نیوز سیتی!
08 خرداد 1402 - 12:35

تقویت همکاری‌های سیاسی در دستور کار قرقیزستان و رومانی

معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان با معاون وزیر امور خارجه رومانی در بیشکک دیدار و درباره همکاری‌های سیاسی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «آیبک مولدوگازیوا» معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان با «یولیانا فوتا» معاون وزیر امور خارجه رومانی در بیشکک دیدار و درباره همکاری‌های سیاسی گفت و گو کردند.

طرفین خاطرنشان کردند که همکاری‌های دو کشور با روحیه اعتماد متقابل، حمایت متقابل و روابط دوستانه در حال توسعه است.

روسای هیأت‌ها همچنین آمادگی خود را برای تقویت و گسترش هر چه بیشتر همکاری‌ها در تمامی زمینه‌های تعامل تایید کردند.

طرفین بر تشدید تعاملات و تماس‌های سیاسی از جمله در سطح پارلمان‌ها و ادارات دو کشور توافق کردند. همچنین دیدارهای دوجانبه سطح بالا را در سال‌های 2023-2024 در نظر گرفتند.

گفت‌وگوی جامعی در خصوص تقویت روابط تجاری و اقتصادی از جمله از طریق سازماندهی رویدادهای سرمایه‌گذاری و تجاری، مأموریت‌های تجاری و همچنین استفاده از فرصت‌های اتاق‌های بازرگانی و صنایع دو کشور انجام شد.

چشم انداز همکاری در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک، حوزه فناوری اطلاعات، گردشگری و سیاست ایجاد یک اقتصاد "سبز" مورد توجه ویژه بود.

همچنین به گسترش چارچوب حقوقی دوجانبه توجه شد.

در این دیدار طرفین به موضوعات تعامل در چارچوب سازمان‌های بین المللی و حمایت متقابل از نهادهای قانونی سازمان ملل متحد پرداختند.

در بخشی از این گفت وگو، دیپلمات‌های دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر و با جزئیات بیشتری در مورد موضوع همکاری بین قرقیزستان با اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی با این اتحادیه صحبت کردند.

در نتیجه، یک برنامه اقدام مشترک بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور برای سال‌های 2023-2025 امضا شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1246692

مهمترین اخبار ایران و جهان: