نیوز سیتی!
19 اسفند 1402 - 13:30

افغانستان به مسیر انتقال برق آسیای مرکزی به جنوبی تبدیل می‌شود

سخنگوی حکومت طالبان با اشاره به امضای قرارداد پروژه «کاسا-۱۰۰۰» اظهار داشت افغانستان به مسیر انتقال برق آسیای مرکزی به جنوبی تبدیل می‌شود.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان اعلام کرد روز گذشته قرارداد پروژه انتقال برق آسیای مرکزی به جنوبی موسوم به «کاسا-1000» بین کشورهای قرقیزستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان با حمایت مالی بانک جهانی به امضا رسید.

بر اساس این توافقنامه، قرار شد باقیمانده روند پروژه در اواخر ماه آوریل در افغانستان به طور رسمی آغاز شود و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پایان سال 2026 به بهره‌برداری برسد.

کاسا-1000 یکی از بزرگترین پروژه‌های آسیای مرکزی است که قرار است برق قرقیزستان و تاجیکستان را از طریق خطوط انتقال انرژی با طول 1250 کیلومتر به افغانستان و پاکستان انتقال دهد. در چارچوب این طرح ده‌ها کیلومتر خطوط جدید برق در این کشورها ساخته خواهد شد.

این در حالی است که بانک توسعه اسلامی، یکی از تأمین کنندگان مالی پروژه، نیز روز پنجشنبه با تأکید بر تعهد خود برای تسریع اجرای پروژه، اعلام کرد بخش‌های این پروژه در خاک پاکستان، تاجیکستان نزدیک به اتمام است.

هزینه کل این پروژه که برق را از تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان خواهد رساند، بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده و اعتبارات لازم توسط بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی، بانک سرمایه‌گذاری اروپا و بانک بازسازی و توسعه اروپا به این پروژه اختصاص یافته است.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1684148

مهمترین اخبار ایران و جهان: