نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 19:22

فارس من| ایجاد اولین سایت موزه باستان‌شناسی کشور در شهر دیزیچه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مبارکه گفت: با توجه به ویژگی منحصربه‌فرد غارهای قلعه بزی حسن‌آباد شهر دیزیچه با همکاری شهرداری این شهر در حال تهیه طرح ایجاد اولین سایت موزه باستان‌شناسی کشور در این مکان هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مبارکه، فروردین ماه امسال بود که پویش «درخواست حل مشکلات شهر دیزیچه» در سامانه «فارس من» به دلیل مطالبات شهروندان در خصوص کمبود امکانات و عدم تکمیل برخی پروژه‌های عمرانی منتشر شد.

برای پیگیری این پویش ابتدا به سراغ محمدجواد علیرضایی، یکی از شهروندان رفتیم تا درباره مشکلات شهر دیزیچه با او گفت‌و‌گو کنیم.

وی با بیان اینکه شهر ساحلی و تاریخی دیزیچه با توجه به هم‌جواری با سه صنعت بزرگ ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و سیمان سپاهان و همچنین عبور زاینده‌رود از این شهر پتانسیل‌های فراوانی دارد، گفت: متأسفانه شهر دیزیچه با وجود پتانسیل‌های فراوان به رشد و توسعه لازم نرسیده و نیازمند عزمی جدی از سوی مسؤولان برای حل مشکلات آن هست.

علیرضایی افزود: صنعت سیمان در شهر دیزیچه بیش از آن‌که یک فرصت و مزیت باشد تبدیل به یک چالش برای ساکنان این شهر شده و طبق اذعان رئیس محیط‌زیست مبارکه، شهر دیزیچه آلوده‌ترین شهر مبارکه است. عدم ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی، مصرف مازوت و بی‌توجهی به محیط‌زیست، در اختیار داشتن اراضی دیزیچه و عدم ارائه آن برای پروژه‌های عام‌المنفعه، بی‌توجهی به بومی گزینی از چالش‌هایی این صنعت در شهر دیزیچه است.

این شهروند ادامه داد: کارخانه سیمان سپاهان حتی حاضر نیست اسمی از شهر دیزیچه که در آن واقع‌شده در سایت رسمی خود ثبت کند و مسؤولان مختلف نیز بارها به این مسائل اذعان کرده‌اند اما عزم جدی تاکنون برای تغییر این روند مشاهده نشده است‌.

علیرضایی گفت: عمده تمرکز ادارات و سازمان‌های مختلف بر روی مرکز شهرستان است و به شهرهای تابعه ازجمله دیزیچه توجه کافی نمی‌شود که لازم است تمرکززدایی شود و مدیران ادارات شهرستان هفته‌ای یک بار به‌صورت جمعی از شهرهای شهرستان بازدید و برای حل مسائل آن اقدام نمایند.

این شهروند افزود: عدم امکانات لازم پزشکی و آزمایشگاهی، آموزشی و ورزشی، نیاز به ساخت تونل جدید در ورودی شهر، جاده‌های ناایمن و مخروبه، لزوم ایجاد یک ایستگاه سنجش و پایش هوا در شهر، جولان اراذل‌واوباش به‌واسطه عدم توجه لازم دستگاه‌های فرهنگی و امنیتی، نیاز به ساخت پل جدید محله وینیچه، لزوم توجه ویژه به بخش گردشگری با گسترش امکانات و پارک‌ها و توجه به اماکن تاریخی و طبیعی مانند قلعه بزی و چشمه آب سنجدی، تکمیل پروژه‌های عمرانی ازجمله مصلی باغ جنت، ایجاد امکانات فرهنگی مانند سینما، گسترش امکانات در محلات حسن‌آباد، نکوآباد و وینیچه  از دیگر مشکلات شهر دیزیچه هستند.

بعد از شنیدن صحبت‌های این شهروند به سراغ مسؤولان شهر دیزیچه و شهرستان مبارکه رفتیم تا صحبت‌های آنان درباره اقدامات انجام شده برای حل مشکلات مردم دیزیچه را بشنویم.

ایجاد واحدهای نمونه‌گیری در شهرهای شهرستان مبارکه

شهرام حاجیان رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مبارکه اظهار داشت: از آنجایی که کیفیت خدمات دارای اولویت و اهمیت ویژه است، این شبکه اقدام به انجام آزمایش‌ها در آزمایشگاه مرکزی کرده و مقرر شد تا در هر شهر واحد نمونه‌گیری راه‌اندازی شود تاکنون در سه شهر اجرا و در برنامه‌های آتی، واحد نمونه‌گیری در تمام شهرهای شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به سطح‌بندی حوزه بهداشت و درمان، متخصص فقط در بیمارستان حضور می‌یابد و در مراکز بهداشتی و درمانی حضور پزشک عمومی الزامی است و در صورت نیاز به تخصص بیمار به‌صورت سیستم ارجاع به بیمارستان معرفی می‌شود.

ایجاد اولین سایت موزه باستان‌شناسی کشور در شهر دیزیچه

ولی‌الله رهبری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مبارکه، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مبارکه گفت: تعداد ۳۰۰ اثر تاریخی در شهرستان شناسایی‌شده که تعداد ۴۵ اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده است  با توجه به تعدد آثار تاریخی ارزشمند، با کمبود اعتبار برای مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی مواجه هستیم.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه تبعیضی در راستای توزیع اعتبارات بین شهرهای شهرستان وجود ندارد و اکنون مرمت ارگ نهچیر، حمام نهچیر، حمام صفی و قلعه اکبرآباد شهر دیزیچه با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان در حال انجام است و قلعه روستای لاو با پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصد و تعدادی از خانه‌های تاریخی توسط مالکین در حال مرمت است.

رهبری اضافه کرد: با توجه به ویژگی منحصربه‌فرد غارهای قلعه بزی حسن‌آباد شهر دیزیچه که بر اساس اکتشافات باستان‌شناسی متعلق به دوره پارینه‌سنگی میانی حدود ۴۲ هزار سال پیش سکونت‌گاه انسان‌های اولیه از نوع نئاندرتال بوده است، با همکاری شهرداری دیزیچه در حال تهیه طرح ایجاد اولین سایت موزه باستان‌شناسی کشور مربوط به این دوره تاریخی در این مکان هستیم.

علیرغم تماس‌های خبرنگار فارس در مبارکه با مجموعه سیمان سپاهان و شهرداری دیزیچه، این دو نهاد پاسخگوی مطالبات سامانه فارس من نبودند.

انتهای پیام/63110

منبع: فارس
شناسه خبر: 1306334

مهمترین اخبار ایران و جهان: