نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 11:49

۳۶۰ رشته قنات در خراسان جنوبی احیا شد

بیرجند- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۳۶۰ رشته قنات طی سال گذشته در خراسان جنوبی احیا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری صبح یکشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه به دنبال اقتدار غذایی در غرب آسیا هستیم، اظهار کرد: امروز امنیت غذایی به مراتب از سلاح اهمیت بیشتری برخوردار است و از این جهت وظیفه مهمی بر دوش داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در هفته جهاد کشاورزی ۱۵۷ پروژه به بهره برداری می‌رسد، بیان کرد: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ ۲۹۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود.

اشتغال‌زایی برای ۱۴۶ نفر با افتتاح پروژه‌های هفته جهاد کشاورزی

جعفری با تأکید بر اینکه از افتتاح این پروژه‌ها ۴۰ هزار نفر بهره‌مند می‌شود، گفت: ۱۴۶ اشتغال جدید نیز با اجرای این پروژه‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: انتظار ما بر این بود که اعتبارات مربوط به سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی به طور صد در صد در بخش کشاورزی تحقق پیدا کند که خوشبختانه در حدود ۱۴۰ درصد آن محقق شد که نشان دهنده توجه دولت به بخش جهاد کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان تسهیلات را به جامعه کشاورزی داشتیم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

جعفری ادامه داد: سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی داشتیم که این آمار در سال ۱۴۰۱ به حدود هزار میلیارد تومان رسید.

وی اظهار کرد: در حوزه ستاد احیای قنوات، سال گذشته ۳۶۰ رشته قنات در خراسان جنوبی احیا شد به این معنا که به ازای هر روز یک رشته قنات را در استان احیا کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال ۱۴۰۱ در حوزه رفع تداخل اراضی که مقدمه سند دار شدن اراضی کشاورزی استان است بالغ بر ۶۷ هزار هکتار از اراضی رفع تداخل شد.

افزایش تولید را در بهره‌وری معنا می‌کنیم

جعفری با اشاره به اینکه ما در مجموعه جهاد کشاورزی رشد تولید را در بهره‌وری می‌دانیم، بیان کرد: در حوزه کشاورزی در راستای استفاده بهینه از آب به نقطه‌ای رسیده‌ایم که افزایش سطح تولید نداریم بلکه افزایش تولید در واحد سطح را داریم.

وی افزود: علی‌رغم اینکه در سال‌های گذشته میزان آب مورد استفاده ما در بخش کشاورزی خراسان جنوبی از یک میلیون و ۲۶۸ هزار متر مکعب در سال ۹۲ به ۷۸۷ میلیون متر مکعب رسیده، میزان تولید ما در واحد سطح افزایشی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از طرف دیگر اولویت خود را بر کشت گونه‌های کم آب بر گذاشته‌ایم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1276992

مهمترین اخبار ایران و جهان: