نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 16:15

ایران، نقطه مشترک و اتحاد تمام آذری‌های جهان است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: هر آذری در دنیا دو وطن دارد، یکی وطنی که در آن زندگی می‌کند و دومی وطن تاریخی و اصل خود، یعنی ایران است که نقطه مشترک و اتحاد تمامی آذری‌های جهان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز آذری‌های مسلمان که در محل نگارخانه خطایی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ۱۹ ژانویه نشان داد که آذری‌ها هیچ‌گاه هویت خود را فراموش نکرده و اصل خود را از دست نداده‌اند؛ در اولین فرصتی که به دست آوردند مجدد به اصل خود بازگشته و این موضوع مقاومت و ریشه کهن آذری‌ها را نشان داد.

وی افزود: محبت به اهل بیت(ع)، اصل و ریشه خود و هم‌چنین بازگشت به وطن تاریخی سبب شد که آذری‌ها به اصل خود بازگردند و این روز نقطه عطفی در تاریخ آذری‌ها بوده و باید زنده نگه داشته شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تعلق دینی و عِرق به وطن تاریخی سبب شد که اتفاق ۱۹ ژانویه رخ دهد و هر گونه توصیف دیگری غیر از این تحریف تاریخ است؛ در ۱۹ ژانویه آذری‌ها در هوای سرد با عشق به اهل بیت (ع) و عرض ارادت به امام حسین‌ (ع) سیم‌خارداها را کنار زده و از رود ارس گذشتند و به سمت ایران شتافتند.

آیت الله عاملی تصریح کرد: ما به آذری‌ها به عنوان هم‌وطن نگاه می‌کنیم و ایران نقطه اتکا و وطن تاریخی تمام آذری‌ها است و به نوعی هر آذری در دنیا دو وطن دارد، یکی وطنی که در آن زندگی می‌کند و دومی وطن تاریخی و اصل خود، یعنی ایران است.

آزادی قره‌باغ یک پیروزی بزرگ برای تمامی آذری‌های مسلمان جهان

وی ادامه داد: ۱۹ ژانویه امسال دو رویداد مهمی دارد که یکی، آزادی قره‌باغ بود که این موضوع یک پیروزی بزرگ برای تمام آذری‌های مسلمان جهان است چرا که فرهنگ و زبان و ریشه و عشقمان به اهل بیت یکی است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و امام جمعه اردبیل بیان کرد: ایران اسلامی هم در این خصوص سنگ تمام گذاشت؛ در تمامی محافل بین‌المللی همواره از آزادی قره‌باغ دفاع کرد و مقام معظم رهبری نیز حرف اصلی را در این خصوص گفتند که "قره باغ خاک اسلام است" و خوشبختانه قره‌باغ به دست جوانان متدین با شعارهای دینی آزاد شد و اعلام کردند که ما همه سرباز امام حسین (ع) هستیم و در آزادی قره‌باغ، اندیشه و فکر دینی در بین جوانان آذری حاکم بود.

آیت الله عاملی تأکید کرد: یکی از افتخارات آذری‌ها حفظ تعلق به وطن اصلی خود بوده و هویت شیعی و دینی از آذری‌ها گرفتنی نیست و محبت اهل بیت (ع) آنچنان در فکر و جان و روح آذری‌ها جاری و ساری است که قابل تحریف نیست.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای بسیار تلاش‌ کردند که ۱۹ ژانویه تحریف شود و هم‌اکنون آذری‌ها در دو حوزه تهدید می‌شوند؛ ایران ستیزی و دین ستیزی که ۲ خطر علیه آذری‌ها است و تلاش‌ها بر این است که مشترکات فرهنگی بین ایران و آذربایجان را از بین ببرند؛ برخی‌ها در تلاش هستند که هویت شیعی را از آذری‌ها بگیرند و بر همین اساس وهابیت را در مناطق شیعی تقویت می‌کنند و آنها را برای اختلاف افکنی و شبهه پراکنی در بین شیعیان آذری آزاد می‌گذارند.

امام جمعه اردبیل گفت: در طول تاریخ تلاش‌های بسیاری برای هجمه علیه آذری‌ها رخ داده اما هیچ کدام به نتیجه نرسیده است چرا که عشق آذری‌ها به مذهب شیعه و اهل بیت گسستنی نیست و همه جا فرهنگ و شعار و پرچم امام حسین (ع) مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به لزوم بزرگداشت مفاخر بیان کرد: از دانشگاه‌های تبریز، اردبیل، زنجان و ارومیه می‌خواهم که مرکز بین المللی نظامی گنجوی راه‌اندازی شود.

۱۹ ژانویه روز بازگشت آذری ها به آغوش وطن است

نورالدین شیرین از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای و مدیر شبکه قدس تی وی ترکیه نیز در این آئین گفت: ۱۹ ژانویه سالروز بازگشت آذری‌ها به آغوش وطن و هم آغوشی آذری‌ها زیر پرچم اسلام و هم‌چنین روز وحدت در مسیر امام خمینی (ره) است.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه عنوان کرد: جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تمام مسلمانان جهان را آزرده خاطر کرده است و هر کشوری که در این مسیر همراه رژیم صهیونیستی باشد شریک جرم و جنایات این رژیم غاصب است.

شیرین تصریح کرد: طوفان‌الاقصی جبهه وحدت مسلمانان بود و تمامی مسلمانان با شعار مرگ بر اسرائیل و هیهات من‌الظله به مقابله با دشمن پرداختند و به اذن الهی محور مقاومت پیروز میدان خواهد بود.

وی گفت: ما هیچ گاه سر به ذلت نخواهیم داد و چرا که طبق گفته سردار شهید سلیمانی ما ملت امام حسین و ملت شهادت هستیم.

پایان پیام/۳۸۸۶/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1642092

مهمترین اخبار ایران و جهان: