نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 13:55

کارگران روزمزد رشت ساماندهی می‌شوند

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به طرحی به منظور ساماندهی کارگران روزمزد اشاره کرد و گفت: کارگران خدوم روز مزد رشتی در زمان حضور در سطح رشت فاقد مکانی مناسب جهت استقرار هستند و انتظار می‌رود کمیسیون عمران شورای رشت در این باره اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد حسین واثق کارگرنیا ظهر امروز در هشتاد و یکمین جلسه علنی شورا در ساختمان جلسات شورای رشت با اشاره به فرا رسیدن نهم اردیبهشت مصادف با روز شوراها اظهار کرد: شورا برگرفته از آموزه‌های دین مبین اسلام و نشانه تمام عیار مردم سالاری دینی است. 

وی با بیان اینکه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب، بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) با صدور فرمان تاریخی تهیه آئین نامه شوراها را ابلاغ کردند افزود: با گذشت ۶ دوره از عمر شوراهای اسلامی شهر و روستا، این نهاد به عنوان یک مرجع مورد اعتماد مردم شناخته شده است.

کارگرنیا با تاکید به پذیرش نهاد شوراها توسط مردم تصریح کرد: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا برگرفته از بطن جامعه و اقشار مختلف مردم هستند و شوراها یک نهاد تصمیم گیر مبتنی بر دموکراسی است و اما در این مسیر موانعی وجود دارد که موجب‌عدم تحقق برخی از اهداف شوراها می‌شود. 

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با انتقاد ازعدم مدیریت یکپارچه شهری افزود: به علت فقدان مدیریت یکپارچه شهری در مسیر اجرای اهداف شوراها خلل ایجاد می‌شود و گاها شاهدعدم همکاری و طولانی شدن روند اجرای پروژه‌ها در شهر می‌شویم و انتظار داریم مجریان قانونگذاری با رفع این مانع و تصویب قوانین لازم مسیر را برای ارائه خدمات مطلوبتر هموار کنند. 

کارگرنیا به بی‌توجهی برخی از دستگاه‌ها نسبت به جایگاه شوراها اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موانع پیش روی شوراهاعدم تعامل برخی از دستگاه‌ها با این نهاد مردمی است که امیدواریم به این موضوع توجه بیشتری صورت بگیرد و یقینا با تعاملات بیشتر، شاهد رفع مشکلات و جلب رضایت مردم هستیم. 

وی با اشاره به دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس بیان کرد: این روز را تبریک می‌گویم و اعلام می‌کنیم آن دسته از دشمنان کوردل که با دست آویزی به ترفندهای مختلف قصد دارند خلیج همیشه فارس را به عناوین دیگر معرفی کنند، مشغول دور باطل هستند و عنوان خلیج همیشه فارس برای همیشه در تارک دنیا خواهد درخشید. 

رییس شورای اسلامی شهر رشت به یازدهم اردیبهشت مصادف با روز جهانی کارگر اشاره کرد و گفت: به همت کارگران زحمتکش چرخه تولید و متعاقب آن اقتصاد کشور در گردش است و با وظیفه‌شناسی و تعهد در حوزه‌های مختلف برای سربلندی و اعتلای ایران اسلامی تلاش می‌کنند و دستان پینه بسته و چهره آفتاب سوخته‌شان گواهی بر این تلاش خستگی ناپذیر آنان است. 

کارگرنیا با تاکید به اینکه کارگران خدوم و پر تلاش شهرداری رشت نیز در حوزه مدیریت شهری نقش مهمی ایفا می‌کنند تصریح کرد: اعضای شورای ششم رشت اجازه تضییع حقوق قشر مظلوم کارگر را نمی‌دهند و حامی حقوق کارگران هستند. 

وی به پیشنهاد طرحی به منظور ساماندهی کارگران روزمزد اشاره کرد و گفت: کارگران خدوم روز مزد رشتی در زمان حضور در سطح رشت فاقد مکانی مناسب جهت استقرار هستند و انتظار می‌رود کمیسیون عمران شورای رشت در این باره اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد. 

کارگرنیا با اشاره به دوازدهم اردیبهشت مصادف با سالروز شهادت روحانی عالیقدر شهید مرتضی مطهری به نام روز معلم افزود: استاد مرتضی مطهری در دوران حیات پر برکت خود با روشنگری و تألیفات برجسته نقش بسیار مهمی در آگاه‌سازی جامعه بالاخص قشر فرهنگی ایفا کرد و معلمین شریف به واسطه تلاش‌های فداکارانه‌شان در ارائه آموزش به کودکان و نوجوانان با هدف تربیت صحیح آنان برای پذیرش مسئولیت‌ها در آینده از نقش و جایگاه ویژه‌ای در زندگی انسان‌ها برخوردار هستند. 

وی به سخنی از امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) فرمودند: هر کسی انسانی را از گمراهی به سوی شناخت حق و حقیقت راهنمایی کند و او نیز پاسخ مثبت دهد، به اندازه آزادی یک بنده پاداش خواهد داشت. 

رئیس شورای شهر رشت با تبریک پیشاپیش هفته معلم بیان کرد: این روز را به تمامی معلمین خدوم و پرتلاش، بالاخص معلمین شاغل در مدارس سطح رشت تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و به پاس تمامی زحمات این قشر فداکار در مقابل آنان سر تعظیم فرود می‌آورم. 

انباشت زباله در کارخانه کودآلی

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با تبریک پیشاپیش روز کارگر اظهار کرد: کارگران ساختمانی و روز مزد نسبت به بررسی روند شکایاتشان انتظاراتی دارند که باید حوزه بازرسی تامین اجتماعی به آن ورود کند. 

حسن کریمی کرنق بیان اینکه از تلاش‌های همه دست اندرکاران به منظور رفع مشکلات سراوان تشکر می‌کنم افزود: قرار بود بهسازی لندفیل سراوان از آبان ماه سال ۱۴۰۱ آغاز و در آبان سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد و انصافا نیز طی این مدت اقدامات خوبی در حوزه پسماند انجام شده است. 

وی به فعالیت کارخانه کودآلی اشاره کرد و گفت: متاسفانه اخیرا شاهد انباشت زباله در کارخانه کودآلی هستیم و اگر همین روال ادامه داشته باشد تا چند وقت دیگر بوی ناشی از زباله در داخل محدوده شهر رشت نیز موجب آزار شهروندان می‌شود. 

پرداخت پاداش کارگران 

عضو دیگر شورای رشت نیز در این جلسه با تبریک پیشاپیش روز شورا و روز جهانی کارگر افزود: انتظار داریم پاداش کارگران شهرداری رشت که پیش از این مصوب شده بود به موقع پراخت شود. 

سید شمس شفیعی با تبریک پیشاپیش هفته معلم، با اشاره به تشکیل بلدیه در رشت تصریح کرد: شوراها نماد قانونگذاری در پارلمان محلی و حتی ملی هستند و در شرایط فعلی نهادهایی که می‌توانند در راس برای رفع مشکلات مردم قانونگذاری و تصمیم گیری کنند مجلس، دولت و شوراها هستند. 

وی با تاکید به اینکه شوراها متشکل از نمایندگان مردم است بیان کرد: اموری از جمله رسیدگی به مشکلات آب و برق و… باید بر عهده شوراها باشد اما به واسطه فقدان مدیریت جامع شهری، متاسفانه چنین مباحثی مغفول مانده است و اگر قرار است بر اساس قانون اساسی اختیارات شوراها افزایش پیدا کند باید این مهم در اولویت باشد، اما متاسفانه اراده‌ای به منظور افزایش اختیارات شوراها مشاهده نمی‌شود و حتی برخی به دنبال محدود کردن شوراها هستند و حتی مباحثی پیرامون انتخابات شهردار توسط وزارت کشور و غیره را نیز مطرح می‌کنند. 

شفیعی با انتقاد از فرآیند تامین اعتبار در شهرداری رشت افزود: متاسفانه‌عدم کنترل در تامین نحوه اعتبار موجب‌عدم تناسب بودجه جاری با عمرانی می‌شود و در حال حاضر نیز این مهم رعایت نمی‌شود. 

عضو شورای شهر رشت با اشاره به اینکه باید هزینه‌های جاری سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری رشت کنترل شود تصریح کرد: شهرداری رشت بدهی سیصد میلیارد تومانی دارد که باید شرایط پرداخت آن را مهیا کنیم و متاسفانه در برخی از سازمان‌ها شاهدعدم رعایت قدرالسهم‌های جاری و عمرانی هستیم. 

شفیعی با انتقاد از بی‌ضابطه هزینه کردن‌ها در برخی از سازمان‌های شهرداری رشت گفت: کنترل‌های جاری باید سیستمی انجام شود تا دستگاه‌ها خارج از ضوابط هزینه نکنند. 

وی به کنترل مبالغ بودجه توسط نرم‌افزار بودجه اشاره کرد و گفت: کلیه روندها و فرآیندهای کنترل مبالغ توسط شهرداری به شورا ارائه شود تا مشکلاتی ایجاد نشود. 

رفع مشکل رودخانه‌های رشت 

یکی دیگر از اعضای شورای رشت نیز با تبریک روز کارگر و هفته معلم اظهار کرد: به عنوان سخنگوی شورا قصد دارم مباحثی را پیرامون عملکرد شورای رشت بیان کنم و جدای از مباحث رقم خورده پیرامون انتخاب شهردار رشت، باید اعلام کنم که شورای ششم همواره در تلاش برای رفع مشکلات شهری است و با تسهیل‌گری امور زمینه‌های فعالیت پیرامون بسیاری از موضوعات در این دوره از عمر شورا آغاز شد که از آن جمله می‌توان به اقدامات انجام شده پیرامون تالاب عینک رشت اشاره کرد. 

نادر حسینی به میزان تولید آسفالت در رشت اشاره کرد و گفت: در ماه‌های نخست فعالیت شورای رشت میزان آسفالت تولیدی بسیار اندک بود و وضعیت نامناسب معابر رشت موجب گلایه شهروندان بود که طی چند ماه اخیر این مشکل برطرف شده است و روزانه شاهد تولید حجم زیادی از آسفالت در رشت هستیم. 

عضو شورای رشت با اشاره به پیگیری‌های شورای رشت پیرامون وضعیت سراوان تصریح کرد: اقدامات خوبی با پیگیری‌های شورا در این حوزه انجام شده است و شورا در تلاش است تا در این دوره نیز شاهد راه اندازی قطار برقی در رشت باشیم. 

حسینی به بازگشایی برخی از معابر رشت با هدف کنترل و کاهش ترافیک اشاره کرد و گفت: طی مدت زمان عمر شورای ششم بالغ بر چهار پارک در سطح شهر احداث شد. 

وی با بیان اینکه وضعیت نامطلوب  ۲ رودخانه رشت جزو دغدغه‌های همیشگی شورا و شهروندان است افزود: در این باره نیز اقدامات خوبی در دست انجام است و امیدواریم به زودی و با ورود قرار گاه خاتم این مشکل نیز برطرف شود. 

عضو شورای رشت به افزایش بودجه شهرداری رشت، زیباسازی فضای شهر، اتمام پروژه‌های نیمه تمام و غیره اشاره کرد و گفت: اقدامات زیر ساختی خوبی در شورای ششم اجرایی شده است و امیدواریم با گام‌های موثر شاهد آبادانی هر چه بیشتر شهر رشت باشیم. 

در این جلسه از سید شمس شفیعی و نادر حسینی، ۲ عضو شورای رشت به عنوان مدرس دانشگاهی و معلم قرآن به مناسبت هفته معلم تجلیل شد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1175834

مهمترین اخبار ایران و جهان: