زنجان-معاون ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان با اشاره به اینکه توسعه راهها با گسترش شهرنشینی سازگار نیست، گفت: فشار بیش از حد در ایام پیک سفر سبب اضمحلال جاده میشود.
علی مدقالچی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در سازمانهای بینالمللی مثل WHO پنج رکن ایمنی برای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات مطرح شده است، اظهار کرد: یکی از این ارکان به «واکنش پس از حادثه» مربوط است که باید خدمات امداد و نجات مناسبی انجام شود تا افرادی که در صحنه تصادف قرار میگیرند و به شکل جسمی یا روحی مجروح میشوند، بتوانند بعد از دوره مشخصی به عنوان یک انسان نرمال به جامعه برگردند.
وی ابراز کرد: علاوه بر توانبخشی جسمی، باید اقدامات روانشناسی و روانشناختی نیز انجام شود تا فرد را از شوک بعد از حادثه نجات دهد؛ چراکه در غیر این صورت راننده یا افراد حاضر در صحنه تصادف، دچار ترس و اضطراب شده و در صحنههای مشابه عکسالعمل بد یا تهاجمی از خود نشان میدهند.
معاون حمل و نقل ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان با اشاره به اینکه دولت وظیفه دارد جامعه را از لحاظ روحی و جسمی سالم کند، بیان کرد: در ایران متأسفانه بعد از تصادف به آموزش مسائل روانشناسی توجه نمیکنند تا فرد بتواند صحنه تصادف را فراموش کند.
وی رکن بعدی ایمنی را «کاربران ایمن راه» دانست و گفت: در این رکن با توجه به نقش انسان در بروز تصادفات دنبال کاربرانی هستیم که خودایمن و خودکنترل هستند و این فرد برای حفظ جان خود، مسافران و همراهان، وجدان دارد و اجازه نمیدهد به بهانه چند دقیقه زود رسیدن، هیجان داشتن یا لجبازی، به جان و مال خود و دیگران آسیب برساند.
کاربر خودایمن حرکت خودرو را با شرایط تنظیم میکند
مدقالچی تصریح کرد: کاربر خودایمن کسی است که بر اساس وضعیت جاده، شرایط محیطی، خودرو و مهارت خود، سرعت، مانور و زمان سفر را تعیین میکند و دنبال اثبات چیزی به بهای جان خود و دیگران نیست و چنانچه میبیند خودروی او ضعیف است، یا برای سفر از آن استفاده نمیکند یا در زمان و مکان مناسب آن را بهکار میبرد.
وی با اشاره به اینکه انسان 67 تا 75 درصد به طور مستقیم در بروز تصادفات نقش دارد، یادآور شد: نقش انسان در ترکیب با عامل جاده و خودرو 93 درصد است و میبینیم که افراد نقش بیشتری در رانندگی ایمن یا حادثهساز دارند، چون تنها چیز هوشمند انسان است و جاده و خودرو درایت و درک ندارند.