نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 12:25

مرمت غیر اصولی مسجد باستانی ورامین

۶۰۰ میلیون تومان اعتبار در یک سال اخیر برای مرمت مسجد جامع ورامین هزینه شد اما دوباره این مسجد نیاز به بهسازی دارد چون اقدامات اصولی نبود و اکنون سقف‌ها نم کشیده است.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ مسجد جامع ورامین یکی از مساجد دوره ایلخانی در شهرستان ورامین و از مساجد مهمی استان تهران است که کمترین توجهی به آن می‌شود. با وجود اینکه فاصله چندانی از این مسجد مهم تا پایتخت وجود ندارد اما هر بار اتفاقاتی برای آن می‌افتد که خوشایند نیست. از جمله گازکشی در مسجد که چند سال پیش به بهانه سرد بودن هوا انجام شد و دیوارهای این مسجد ۷۰۰ ساله را تخریب کرد.

یا نورپردازی‌هایی که باعث شد در نمای بیرونی این مسجد چند روزی چراغ‌های تزئینی روشن ولی به سرعت خاموش شود و جای آن سوراخ‌هایی بماند که دیگر از دیوار و در کنار تزئینات قدیمی آن برطرف نمی‌شود.

مرمت غیر اصولی مسجد باستانی ورامین

بندکشی آجرها با سیمان و خاک

مهر ماه سال ۹۹ حسین کاغذلو فرماندار ورامین از ارائه درخواست یک میلیارد تومان اعتبار برای مرمت مسجد جامع ورامین به معاون اول رئیس جمهور خبر داد. این درحالی بود که یک سال قبل رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین گفته بود که این مسجد ۵۰۰ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی کامل نیاز دارد.

البته ژیلا خدادی بارها گفته بود که در سالهای متمادی این مسجد مرمت شده و آخرین بار هم در سال ۹۷ با اعتبار ۸۰ میلیون تومان ایوان شرقی و سردر ایوان آن مرمت شده است ولی برای مرمت مجدد ایوان‌های غرب و شمالی و نورپردازی محوطه داخل و خارج مسجد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

مرمت غیر اصولی مسجد باستانی ورامین

وی تیر ماه سال ۱۴۰۱ نیز اعلام کرد که با جذب اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان عملیات مرمت این مسجد تاریخی آغاز شد. در واقع ۳۰۰ میلیون تومان آن توسط استانداری و ۳۰۰ میلیون دیگر نیز توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تأمین شد.

مرمت غیر اصولی مسجد باستانی ورامین

حالا نیم نگاهی به مرمت‌های انجام گرفته نشان می‌دهد که چقدر این مرمت‌ها نادرست بوده تا جایی که بارها برای آن هزینه شده و حالا باز هم اعتبار نیاز دارد تا همان مرمت‌های یک سال اخیر دوباره تکرار شود!

مرمت غیر اصولی مسجد باستانی ورامین

اثر به جا مانده از چسب نورپردازی‌های چند روزه بر دیوار بیرونی مسجد

حسین حیدریان خادم مسجد جامع ورامین وضعیت مرمت‌های اخیر مسجد را به خبرنگار مهر نشان داد و گفت که چند باری عملیات مرمت را متوقف کرده چون مرمت‌ها از نظر او که تخصصی هم در حوزه مرمت نداشته ناصحیح بوده اما آنقدر می دانسته که نمی‌شود با خاک و سیمان آجرهای طاق‌های ضربی را مرمت کرد و بندکشی را با خاک انجام داد به همین دلیل چند باری با تذکرها و مخالفت‌هایش توانسته روند مرمت را تغییر دهد.

مرمت غیر اصولی مسجد باستانی ورامین

بلند شدن آجرها در لبه سقف و دیوارها

نگاهی به طاق‌های ضربی دو پوش مسجد مشخص می‌کند که سقف نم کشیده است. در واقع این طاق‌های آجری از پشت بام ایزوگام شده اند! برخی از آجرها از جایشان بلند شده و تکان می‌خورند. چینش آجرهایی که جدید کار شده درست نیست هیچ کدام در یک خط ممتد قرار نگرفته اند.

مرمت غیر اصولی مسجد باستانی ورامین

آجرهای لبه سقف مسجد جایی که در زیر دیوار آن مردم تردد می‌کنند، لق شده اند و هر لحظه با هر باد شدید یا عبور گربه‌ای از روی آن ممکن است روی سر افراد بیفتد.

سیمان‌های ریخته شده روی آجرها حتی دیوارها نشان می‌دهد که بی سلیقگی در مرمت کم نبوده است تا جایی که رد پاشیده شدن سیمان روی دیوار هنوز هم باقی مانده است.

پیمانکار مرمت مسجد تاریخی ورامین اداره کل میراث فرهنگی استان تهران بوده است اداره‌ای که انتظار می‌رفت کارشناسان متخصصی را برای مرمت این مسجد باستانی، به کار گیرد. مسجدی که حرف و سخن درباره تشکیل پرونده ثبت جهانی آن کم نیست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1314878

مهمترین اخبار ایران و جهان: