نیوز سیتی!
14 تیر 1402 - 21:14

در چهارشنبه صنعتی استان قزوین چه گذشت؟

به مناسبت دهه تولید و تجارت محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین ر قالب طرح چهارشنبه‌های صنعتی سفری یک‌روزه به پیرامون شهرستان آبیک از ۴ واحد صنعتی فعال در حوزه‌های تولید چیپس، قطعات خودرو، ساخت تونل و یک واحد خودروسازی بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، به مناسبت دهه تولید و تجارت محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین به همراه عزیزالله افضلی رئیس سازمان صمت و رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و منصور ستوده و علی حجتی‌پور مدیران عامل شرکت‌های آب‌منطقه‌ای و گاز امروز در قالب طرح چهارشنبه‌های صنعتی سفری یک‌روزه به پیرامون شهرستان آبیک از 4 واحد صنعتی فعال در حوزه‌های تولیدی، قطعات خودرو، ساخت تونل و یک واحد خودروسازی بازدید کرد و از نزدیک در جریان دستاوردها و موانع این واحدهای تولیدی قرار گرفت.

افتتاح نیروگاه 10 مگاواتی

استاندار قزوین در بخش نخست این سفر به یک شرکت کشت و صنعت ‌رفت و نیروگاه مقیاس کوچک 10 مگاواتی این شرکت را افتتاح کرد. بنا به گفته مدیران شرکت این نیروگاه مقیاس‌کوچک می‌تواند علاوه بر تأمین برق کارخانه تولید چیپس، 40 درصد برق تولیدی مازاد خود را به شبکه تزریق کند و مصرف گاز را کاهش دهد.

تولید ملی , کارگاه تولیدی , استانداری قزوین ,

اما در ادامه افتتاح این نیروگاه استاندار قزوین نشستی با مدیران این شرکت برای شناسایی مسائل، مشکلات و موانع آنها برگزار کرد. مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه حل مشکلات تولید را وظایف خود می‌دانیم و آنها را حل می‌کنیم، اظهار داشت: برای محقق شدن تولید به یکی از فاکتورها نیاز داریم که پرهیز از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده، توسعه صادرات و حفظ اشتغال از جمله اهداف ماست.

غلامحسین جعفرزاده شایان با بیان اینکه سال قبل در سفر رئیس‌جمهور مصوبه‌ای برای اخذ 600 میلیارد تومان وام سرمایه ثابت گرفتیم، اضافه کرد: بعد از تعدیل این مصوبه توسط بانک‌ها مقدار آن به 300 میلیارد تومان کاهش یافت و هزینه‌های کارشناسی گرفتن این وام که ارقام نجومی بوده را پرداخت کردیم، ولی هنوز این وام را نگرفتیم.

وی ادامه داد: دلیل اینکه وام را نگرفتیم، این است که صنعت توان پرداخت بهره 23 یا 25 درصدی ندارد و بنابراین از سودمان خودمان را اداره می‌کنیم و در این حوزه گله و درخواستی نداریم. در حال حاضر 820 نفر اشتغال پایدار داریم. 

جعفرزاده شایان با یادآوری اینکه جواز تأسیس این شرکت را سال 1380 گرفتیم، تصریح کرد: با وجود اینکه مجوز توسعه را از سازمان جهادکشاورزی گرفتیم، برای گرفتن برق و گاز به مشکل برخوردیم. در واقع از ما خواستند که پلاک و واحد توسعه را جدا کرده و برای آن شرکت ثبت کنیم و دیوار بکشیم. در واقع اینها را نمی‌توانیم انجام دهیم. اگر تفکیک پلاک انجام دهیم، با بانک‌ها به مشکل می‌خوریم.

وی با اشاره به 21 لیتر آب بر ثانیه برای اجرای طرح توسعه یادآور شد: برای 21 لیتر مجبوریم چاه آب از کشاورز بخریم و وقتی قیمت کردیم فهمیدیم باید 50 میلیارد تومان هزینه چاه آب بدهیم. 

شایان افزود: درخواست ما این است که فیدر 4 مگاوات ما را به 6.9 مگاوات و ایستگاه گاز 2 هزار و 500 بار ما را به 5 هزار بار افزایش دهند و اگر این 2 مورد محقق شود، تعهد می‌کنیم که در مردادماه سال آینده 500 نفر نیروی جدید جذب کنیم و مصرف سیب‌زمینی را از روزی 600 به 1500 تن برسانیم.

وی ادامه داد: شرکت ما سال گذشته 27 میلیون دلار صادرات داشته و امسال برای رسیدن به صادرات 33 میلیون دلاری هدف‌گذاری کردیم که یک‌سوم این صادرات هم محقق شده است. با احداث خط جدید صادرات ما به 60 میلیون دلار در مردادماه سال 1403 می‌رسد.

تولید ملی , کارگاه تولیدی , استانداری قزوین ,

تقویت برق کارخانه برای طرح توسعه با مجوز جهادکشاورزی ممکن نیست

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین درباره درخواست مدیر این شرکت برای افزایش فیدر 4 مگاواتی به 6.9 مگاوات گفت: چون فیدر اختصاصی دارند، منعی برای افزایش ظرفیت وجود ندارد. با توجه به اینکه مجوز فیدر قبلی را از سازمان صمت گرفتند، این‌بار مجوز افزایش ظرفیت برق فیدر را از سازمان جهادکشاورزی گرفتند.

مسعود خواجه‌وند اضافه کرد: وقتی مجوزها جدا می‌شود، باید انشعاب دیگر بفروشیم، ولی اگر مجوز صمت را تغییر داده و مقدار برق درخواستی خود را افزایش دهند، 2.9 مگاوات به قدرت فیدر آنها اضافه می‌کنیم. بنابراین اگر مجوز برقشان در جواز صمت افزایش پیدا کند، بهتر از این است که جواز کشاورزی بیاورند.

حجتی‌پور مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین هم در این جلسه با بیان اینکه طبق قانون باید پروانه بهره‌برداری جدید برای طرح تحقیق و توسعه شرکت گرفته شود، گفت: با این حال به عنوان افزایش ظرفیت امکان ارتقای ایستگاه 2 هزار و 500 به 5 هزار وجود دارد، با این توضیح که خط ورودی ایستگاه 2 هزار و 500 باری فعلی 4 اینچ است و باید به 6 اینچ تبدیل شود. در واقع باید ورودی جدید گاز با سایت بالاتر منطبق شود.

وی افزود: اگر 2 پروانه بهره‌برداری داشته باشیم، می‌توانیم 2 انشعاب 2 هزار و 500 باری بدهیم و البته پروانه باید به تفکیک محل جدید طرح توسعه باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هم با بیان اینکه طبق قانون انتزاع فعالیت‌های صنایع تبدیلی باید از سوی جهادکشاورزی حمایت شود، گفت: اگر این شرکت بخواهد دوباره مجوز خود را از جهاد کشاورزی به سازمان صمت برگرداند، 2 اشکال ایجاد می‌شود. اشکال نخست این است که این کار بر خلاف قانون تمرکز است.

محمدحسین عطائی ادامه داد: در ضمن 30 هکتار از اراضی این شرکت کشت‌وصنعت بر اساس قانون تمرکز بدون پرداخت عوارض قانون تغییرکاربری، تغییر کاربری یافته‌اند و از پرداخت عوارض معاف شده‌اند. بنابراین اگر مجوز به صمت برگردد، این معافیت در پرداخت عوارض مشروعیت خود را از دست می‌دهد.

جهادکشاورزی کل پروانه‌های شرکت کشت و صنعت را از صفر تا صد صادر کند

رئیس سازمان صمت استان قزوین هم به ارائه راهکاری برای حل مشکل اجرای طرح توسعه این شرکت پرداخت و گفت: همه پرونده‌های این شرکت را به سازمان جهادکشاورزی منتقل کردیم و اگر جهادکشاورزی پروانه‌ای صادر کند که صفر تا صد آن یعنی پروانه اصلی و پروانه توسعه در حوزه جهادکشاورزی باشد، این مشکل حل می‌شود.

عزیزالله افضلی اضافه کرد: به این ترتیب کل تعرفه‌های پرداختی آنها تعدیل می‌شود و به نفع این شرکت است. البته ما خودزنی می‌کنیم، ولی مشکل شرکت به این ترتیب حل می‌شود.

منصور ستوده مدیرعامل آب‌منطقه‌ای هم با بیان اینکه پیشتر 2 حلقه چاه به این شرکت داده شده، گفت: درخواست این شرکت اعطای 640 هزار متر مکعب سهمیه آب برای اجرای طرح توسعه شرکت است که محدودیت قانونی داریم. با این حال به مدیر شهرستان گفته‌ایم که یکی 2 چاه برای تأمین آب مورد نیاز این طرح پیدا کنند که البته پیدا هم کردند.

شرکت آب‌منطقه‌ای مساعد بیشتری به تولیدکنندگان کند

استاندار قزوین هم در این جلسه با بیان اینکه تولیدات این شرکت باید وسعت و سرعت بیشتری پیدا کند، گفت: در مورد موضوع آب باید شرکت آب‌منطقه‌ای باید کمک و مساعدت بیشتری پیدا کند و باید فکر شود که با روش بهتری به این مجموعه کمک کنیم. به هر حال قانون یک‌سری محدودیت‌هایی دارد و باید روی آن فکر کنیم که ببینیم چه‌کار می‌توان کرد.

اعلایی اضافه کرد: این شرکت باید درخواست‌هایی در نامه مکتوب اعلام کند تا پیگیری‌های آن را انجام می‌دهیم. خوشبختانه در جهت توسعه فعالیت‌های تولیدی مجموعه مدیران متولی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید عزم جدی دارند.

تولید ملی , کارگاه تولیدی , استانداری قزوین ,

گلایه از تنگ نظری مدیران سابق

همچنین استاندار قزوین در بخش دوم سفر خود به یک شرکت تولیدکننده قطعات خودرو رفت و بعد از بازدید از خط تولید این شرکت از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این شرکت قرار گرفت.

علی دهقان مدیرعامل این شرکت هم در این بازدید گفت: الآن قطعات تولیدی خود را در محوطه بیرون شرکت گذاشته‌ایم، چرا که امکانات و ظرفیت تولید داریم، ولی به دلیل تنگ نظری یک مدیر که می‌توانست صرف یک ماده قانونی به ما اجازه دهد که ساخت‌وسازمان را انجام دهیم و مثل یک کارخانه استاندارد کار  کنیم، مجبوریم قطعاتمان را وسط راه بچینیم.

وی اضافه کرد: در ایران 2 ماده قانونی که نمی‌شود یک کار را کرد و 10 ماده قانونی داریم که می‌شود آن کار را کرد. به هر حال یک مدیر می‌تواند یک گره بزرگ را در کار تولیدکننده بیندازد و یک مدیر هم می‌تواند یک گره بسیاربزرگ را از پای تولیدکننده باز کند و خوشبختانه در این دولت گره‌گشایی شد.

دهقان ادامه داد: معضل آبی داشتیم که سال‌ها ما را گرفتارمان کردند. تقاضای ما از مدیرعامل آب‌منطقه‌ای این است که بتوانیم اندازه پمپ را تغییر دهیم تا بتوانیم آب را تامین کنیم.

تولید ملی , کارگاه تولیدی , استانداری قزوین ,

بازدید از خط تولید شرکت تولیدکننده مته‌های حفاری

همچنین استاندار قزوین و هیئت همراه در بخش سوم سفر خود به سوله نیمه‌کاره ساخت خط تولید یک شرکت خودرویی رفتند و از نزدیک درخواست این شرکت را برای اختصاص زمین و تسهیلات برای تکمیل خط تولید مونتاژ خودرو شنیدند.

در بخش پایانی سفر هم استاندار قزوین به شرکت ساخت تجهیزات حفر تونل رفت و از نزدیک در جریان دغدغه‌های این شرکت قرار گرفت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1337078

مهمترین اخبار ایران و جهان: