نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 13:16

صادرات یک میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی به عراق در سال گذشته

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت:در سال ۱۴۰۱ توانستیم بالای یک میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق داشته باشیم اما جایی ثبت نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالامیر ربیهاوی امروز در نشست با اتاق مشترک ایران و عراق و تجار اظهار داشت: تجارت با عراق سنتی است و تبادل پول از طریق صرافی‌ها و یا به صورت انتقال وجه نقد صورت می‌گیرد. بنابراین عراق همچنان به صورت سنتی در بخش مالی کار می‌کند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: همچنین با تعدد مراکز تصمیم گیر در ایران و عراق مواجه هستیم. در ایران در اغلب وزارتخانه‌ها دفتر عراق داریم که هر کدام برای خود تصمیم می‌گیرد. بنابراین متأسفانه تمرکز تصمیم گیری در ایران وجود ندارد و جزیره‌ای عمل می‌شود. این مساله موجب می‌شود بعضاً تصمیمات به صورت متناقض باشد.

وی ادامه داد: این مسائل باعث شده که اجلاس همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بین ۳ وزارتخانه صمت، نیرو و اقتصاد در ایران منتقل شد و نهایتاً در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت.

ربیهاوی گفت: تمام مزیت‌ها ما را به این سمت می‌برد که باید با عراق کار کنیم زیرا هر چقدر که دولتها تغییر کنند مرز مشترک و قرابت زبانی، فرهنگی و … با عراق داریم. عراق کشوری است که از سال ۱۹۸۰ درگیر جنگ شد و تا الان هم درگیر جنگ‌های داخلی و خارجی بوده که این جنگ‌ها باعث شده استان‌های این شکور نیاز به بازسازی داشته باشند.

وی افزود: اگر به عنوان مثال فقط بر استان نینوا با مرکزیت موصل تمرکز کنید با ۵ میلیون مصرف کننده مواجه می‌شوید. پیشنهاد من موافقت با اعزام هیأت تجاری به این استان است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق اظهار داشت: در عراق می‌گویند خشکبار موصل خشکبار معروفی است در حالیکه این خشکبار محصول ایرانی است و بعد از فراوری شدن به کل عراق ارسال می‌شود. این یک مثال عینی برای لزوم حضور در بازار ۵ میلیون نفری استان نینوا است. حتی می‌توان از زمین‌های حاصل خیز کشاورزی این استان هم استفاده کرد.

وی اضافه کرد: به خاطر همکاری‌های سیاسی و نظامی در دوره داعش این کشور بهترین کشور برای حضور و سرمایه گذاری و صادرات کالاست. می‌توان با عنوان صادرات مجدد هم استفاده کرد. با استفاده از مزیت ترانزیتی عراق می‌توان به کشورهای مختلف حتی آفریقایی هم کالا صادر کرد.

ربیهاوی تصریح کرد: بدون حضور در عراق نمی‌توانیم به هدف ۲۰ میلیارد دلاری صادرات به این کشور برسیم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ توانستیم بالای یک میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق داشته باشیم اما جایی ثبت نشد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: پروژه‌های مسکونی عراق از پروژه‌های نفتی هم سودآورتر است و پیشنهاد می‌شود به این بخش وارد شویم. هم سود ۳ ساله است و هم امکان اعزام نیروی کار وجود دارد و هم می‌توان صادرات غیرنفتی را افزایش داد.

وی با بیان اینکه با آمدن سودانی -نخست وزیر- تحولی در اقتصاد عراق به وجود آمده است، اظهار داشت: و بودجه ۳ ساله عراق مزیت بسیاری برای حضور در این کشور ایجاد می‌کند. از سویی دیگر ۶.۸ درصد رشد اقتصادی برای این کشور در نظر گرفته شده است.

ربیهاوی تصریح کرد: عراق می‌تواند در آینده خلیج فارس را به اروپا وصل کند به طوریکه می‌توانیم از عراق می‌توانیم به آفریقا و اروپا برسیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1327778

مهمترین اخبار ایران و جهان: