نیوز سیتی!
11 خرداد 1402 - 08:24

تاکید استاندار بر نقش محوری آذربایجان شرقی در توسعه روابط ایران با آفریقای جنوبی

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت آیت‌الله رئیسی همواره از روابط حسنه و احترام متقابل با تمام کشورها استقبال می‌کند، گفت: آفریقای جنوبی به دلیل ویژگی‌های مشترک از اولویت‌های توسعه روابط برای دولت و ملت ایران است و آذربایجان شرقی می‌تواند در این زمینه نقش محوری و تعیین‌کننده داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عابدین خرّم صبح امروز در دیدار با سفیر آفریقای جنوبی در ایران، گفت: ملت ایران یک ملت انقلابی و مسلمان و ملت آفریقای جنوبی هم نماد مبارزه با آپارتاید و یک ملت آزادی‌خواه است و دو ملت ویژگی‌های مشترک زیادی در مبارزه با ظلم و استکبار دارند که زمینه را برای توسعه روابط آنها فراهم می‌کند.

وی به نقاط اشتراک دو کشور اشاره کرد و گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره از روابط حسنه با تمام کشورهایی که احترام متقابل به همدیگر دارند استقبال کرده و قطعا آفریقای جنوبی از اولویت‌های توسعه روابط برای دولت و ملت ایران است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در حوزه‌هایی نظیر صنعت و معدن، علم و فناوری، بهداشت و درمان و ... اشاره کرد و گفت: این استان به دلیل همجواری با کشورهای مختلف و روابط بسیار خوبی که با کشورهایی مانند ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای اوراسیا دارد قطعا می‌تواند جایگاه خوبی در ارتباط با کشور دوست آفریقای جنوبی داشته باشد.

وی گفت:  آذربایجان شرقی یکی از استان هایی است که در آن بیشترین مشارکت در فعالیت های صنعتی، تولیدی و بازرگانی توسط بخش خصوصی انجام می شود و این نشان دهنده فعال بودن این بخش است که می تواند ارتباط بازرگانی و تجاری را از این طریق تسهیل کند و این شرایط می تواند زمینه خوبی برای همکاری‌های فی‌مابین باشد.

استاندار آذربایجان شرقی خواستار معرفی ظرفیت‌های استان به بازرگانان و سرمایه‌گذاران آفریقای جنوبی شد و گفت: تبریز و آذربایجان شرقی در حوزه فرهنگی هم مرکز تمدن در غرب ایران بوده و این ظرفیت موجب شده که مردمانی با فرهنگ و دارای پیشنه علمی و فرهنگی برجسته داشته باشد.

وی اظهار داشت: با وجود محدودیت ها و تحریم هایی که وجود دارد، کشور ما با هدایت رهبری و ایستادگی ملت، همواره رو به رشد و ترقی بوده و با ارتباطی که با کشورهای مستقلی نظیر آفریقای جنوبی داریم می‌توانیم ثابت کنیم که سرنوشت هر ملتی توسط خودشان و بدون وابستگی به قدرت های زیاده خواهی که به دنبال استثمار ملت ها هستند رقم زده شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1254148

مهمترین اخبار ایران و جهان: