نیوز سیتی!
09 اسفند 1402 - 23:26

اسپانیا قاطعانه اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد

وزیر امور خارجه اسپانیا هم در سخنانی قاطعانه اعزام پرسنل نظامی اسپانیایی به اوکراین در قالب طرح پیشنهادی رئیس جمهور فرانسه را رد کرده و درباره عواقب این اقدام هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اخیرا اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره مسئله اعزام نیروی ویژه به اوکراین بحث هایی را در این باره میان کشورهای اروپایی به راه انداخته است.

روز دوشنبه گذشته رئیس جمهوری فرانسه طی نشست مطبوعاتی بعد از دیدار سران کشورهای غربی در پاریس اعلام کرد که اتفاق‌نظر لازم درباره اعزام نیروی زمینی به اوکراین میان سران اروپایی حاصل نشده است ولی ما هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم تا روسیه پیروز نشود. وی وعده داد که احتمال اعزام نیرو در آینده منتفی نیست.

پس از آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا، اسپانیا نیز علیه استقرار نیروهای زمینی غربی در اوکراین صحبت کرده است. خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه دولت جناح چپ، به طور قاطعانه اعزام پرسنل نظامی اسپانیایی به این منطقه جنگی را رد کرد. آلبارس در پارلمان مادرید گفت: «هیچ نیروی اسپانیایی در اوکراین حضور نخواهند داشت، البته نه، زیرا ما خواهان صلح هستیم، این دقیقا همان چیزی است که دولت اوکراین نیز می‌خواهد».

پیش از آلبارس، پیلار آلگریا، سخنگوی دولت اسپانیا هم پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای استقرار احتمالی نیروهای زمینی از کشورهای ناتو به اوکراین را رد کرده بود. الگریا به خبرنگاران گفت: ما با این موضوع موافق نیستیم. او گفت که "فوریت ترین کار" در حال حاضر "تسریع در تحویل تجهیزات نظامی" به اوکراین است.

در این میان لتونی هم اساسا مخالف استقرار نیروهای زمینی غربی در اوکراین نیست. سخنگوی وزارت دفاع این کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو به خبرگزاری آلمان در ریگا گفت: لتونی به بررسی گزینه‌های مختلف برای تقویت حمایت از اوکراین ادامه می‌دهد. اگر توافقی میان متحدان ناتو برای اعزام نیرو به اوکراین وجود داشته باشد، لتونی مشارکت را در نظر خواهد گرفت.»

در این میان واتیکان هم درباره طرح رئیس جمهور فرانسه برای اعزام نیروی زمینی به اوکراین ابراز نگرانی کرده است.

کاردینال پیترو پارولین، نخست وزیر واتیکان در این باره گفت که این حرکت ترسناک و وحشتناک است زیرا "به تشدید تنش منجر می شود که ما از ابتدا سعی کرده ایم از آن اجتناب کنیم." پارولین گفت: این اقدام امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به این دلیل است که راه حلی برای جنگ در اوکراین وجود ندارد. او خواستار گفتگو میان روسیه و اوکراین شد. وی افزود: من معتقدم اگر صحبت کنید راه حلی پیدا خواهید کرد.» آنچه نیز مهم است اراده برای اجرای این راه حل است.

"اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان نیز روز گذشته گفت، نه کشورهای ناتو و نه کشورهای اتحادیه اروپا نیروی زمینی خود را به اوکراین اعزام نخواهند کرد.

پیش از این نیز، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو احتمال اعزام نیروی نظامی به اوکراین از سوی کشورهای این ائتلاف را رد کرده بود. دبیر کل ناتو گفت که این ائتلاف برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد.

"دیمیتری پسکوف"، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه هم اعلام کرده که در صورت اعزام نیروهای غربی به اوکراین، درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه نه یک احتمال که اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1679592

مهمترین اخبار ایران و جهان: