نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 15:47

آغاز طرح واکسیناسیون رایگان طاعون نشخوارکنندگان در استان مرکزی

اراک- رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان مرکزی گفت: طرح واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این استان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی جان‌محمدی در این خصوص اظهار داشت: طرح واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان مرکزی تا ۳۰ تیرماه امسال ادامه دارد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود ۹۵ درصد جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) استان مرکزی در این طرح علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ایمن‌سازی شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام سبک با هدف کاهش کانون‌های بیماری و زمینه‌سازی شرایط لازم برای ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان و کشور علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

جان‌محمدی گفت: طرح واکسیناسیون دام‌های سبک استان مرکزی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با اولویت مایه‌کوبی حاشیه مناطق حفاظت‌شده و کانون‌های بیماری در سالیان اخیر انجام و به‌تدریج تمام جمعیت دام سبک استان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است که قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات‌وحش را دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان مرکزی اظهار کرد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه بروز پیدا می‌کند و دام مبتلا، به‌شدت لاغر و در نهایت تلف می‌شود.

جان‌محمدی افزود: واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری، مهمترین راه پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

وی گفت: دامداران در صورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه‌جا کردن دام خودداری کرده و دام و دامداری را قرنطینه کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1200248

مهمترین اخبار ایران و جهان: