نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 10:41

افزایش 20 درصدی مصرف آب شرب در اردبیل

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل از کاهش 22 درصدی آب موجود در سد یامچی و رسیدن آن به کمتر از 28 میلیون متر مکعب و از افزایش 20 مصرف آب شرب در شهر اردبیل نسبت به مدت مشابه سال قبل، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، حمید فضایلی در کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان اردبیل اظهار کرد: منابع آب موجود در مخزن سد یامچی پاسخگوی مصرف آب شرب مرکز استان نبوده و طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی انتظار افزایش سطح بارندگی در ماه‌های آینده را نباید داشت.

وی به کاهش ۴۰ درصدی سطح بارش‌ها نسبت به بلندمدت اشاره و افزود: افت شدید سطح بارندگی و به‌تبع آن کاهش پوشش برف در مناطق بالادست منجر به کاهش شدید آورد رودخانه‌های مهم استان شده و این امر در فصول گرم سال، و به‌خصوص در رودخانه بالیخلی چای به‌عنوان تأمین‌کننده آب سد یامچی بیشتر احساس خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، با اشاره به اینکه متأسفانه امسال به جهت خشک‌سالی و تغییر اقلیم هیچ‌گونه آبی به بخش کشاورزی تخصیص داده نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر آب موجود در پشت سد یامچی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۲ درصد کاهش‌یافته است.

وی با اشاره تشدید تنش آبی در مرکز استان، تشریح کرد: در حال حاضر ۲۸ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد یامچی  موجود بوده و با احتمال آورد ۱۰ میلیون مترمکعبی رودخانه بالیخلی تا آخر شهریور مجموع آب سد به ۳۸ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

فضایلی گفت: از این رقم ۳ میلیون مترمکعب سهم تبخیر سطحی آب بوده و ۱۵ میلیون مترمکعب موجود در لایه‌های پایین مخزن سد نیز عملاً فاقد کیفیت لازم و غیرقابل تصفیه است.

پایان پیام/۳۷۲۷/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1157078

مهمترین اخبار ایران و جهان: