحبان کالا و تجار صورت خواهد گرفت و لذا بنادر انزلی و آستارا در کنار بندر کاسپین بستر جذب سرمایهگذاری و خلق فرصتهای سرمایهگذاری را با تعمل بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اتاق بازرگانی گیلان، میزبان مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان بود که در این نشست معاون بندری سازمان منطقه آزاد انزلی هم در جمع رییس و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان حضور داشت.
اتاق بازرگانی گیلان با بیش از یک قرن سابقه یکی از قدیمیترین اتاقهای ایران است و مهمترین عامل سبقه تاریخی اتاق گیلان افرادی همچون زنده یاد حاج حسن ضمیرایی تاجر مشهور چوب ایران بود که در اتاق گیلان عضویت داشت و فردی موثر و خوش نام برای تجارت ایران بود، لذا نقش گیلان در بازرگانی ایران با دو مرز زمینی و دریایی با آذربایجان و شوروی سابق، این استان را به عنوان دروازه ورود ایران به اروپا مطرح کرده بود.
در این نشست، طرفین ضمن برجستگی ظرفیتهای کم نظیر اقتصادی گیلان به راهکارهای گسترش مبادلات تجاری و فراهم کردن تسهیلات به صاحبان کالا و بهره مندی تجار از امکانات گیلان و چالشهای موجود با یکدیگر تبادل نظر و گفتوگو کردند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در این دیدار ضمن آرزوی توفیق برای مدیر جدید بنادر و دریانوردی گیلان اظهار کرد: گیلان روزگاری دروازه تجارت ایران بود و بازرگانان از مسیر شهرهای رشت، انزلی و آستارا با اروپا تجارت میکردند و تحرک و پویایی کاملا در این استان مشهود بود و تا امروز هم گیلان همچنان در مرزهای سهگانه خود با آذربایجان و روسیه روابط بسیار نزدیکی دارد.
هادی تیزهوش تابان سابقه ۱۰۴ ساله اتاق گیلان در مقابل سابقه ۴۰۰ ساله تجارت گیلان با همسایگان خود در دریای کاسپین که نشانگر نقش و جایگاه این استان مهم شمالی ایران است، تدوام این تجارت با ایجاد سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه توسط اتاق گیلان را یک بستر زیرساختی برای تجارت نه گیلان بلکه ایران تلقی کرد و گفت: گیلان یکی از اصلیترین مبادی تجارت با آذربایجان، فدراتیو روسیه و همچنین روابط با کشورهای اوراسیا است و زیرساختهای تجاری با آمدن دولت جدید به سرعت در حال تکمیل شدن است.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، بخش اعظمی از تجارت بازرگانان ایرانی به روسیه را از طریق بنادر گیلان دانست و به نقش و جایگاه بنادر انزلی، کاسپین و آستارا و حضور پررنگ شرکت کشتیرانی دریای خزر با بهرهمندی از کانتینرهای یخچالی به مقاصد آستراخان روسیه و اکتائو قزاقستان پرداخت و تصریح کرد: زیرساختهای موجود در بنادر گیلان خصوصا انزلی که از قدیمیترین و فعالترین بنادر ایران میباشد مستلزم این است که با آمدن مدیر جدید، تکمیل شده و از سویی خدمات هم به صاحبان کالا با کیفیت بالاتر و در زمان کمتر و امکانات بیشتر مسیر گردد.
تیزهوش تابان، حمل و نقل کالا از طریق دریا را یکی از راههای مهم تجارت ارزیابی کرد و افزود: سه بندر مهم تجاری گیلان به عنوان پتانسیل ارزشمند تجاری شمال ایران مطرح است و برای جذب صاحبان کالا در گیلان هزینه و زمان دو فاکتور مهم تلقی میگردد.
وی با تاکید بر ترانزیت کالا از طریق گیلان بیان کرد: گیلان یکی از مسیرهای ترانزیت کالا است اما دخیل بودن ۲۰ دستگاه و نهاد دولتی در تجارت، نه در گیلان بلکه در کشور سرعت تجارت را با کندی روبرو میکرد که نتیجه این اتفاق سبب بالا رفتن هزینه تجارت، کاهش رقابت و سپس تغییر مسیر تجارت تاجر و صاحب کالا میشود.
رونق اقتصادی بنادر گیلان با پشتیبانی از بخش خصوصی و صاحبان کالا مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز که نیمه خرداد ماه سکاندار بنادر گیلان شد در نخستین هفتههای پذیرش مسؤولیت خود با حضوردر اتاق بازرگانی گیلان با رییس، اعضای هیات نمایندگان و فعالان بخش خصوصی استان دیدار کرد.
رونق اقتصادی بنادر گیلان با پشتیبانی از بخش خصوصی و صاحبان کالارونق اقتصادی بنادر گیلان با پشتیبانی از بخش خصوصی و صاحبان کالامهدی یونسی که در جمع فعالان بخش خصوصی گیلان با اشاره به رویکرد جدید سازمان بنادر با فعالان بخش خصوصی و صاحبان کالا اظهار کرد: بنادر گیلان برنامه جدیدی را برای جذب سرمایهگذار با حمایت از تجار و صاحبان کالا ترسیم کرده و در همین رابطه امکانات و خدمات بندری برای فعالان اقتصادی و صاحبان کالا ارتقا مییابد.
به گفته وی، رونق اقتصادی بنادر گیلان با پشتیبانی و ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به صاحبان کالا و تجار صورت خواهد گرفت و لذا بنادر انزلی و آستارا در کنار بندر کاسپین بستر جذب سرمایهگذاری و خلق فرصتهای سرمایهگذاری را با تعمل بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان با تاکید بر اینکه گیلان در انزلی و آستارا دارای فرصتهای اقتصادی برای جذب کالا است و بندر چمخاله هم به عنوان بندر گردشگری مطرح است، از ایجاد گردشگری دریایی در انزلی به عنوان یک فرصت برای رونق استان یاد کرد و افزود: دریا یکی از پتانسیلهای ارزشمند اقتصادی است و در دنیا مسافرتهای دریایی برای ۱۷۶ کشوری که دارای دریا هستند یک فرصت بینظیر است اما در خزر میتوانیم روی گردشگری دریایی گامهای مهمی را برای رونق اقتصادی بر داریم.
یونسی به واقعیت برخی بروکراسی اداری و موانع پیش روی تجارت به عنوان چالش فعالان اقتصادی ارزیابی کرد، گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی خانه تجار و صاحبان کالا است و هیچ تاجری نباید پشت درب اتاق مدیر منتظر بماند و اعتقاد ما حل مشکلات و رفع موانع تجار در کوتاهترین زمان ممکن است، لذا درنظر داریم ضمن توجه به کاهش ترافیک، بازاریابی گستردهای را در حوزهای جذب کالا، کشتی، ترانزیت و سرمایهگذار اقدام کنیم و در این زمینه باید جهادی کار کنیم.
وی با اشاره به گام برداشتن در راستای منویات رهبر کبیر انتقلاب و تحقق شعار سال تصریح کرد: رونق اقتصادی برای ما بسیار مهم است و بازاریابی گستردهای در حوزهای مربوطه از جمله جذب کالا، ترانزیت و سرمایهگذاری بر داریم چون اعتقاد داریم پیوندهای اقتصادی با همکاری بخش خصوصی مهیا میشودد و در این زمینه باید جهادی کار کنیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان، اهمیت و مدیریت لایروبی را بسیار مهم دانست و افزود: با توجه به اینکه بندر انزلی در مجاورت تالاب است، رسوبگذاری در آن بالا بوده و باید آن را مدیریت کنیم تا با ایجاد عمق مناسب شرایط برای خدمات دهی به کشتیها ی تناژ بالاتر فراهم گردد.
به گفته وی، هم اکنون چون بندر آستارا هم به جهت اینکه توان پلوگیری کشتی با تناژ بالاتر وجود ندارد و این امر فعالیت سرمایهگذاری برای سرمایهگذار بندر و صاحبان کالا را با چالش روبرو کرده تا در دو ماه آینده مشکل لایروبی این بندر مهم تجاری گیلان رفع شده و کشتی میتواند با آبخور۵/۵ متر وارد بندر آستارا شود.
یونسی با بیان اینکه بستر فعالیتهای اقتصادی برای تجار و صاحبان کالا و تولیدکنندگان گیلانی فراهم است، گفت: بندر انزلی و آستارا به عنوان شاهراه تجارت ایران به کشورهای حاشیه دریای کاسپین میتواند رونق جدیدی را برای توسعه اقتصادی گیلان فراهم نماید.
ایجاد مشوقهای یکسان و هم افزایی بنادر انزلی و کاسپین برای جذب صاحبان کالا معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست از زیرساختهای بندری در منطقه آزاد انزلی همچون اسکله ها، مخازن، سیلو و انبارهای مجتمع بندری کاسپین به عنوان یک پتانسیل بزرگ برای تجارت و بازرگانی در گیلان اشاره کرد.
ایجاد مشوقهای یکسان و هم افزایی بنادر انزلی و کاسپین برای جذب صاحبان کالاایجاد مشوقهای یکسان و هم افزایی بنادر انزلی و کاسپین برای جذب صاحبان کالاامین افقی با تاکید بر اینکه بنادر کاسپین و انزلی تنها بنادر منطقه آزاد شمال ایران است و این مهم تمایل صاحبان کالا را برای تجارت از این بنادر را با اقبال بیشتری روبرو میکند، از سرمایهگذاری دولت در انزلی به عنوان یک یادگار بزرگ در حوزه زیرساختهای تجارت دریایی یاد کرد.
به گفته وی، بنادر کاسپین و انزلی با ایجاد مشوقهای یکسان سازمان بنادر هر دو دارای مزیت یکسان به صاحبان کالا است و از تمامی مشوقهای سازمان بنادر برخوردار است و هر دو در محدوده منطقه آزاد تجاری انزلی قرار دارد.
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی از راهاندازی تجارت دریایی بین بنادر آکتائو و کاسپین و خلق مزیتهای رقابتی برای توسعه مراودات تجاری اشاره کرد و افزود: کریدور چین، اکتائو و کاسپین از زمان شکلگیری تحریمها موجب به حرکت درآوردن بخشی از اقتصاد ایران شد.
افقی با اشاره به راه اندازی کریدور چین – قزاقستان – بندر کاسپین بیان کرد: این سازمان از سال ۱۳۹۷ با استفاده از حمل و نقل ترکیبی از مسیر بنادر قزاقستان بیش از ۱۲هزار تیای یو کانتینر به چین صادر و یا وارد کرده که با اتصال ریل به بندرکاسپین و تکمیل اسکله رو-رو مبادله تجاری وترانزیت کالا از این مسیر افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
به گفته وی، تکمیل زیرساختهای کریدور شمال جنوب، منطقه آزاد انزلی را به قطب مراودات ترانزیتی، تولیدی کشورهای حوزه جنوب و غرب آسیا و با اوراسیا تبدیل کرده است.
دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی با اشاره به تشکیل شورای لجستیک در این منطقه که زمینه توسعه خدمات لجستیکی و حمل و نقلی را پدید میآورد، تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری کاسپین در شاهراه ترانزیتی کشور و اهمیت فعالسازی کریدورهای بینالمللی شمال _جنوب، توسعه خدمات حمل و نقل به عنوان بازوی راهبردی تولید و توسعه پایدار به آن توجه شود.
انتهای پیام/۸۴۰۰۸
شناسه خبر: 402248