نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 16:04

جنگ قریب‌الوقوع جبهه شمال‌غربی با هیولای نمکی

فرار به موقع از گرد و غبار نمکی در هوا در رودربایستی پذیرش خشک شدن 95 درصد دریاچه ارومیه در مقابل نجات 5 درصد باقی مانده، افتاده است.

سردبیری استان‌های خبرگزاری فارس، دریاچه ارومیه با خبر مرگش اخیرا سر زبان‌ها افتاد وقتی آغاز مالچ‌پاشی در دریاچه اعلام شد. سازمان محیط‌زیست خبر را تکذیب کرد و بعد اعلام شد که سازمان منابع طبیعی گوشه دریاچه مالچ غیرنفتی آزمایش می‌کند. مالچ‌ نفتی یا غیرنفتی (دوست‌دار طبیعت) را روی زمین می‌پاشند که گردوغبار بلند نشود.
«تبریز باید تخلیه ‌شود» وقتی دریاچه ارومیه خشک شود؛ این را رییس سابق سازمان محیط زیست عیسی کلانتری تابستان پارسال گفت. «بیماری‌های جسمی و روانی با ریزگردهای نمکی ارومیه خواهند آمد.» و این را رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی جواد آقازاده سال قبلش گفت. سال 94 در منطقه‌ تولید ریزگردها کنار دریاچه مالچ‌ غیرنفتی پاشیده شد، همزمان چند هزار اصله گیاه در ۵۰ هکتار اطراف دریاچه کاشتند، تقریبا زمینی معادل یک صدم دریاچه. کارشناسان گفتند که پوشش گیاهی منطقه بیشتر شد و آزمایش موفق بود.


مطالعه تاثیر خشکی دریاچه ارومیه روی 88 کودک در آذربایجان شرقی در سال 93 نشان داد که 96 درصدشان مشکل ریوی را تجربه کرده‌اند

زیر تیغ انتقادها از مالچ‌پاشی دریاچه رئیس سازمان محیط‌ زیست علی سلاجقه هفته پیش گفت که «۶۰ مترمربع» در دریاچه مالچ‌پاشی شده، همزمان مدیر منابع طبیعی آذربایجان شرقی سیروس داوودی گفت که «400 مترمربع» مالچ‌پاشی شده و مدیر شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی مجید رستگاری توضیح داد که برای جلوگیری از طوفان‌‌های نمکی احتمالا «مالچ‌پاشی ادامه دارد». 


طوفان گرد وغبار نمکی دریاچه خشک شده آرال ازبکستان سال 2018 پایتخت ترکمنستان را هم در نوردید

در برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال 2016 با موضوع ارزیابی جهانی طوفان‌های شن و غبار آمده که «پوشاندن خاک با مواد یک راه مقابله با فرسایش بادی است» و بسته به نوع زمین، روش‌هایی را معرفی کرده مثل پوشاندن زمین با صفحات پلاستیکی و توری، ایجاد پوشش سنگی، مرطوب‌کردن، تثبیت‌کننده‌ شیمیایی و پوسته‌سازی زیستی. به تجربه «ایجاد پوشش گیاهی روی خاک مالچ‌پاشی شده در «لیبی، مصر و کویت» هم اشاره شده است.
متخصص مدیریت تالاب علی ارواحی می‌گوید که چون دریاچه یک لایه کم‌ضخامت نیست برای جلوگیری از انتشار ریزگرد نمکی «خیلی بعید است مالچ‌پاشی در دریاچه ارومیه کمکی کند.» در مقابل رئیس محیط‌ زیست آذربایجان‌ شرقی شهنام اشتری می‌گوید که باید مالچ‌پاشی آزمایش شود تا کارشناسان بفهمند از کدام مالچ کجا استفاد کنند.
«95 درصد دریاچه خشک شده» این را مدیر مدیریت بحران آذربایجان غربی امیرعباس جعفری می‌گوید. یعنی محدوده‌ 5 هزار و 200 کیلومتر مربعی، یعنی 6 برابر تهران و اندازه استانبول. کارشناسان اقلیم‌شناسی می‌گویند که با این وضع «اهمیت چاره‌کردن گردوغبار دریاچه خشک شده، هم‌سنگ آبرسانی به دریاچه است» و در کنار احیای دریاچه باید بیابان‌زدایی کرد، مثل ایجاد بادشکن، مالچ‌پاشی موردتایید و کاشت درخچه و بوته‌ تا پوشش گیاهی و تثبیت خاک از ایجاد ریزگرد و طوفان‌های نمکی جلوگیری کند.
انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1643704

مهمترین اخبار ایران و جهان: