نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 23:26

پیش‌بینی برداشت ۱۳۵ هزار تن گندم از مزارع خراسان‌شمالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش‌بینی می‌شود در مجموع از سطح مزارع آبی و دیم تحت کشت گندم استان ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تن گندم تولید شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حمید نامور، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: در فصل زراعی پاییز ۱۴۰۲-۱۴۰۱، در خراسان شمالی ۴۸ هزار و ۵۱۵ هکتار از مزارع، تحت کشت آبی همچنین ۹۴ هزار و ۷۲۵ هکتار از مزارع نیز تحت کشت دیم قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه از پاییز ۱۴۰۱ تا به کنون استان دوره بسیار کم‌بارشی را پشت سر گذاشت همچنین شرایط پراکنش باران‌های رخ‌داده نیز برای این مزارع مناسب نبود، گفت: در این فصل زراعی سطح قابل‌توجهی از مزارع گندم تحت کشت دیم در استان خشک شدند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اعلام اینکه از ۱۳ خردادماه جاری، برداشت محصول گندم در استان آغاز می‌شود که این شروع برداشت از شهرستان جاجرم خواهد بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود در مجموع از سطح مزارع آبی و دیم تحت کشت گندم استان ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تن گندم تولید شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: نسبت تولید در مزارع گندم آبی و در مزارع گندم دیم در استان ۴۰ به ۶۰ است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که در حدود ۸۵ هزار تن از گندم تولیدی استان، از سوی گندم‌کاران به مراکز خرید گندم و سیلوها تحویل شوند.

نامور همچنین بیان کرد: در فصل زراعی جاری، پیش‌بینی می‌شود که میانگین عملکرد تولید در هر هکتار از مزارع آبی استان سه تن و ۲۰۰ کیلوگرم و در هر هکتار از مزارع دیم استان نیز ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در فصل زراعی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۰)، در استان ۱۹۰ هزار تن گندم از مزارع آبی و دیم برداشت شد که ۱۱۲ هزار تن آن به مراکز خرید گندم و سیلوها تحویل شدند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در فصل زراعی گذشته میانگین عملکرد تولید در هر هکتار از مزارع آبی استان سه تن و ۴۰۰ کیلوگرم و در هر هکتار از مزارع دیم استان نیز ۸۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بود.

پایان پیام/آ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1248192

مهمترین اخبار ایران و جهان: