نیوز سیتی!
21 بهمن 1402 - 18:52

بحران کمبود نیروی انسانی برای یک میلیون دانش‌آموز استان اصفهان

مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان از چالش نیروی انسانی در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در استان اصفهان یک میلیون دانش آموز در ۵ هزار و 700 مدرسه تحصیل می‌کنند و با بحران کمبود نیروی انسانی برای این یک میلیون دانش‌آموز مواجهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان در نشست  "مسئولان پاسخ می‌دهند" با اشاره به اساسی بودن نقش آموزش و پرورش در جامعه اظهار داشت: درصورتی که به آموزش و پرورش توجه یا بی‌توجهی شود نتیجه آن در تمامی سطوح و ارگان‌ها پدیدار می‌شود. نبض جامعه توسط آموزش پرورش تنظیم می‌شود و اگر جایی در جامعه لنگ بزند توسط آموزش پرورش رخ می‌دهد. اگر به آموزش پرورش توجه شود آینده جامعه تضمین می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه لازمه از بین بردن آسیب‌های اجتماعی توجه به آموزش و پرورش است افزود: به جای درمان آسیب‌های اجتماعی باید از این ظرفیت به عنوان پیشگیری استفاده کرد. 

مدیرکل آموزش پرورش استان اصفهان از چالش نیروی انسانی در آموزش و پرورش خبر داد و گفت:  در استان اصفهان یک میلیون دانش آموز در ۵۷۰۰ مدرسه تحصیل می‌کنند و با بحران کمبود نیروی انسانی برای این یک میلیون دانش‌آموز مواجهیم. رونمایی از سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ که در این سند مهم‌ترین راه ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است و با ساختاری جدید دانشگاه‌های تربیت معلم تبدیل به دانشگاه فرهنگیان شدند که همراه با ارتقای کیفی و ساختاری بودند. 

ابراهیمی افزود: رویکرد حکمرانی دولت باید در آموزش پرورش کم می‌شد و در سال ۹۲ رویکردی تنظیم شد که مهم‌ترین هدف آن کوچک کردن نقش آموزش پرورش بود و توجیح آنان چابک‌سازی و واگذاری با بخش خصوصی بود. 

وی با اشاره به اینکه ۳حوزه امنیت، بهداشت و سلامت و آموزش پرورش خط قرمز دولت‌ها هستند افزود: در دوره‌ای که حکمرانی آموزش پرورش کمتر شده بود و مدارس غیردولتی ایجاد شدند که در کشور ۱۴ و نیم درصد دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی مشغول به تحصیل هستند و این در استان اصفهان ۱۹ درصد دانش‌آموزان در  مدارس غیرانتفاعی مشغول به تحصیل هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان  ادامه داد: در کل کشور تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان به ۲۵ هزار نفر رسید و در استان اصفهان تعداد ورودی ۲هزار و ۳۰۰ نفر رسید. در وزارتخانه‌ و اداره کل دغدغه‌ اصلی ما در وهله اول تامین نیروی انسانی است. در دو سال اخیر ورودی ماده ۲۸ ۵۰هزار نفر بود که امسال به ۷۰هزار نفر می‌رسد.

او با اشاره به تغییرات ساختاری و محتوایی استخدامات دانشگاه فرهنگیان گفت: سختگیری‌هایی که در گزینش تخصصی، عمومی صورت می‌گیرد و نسبت به گذشته  بهتر شده اما با ایده‌آل فاصله دارد. در سال گذشته به ازای هر ۲۱ نفر، یک نفر ورودی طبق ماده داشتیم و امسال ورودی‌های آزمون یک میلیون نفر برای پذیرش ۴۰هزار نفر در دو رشته معلمی و آموزگاری است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: در دو سال گذشته با بحران کرونا مواجه بودیم و کمبود معلم، فضا و تجهیزات مشخص نبود و با فشاری برای برطرف کردن نیازها مواجه نبودیم و در سال ۱۴۰۱ دیدیم تعدادی کلاس بالای ۵۰ و ۶۰ نفر داریم و مدارسی برای بازگشایی آماده نبودند و بازگشایی زمان کرونا بسیار دشوار بود که با مشارکت دولت و خیرین روزانه ۲/۵ کلاس وارد روند آموزش و پرورش می‌شود و روزی نیست که تفاهم‌نامه و کلنگ‌زنی نداشته باشیم.

وی گفت: در دو سال گذشته نسبت به سال‌های قبل تجهیزات خوبی وارد مدارس و به خصوص هنرستان‌ها شد. به دنبال توزیع متوازن شاخه‌ای و رشته ای طبق برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد نظری و ۵۰ درصد باید باشد که هنوز محقق نشده است.  ۴۲/۶ درصد دانش‌آموزان تمایل به تحصیل در هنرستان داشتند که با ۵ درصد افزایش به ۴۷/۶ درصد رسید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1667448

مهمترین اخبار ایران و جهان: