نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 12:02

تراکم بالای کلاس‌های درس؛ درد مشترک معلم و دانش‌آموز

همدان- مدیر موزه گنجینه آموزش و پرورش همدان گفت: تراکم بالای دانش‌آموزان انرژی زیادی را از معلمان می‌گیرد و باعث می‌شود ارتباط معلم با دانش آموز به کمترین حد خود برسد.

امیر قشمی در گفتگو با خبرنگار مهر با تبریک ۱۲ اردیبهشت‌ماه و روز معلم ضمن تأکید بر اینکه معلمان باید با دانش به روز با نسل جدید وارد صحبت شوند، اظهار کرد: یکی از خلاءهای آموزشی در حال حاضر این موضوع است و از سوی دیگر می‌توان به کمبود راهنمایان، مشاوران و مربیان تربیتی در همه مقاطع تحصیلی اشاره کرد.

وی افزود: این موضوع در سال‌های اخیر یکی دیگر از دلایل و عوامل مهم افزایش رفتارهای خارج از قاعده و خلاف مقاصد تربیتی دانش آموزان است.

مدیر موزه گنجینه آموزش و پرورش همدان تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر در نظام ارزشی و هنجاری و شخصیتی افراد در سطح جامعه تغییراتی به وجود آمده؛ در بسیاری از مواقع رفتارهایی توسط جوانان ما به نمایش گذاشته می‌شود که قابل تأمل و نگران کننده است، رفتارهایی که در گذشته وجود نداشته است. در واقع، آنچه امروز می‌بینیم این است که احساس مسئولیت، وظیفه شناسی، نظم و انضباط، ادب، رعایت احترام از سوی دانش آموزان بسیار ضعیف‌تر از گذشته شده است.

جای خالی مشاوران و مربیان تربیتی در تمام مقاطع تحصیلی

قشمی با بیان اینکه مشاوران و مربیان تربیتی مهمترین کسانی هستند که می‌توانند علاوه بر نظارت بر برنامه‌های انضباطی و اخلاقی دانش آموزان با دادن آگاهی‌های لازم در راه اصلاح آنان گام بردارند، گفت: گسترش مسائل و مشکلات و نابسامانی‌های اخلاقی و رفتاری در دانش آموزان زمانی آغاز شد که همه توان و امکانات و توجه خانواده‌ها و آموزش و پرورش صرف آموزش و جنبه شناختی و قبولی در دانشگاه شد.

غفلت از بعد تربیتی و اعتقادی دانش‌آموزان

وی ادامه داد: این وضعیت در حالی است که تربیت احساسات، عواطف، ارزش‌های اعتقادی در تمامی موقعیت‌های زندگی در درجه اوّل اهمیت قرار دارد که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است.

این معلم بازنشسته همدانی تصریح کرد: امروز، همه کارشناسان تعلیم و تربیت معلمان و خانواده‌ها نیز به این نکته رسیده‌اند که اخلاق سر آمد همه امور در زندگی است، بنابراین اقدامات و برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش باید در جهت بالابردن سطح اطلاعات و دانش دینی و اصلاح رفتارهای اجتماعی منطبق بر دستورهای دینی باشد.

وی اضافه کرد: امروز دیگر الگوهای گذشته و فعالیت‌های تربیتی موجود مدارس پاسخ گوی نیازهای عصر کنونی نیست و نمی‌توان با آن نیازهای دانش آموزان را برآورده کرد، دانش آموزان امروزی در شرایط جدیدی قرار دارند به همین دلیل باید فعالیت‌ها به روز و متناسب با زمان شود.

مدیر موزه گنجینه آموزش و پرورش همدان بیان کرد: گسترش روزافزون رسانه‌های صوتی و تصویری مانند ماهواره‌ها، اینترنت و مجلات، جوانان را با پیام‌های ارزشی و گاه متضاد درگیر می‌کند و این روند، به گونه‌ای است که در سال‌های اخیر شاهد تغییراتی در اخلاق، رفتارها، آداب و سنن، نوع پوشش و شیوه‌های پوششی و ظاهری افراد جامعه هستیم بدین ترتیب، اولین قدم در این مسیر این است که معلمان با دانش به روز وارد کار شوند، این تغییرات را بشناسند و بتوانند با نسل جدید دانش آموزان به نحو درست و حساب شده سخن گفته و الگوهای مناسب برای آنها ترسیم سازند.

تراکم دانش‌آموزی بالاتر از حد استاندارد؛ از مشکلات پیش‌روی معلمان

قشمی با تأکید بر اینکه با دانش و مهارت دیروز نمی‌توان به آموزش و تربیت نسل آینده پرداخت، خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی که در آن قرار داریم آموزش و پرورش با کمبود ۲۲۰ هزار معلم مواجه است؛ در همین استان خودمان ۲۰۰۰ معلم کم داریم، تراکم دانش آموزی بالاتر از استاندارد در مدارس و کلاس‌های درس ناشی از این کمبود یکی از مشکلات پیش روی معلمان است.

وی اضافه کرد: این موضوع انرژی زیادی را از معلمان می‌گیرد و باعث می‌شود ارتباط معلم با دانش آموزان به کمترین حد خود برسد و معلمان در کلاس درس بیشتر در حد یک مبصر ظاهر شوند.

قشمی در خصوص راهکار ارتقای جایگاه معلمان نیز گفت: یک وقتی من تصمیم گرفتم تمام صحبت‌هایی که دولت مردان در چهار دهه گذشته در باره معلمان و ارزش کار آنها به مناسبت‌های مختلف به ویژه در هفته معلم ایراد کرده‌اند را گردآوری و در مجموعه‌ای به چاپ برسانم، شاید اگر این کار انجام صورت می‌گرفت چندین مجلد می‌شد تقریباً کمتر مدیری از وزیر، استاندار، فرماندار و.. بوده است که در خصوص ارزش کار و نقش معلمان در مناسبت‌های مختلف به ویژه هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار نظر و یا قلم فرسایی نکرده باشند.

حرکت و اقدام عملی در بهبود وضعیت معیشتی معلمان صورت نگرفته است

وی افزود: اما حرکت و اقدام عملی که به بهبود وضعیت معیشتی و در نتیجه منزلت اجتماعی و شغلی بینجامد تقریباً در هیچکدام از دولت‌ها ندیده‌ایم.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه بسیاری از همکاران بازنشسته که ایثار کردند و با گرفتن اضافه تدریس تا بیست ساعت در هفته آموزش و پرورش را از بحران خارج کردند بعد از ۷ ماه حق الزحمه خود را دریافت نکردند.

قشمی گفت: واقعاً معلوم نبود اگر همکاران بازنشسته به داد آموزش و پرورش نمی‌رسیدند چه بر سر آموزش فرزندانمان می‌آمد یا همین رتبه بندی که برای نخستین بار در دولت دهم مطرح شد پس از سال‌ها هنوز نتوانسته خواست و نظر معلمان را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم دولتمردان در هفته معلم در کنار ارج گذاردن زبانی به مقام معلم با برنامه ریزی های کارشناسی شده در جهت رفع نگرانی و دغدغه‌های معلمان و تأمین معیشت و فراهم کردن رفاه نسبی که به ارتقای مقام و منزلت اجتماعی معلمان در جامعه می‌انجامد، تلاش کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1182734

مهمترین اخبار ایران و جهان: