نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 16:39

عظیمی: هدف «روایت کتاب» مهندسی فرهنگی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است

روایت کتاب ویژه‌برنامه‌ای است که با همکاری مشترک بنیاد فرهنگی روایت فتح و تلویزیون اینترنتی کتاب، با سردبیری سمیه عظیمی ستوده و به مناسبت برپایی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب این روزها از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.

به گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری فارس، در حالی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مسیر خود را شروع می‌کند که بر اساس آمار رسمی و منتشرشده، دوره سی و چهارم را ازلحاظ مشارکت ناشرین، استقبال مخاطبین و گردش مالی باید یک دوره منحصربه‌فرد برشمرد. حضور بیش از سه هزار ناشر، استقبال قابل‌توجه علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان و رکورد خریدها همگی گواه اقبال و استقبال از این دوره است، از طرفی تولید و پخش ویژه‌برنامه حوزه کتاب و کتاب‌خوانی از رسانه ملی نیز رونق گرفته است و برخلاف سالیان گذشته امسال شاهد پخش برنامه‌هایی هستیم که در جهت ترویج، تبلیغ و تبیین کتاب در حاشیه مهم‌ترین رویداد فرهنگی انقلاب اسلامی نقش و سهم بسزایی را ایفا کردند اما یکی از این برنامه‌ها که در کنار ترویج کتاب به تبیین کتاب‌خوانی اهتمام ویژه‌ای داشته، برنامه تلویزیونی روایت کتاب است، برنامه‌ای که با همکاری بنیاد فرهنگی روایت فتح و تلویزیون اینترنتی کتاب، تولید و همه‌روزه از شبکه یک سیما برای مخاطبان و علاقه‌مندان به روی آنتن می‌رود.

ازاین‌رو با سمیه عظیمی ستوده، نویسنده و کارشناس حوزه ادبیات و کتاب که سردبیر این برنامه است به گفتگو نشسته‌ایم:

*از ادبیات پایداری تا روایت پیشرفت در روایت کتاب

سمیه عظیمی در ابتدا در رابطه با علل و چگونگی تولید و پخش برنامه «روایت کتاب» گفت: برنامه «روایت کتاب» درواقع ویژه‌برنامه پیرامون سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با محوریت ادبیات پایداری، دفاع مقدس، روایت پیشرفت و انقلاب اسلامی تولیدشده است که در آن با ناشران، نویسندگان و دست‌اندرکاران این حوزه به گفتگو پرداختیم.

وی افزود: این برنامه محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح و شبکه کتاب است که در بنیاد روایت فتح و موزه شهید آوینی، ضبط شد. ما در این برنامه میزبان 25 منتقد، ناشر و نویسنده شدیم تا شنونده ناگفته‌های سبک زندگی‌شان و اینکه چگونه به کتاب علاقه‌مند شدند، نخستین کتاب‌هایی که مطالعه کردند و اهتمام و تلاش‌هایی که باعث شد امروز به یک نویسنده سرشناس، مطرح و حرفه‌ای تبدیل شوند باشیم.

*چرایی ورود ناشران به حوزه کتاب دفاع مقدس و آسیب‌های موجود

این فعال حوزه کتاب و رسانه در رابطه با چگونگی گفت‌وگو با میهمان‌ها و اینکه اساساً مهمان‌های این برنامه از چه قشری در حوزه کتاب و ادبیات هستند اظهار کرد: ما در برنامه «روایت کتاب» با نویسندگان و ناشران سرشناس و حرفه‌ای هم‌کلام و هم‌صحبت شدیم و دلیل اینکه چرا در حوزه‌هایی چون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ورود کردند را پرسیدیم.

عظیمی افزود: به‌عنوان‌مثال یکی از مهمان‌های برنامه ما آقای جواد کامور بخشایش بودند که به‌عنوان ناشر، نویسنده و منتقد حضور داشتند. ایشان نکات بسیار خاصی را درباره مستند نگاری و گونه‌های مختلف و متعدد در حوزه کتاب دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مطرح کردند. یا آقای جواد کلاته عربی مدیر انتشارات 27 را دعوت کردیم، ایشان هم در حوزه‌های نشر و نویسندگی در حال فعالیت هستند و ما سعی کردیم از تمام ابعاد با ایشان به گفتگو بنشینیم و ایشان هم نکات جذاب و خاصی را ازجمله آسیب‌های موجود در حوزه ادبیات پایداری و زندگینامه شهدا را مطرح کردند. آقای مرتضی قاضی از دیگر مهمان‌های ما بودند که با توجه به مقالات و یادداشت‌هایشان سعی کردیم پیرامون گونه‌های مختلف ادبیات پایداری به گفتگو بنشینیم که ازنظر خودم برنامه آقای قاضی یکی از بهترین برنامه‌های روایت کتاب شده است.

*مهندسی فرهنگی در روایت کتاب، ترویج و تبیین کتاب‌خوانی است

سردبیر «روایت کتاب» به‌عنوان تعیین‌کننده سیاست‌های محتوایی این برنامه با اشاره به معیار انتخاب نویسندگان و ناشران عنوان کرد:‌البته ما به این دلیل سراغ نویسندگان و ناشران ادبیات پایداری و دفاع مقدس رفتیم که سبک زندگی‌شان را برای مخاطبان بازگو کنیم. به‌هرحال همه افراد از سنین خردسالی و نوجوانی علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی هستند اما وقتی به سن جوانی و بزرگ‌سالی می‌رسند قشر کتاب‌خوان کم می‌شود و این کم شدن به دلیل عدم کارویژه هایی است که برای این سنین باید صورت می‌گرفته. درواقع مردم ارتباط و آشنایی با اهالی کتاب ندارند، یعنی آن‌ها برای مردم به سلبریتی تبدیل نشده‌اند و همین باعث دوری مردم از اهل‌قلم و اهل کتاب شده است. من سعی کردم با شناختی که از این چالش و معضل داشتم مسیر گفتگو با ناشران و نویسندگانمان را به سمتی هدایت کنم که مخاطب با دیدن و شنیدن شرح‌حال و گذشته آنان تمایل پیدا کند آثار آن‌ها را بخواند.

وی افزود: درواقع باتجربه‌ای که سال‌ها در حوزه نویسندگی و کتاب داشتم تلاش کردم به‌جای معرفی کتاب، به معرفی نویسنده و ناشر بپردازم و این ‌نوعی مهندسی فرهنگی و فضاسازی است تا مخاطب بهتر و مشتاق‌تر به سراغ محصول آن ناشر و کتاب آن نویسنده برود.

عظیمی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه تلویزیونی «روایت کتاب» محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح با همکاری تلویزیون اینترنتی کتاب در ایام برپایی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همه‌روزه حوالی ساعت 18 از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1211748

مهمترین اخبار ایران و جهان: