نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 11:30

مخالفت ماکرون با گسترش ناتو به آسیا و افتتاح دفتر در ژاپن

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که رئیس جمهور فرانسه از موافقت با پیشنهاد ناتو برای افتتاح دفتر هماهنگی در ژاپن، خودداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه فایننشال‌تایمز به نقل از چندین منبع آگاه اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با تاکید بر اینکه ناتو نباید ورای آتلانتیک شمالی توسعه پیدا کند، از افتتاح دفتر هماهنگی این ائتلاف نظامی در ژاپن خودداری کرده است.

به گفته هشت منبع مطلع که با فایننشال‌تایمز گفت‌وگو کرده‌اند، مخالفت ماکرون با طرح افتتاح دفتر ناتو در ژاپن که نخستین دفتر این ائتلاف نظمی در قاره آسیا خواهد بود، به بن‌بست چندین ماهه مذاکرات در ناتو منجر شده است.

یکی از منابع گفته که افتتاح دفتر در توکیو نیازمند موافقت متفق‌القول شورای آتلانتیک شمالی بوده و این بدان معناست که پاریس قادر به لغو این پیشنهاد است. به گفته این منبع، ماکرون اعتقاد دارد که منشور ناتو، محدودیت‌های جغرافیایی برای توسعه این ائتلاف اعمال کرده و براین اساس توسعه ناتو به آسیا ممنوع است.

رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته در کنفرانسی هشدار داد که اعمال فشار به ناتو جهت توسعه دامنه و بازه جغرافیایی اش، «اشتباهی بزرگ» است.

یکی دیگر از منابع فایننشال تایمز گفته که پاریس همچنین هیچ تمایلی ندارد تا از سیاست‌هایی که به «تنش بین ناتو و چین دامن بزند»، حمایت کند زیرا پکن همین حالا هم نگرانی خود درباره پیشنهاد تاسیس دفتر هماهنگی را ابراز کرده است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین ماه گذشته گفت که ناتو باید در حوزه نفوذ خود باقی مانده و به‌دنبال افزایش حضور در آسیا نباشد زیرا «این منطقه از رویارویی بلوک‌ها یا ائتلاف‌های نظامی استقبال نمی‌کند.»

پس از آنکه شینزو آبه، نخست وزیر فقید ژاپن در سال ۲۰۰۷ برای نخستیت بار از مقر ناتو بازدید کرد، پیشنهاد افتتاح دفتر هماهنگی این ائتلاف در توکیو مطرح و در ماه‌های اخیر دوباره به آن پرداخته شد. توکیو در سال‌های اخیر همکاری خود با ناتو را به شدت افزایش داده و نخستین شعبه این ائتلاف را در سال در بروکسل افتتاح کرد. فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن پارسال به نخستن رهبر ژاپنی بدل شد که در اجلاس ناتو شرکت می‌کند.

این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا بیش از بک دوجین دفتر هماهنگی در سراسر جهان داشته و از عمده آنها به‌عنوان پایگاه اصلی تماس با مقامات کشورهای غیرعضو استفاده می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1265048

مهمترین اخبار ایران و جهان: