نیوز سیتی!
28 فروردین 1402 - 11:21

افزایش ۱42 درصدی بودجه شهرداری‌های کردستان در 1402

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان از افزایش 142 درصدی بودجه شهرداری‌های استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جمشید اسدی در همایش شهرداران استان کردستان در سنندج که در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: با وجود مشکلاتی که سال گذشته در کردستان و سطح کشور پیش آمد توانستند در مسیر خدمت‌رسانی به مردم و شهروندان بهترین عملکرد داشته باشند.

وی هدف اصلی برگزاری این همایش را، برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های شهرداری‌ها در سالجاری و رفع مسائل و مشکلات و تحقق اهداف و برنامه‌ها اعلام کرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان افزود: سال گذشته بودجه شهرداری‌های استان با 2 هزار و 56 میلیارد تومان بسته شد که بیشترین مصوبه مربوط به شهرداری سنندج و کمترین آن مربوط به شهرداری شویشه بوده است.

اسدی به رشد بیش از 70 درصدی بودجه مصوب 1401 نسبت به سال 1400 اشاره کرد و گفت: امسال هم بودجه شهرداری‌های استان نسبت به سال گذشته 142 درصد رشد دارد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با دستور استاندار کردستان و پیگیری‌های مکرر، اعتبارات خوبی از سازمان شهرداری‌ها جذب و در بین شهرداری‌های استان توزیع شد.

اسدی خاطرنشان کرد: سال گذشته جدای از جذب ۱۸ دستگاه ماشین‌آلات، 653 میلیارد تومان اعتبار با ۲۱۸ درصد افزایش به نسبت ۱۴۰۰، از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جذب و به شهرداری‌های استان تزریق شد.

به گفته مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان، اسفندماه سال گذشته بالغ بر 100 میلیارد تومان به شهرداری‌های استان کمک مالی شده است.

وی وضعیت پسماند را یکی از مسائل و مشکلات اصلی شهرداری‌ها در کروستان نام برد و تشکیل کمیته تخصصی برای پسماند شهر سنندج، فنس‌کشی به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی، انجام مطالعات جانمایی پسماند، راه‌اندازی و تجهیز سایت زباله مریوان، تفکیک زباله از مبدا و موارد دیگری را از ضرورت‌های شهرداری‌ها ذکر کرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان خاطرنشان کرد: اگر تفکیک زباله از مبدا انجام شود بیش از 50 درصد معضل زباله‌گردی که امروز به یک آسیب اجتماعی تبدیل شده و گاها در فضای مجازی به عناوین مختلف به آن پرداخته می‌شود، حل خواهد شد.

اسدی در ادامه به موضوع قانون هوای پاک و لزوم اهتمام شهرداری‌ها به اجرایی‌شدن آن گریزی زد و گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از منابع مالی در اختیار اعم از عوارض و غیره موظف هستند که سرانه فضای سبز خود را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: زیرمجموعه‌های شهرداری‌ها قانون برنامه و بودجه را کاملا مطالعه کنند تا بتوانند از ظرفیت‌های مختلف برای تحصیل درآمد برای شهرداری‌ها استفاده کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان اذعان کرد: در راستای درآمد شهرداری‌ها و مصلحت جامعه یک ظرفیت در بند ت قانون برنامه و بودجه در زمینه صدور احکام قلع‌وقمع ساخت و سازهای غیرمجاز ایجاد شده که نیاز است شهرداران یک سازوکار و وحدت رویه را در این خصوص مدنظر قرار دهند.

اسدی افزود: بسته به وسع شهرداری و چارت این نهاد معاونت‌های مختلف برای اجرای این برنامه زیرنظر شهرداران تشکیل شود و براساس دیدگاه این تیم کارشناسی، قلع‌وقم و یا عدم تخریب انجام شود.

وی تاکید کرد: با تشکیل یک کارگروه ویژه در شهرداری‌ها، هم ساخت‌وسازهای غیرمجاز مدیریت می‌شود و در کنار درآمدزایی برای شهرداری، به شهروندانی که ملک آنها براساس استانداردهای سازه‌ای مشکلی ندارد، کمک می‌شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها، شهرداری‌های مرکزی در سطح استان هر کدام باید 3 کلان‌پروژه را برای امسال تعریف و عملیات اجرایی آن را آغاز کنند.

اسدی اذعان کرد: مسئولان کشوری بر کنترل و مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز تاکید جدی دارند و شهرداران استان هم باید این موضوع را به صورت ویژه دنبال کنند.

وی ادامه داد: شهرداران باید در راستای تحقق برنامه‌های دولت در زمینه طرح جهش تولید مسکن هم با ادارات راه و شهرسازی همکاری کنند.

اسدی گفت: شهرداری سنندج سال گذشته 30 درصد مجوز ساخت و ساز برای این واحدهای مسکونی را صادر کرده که این اقدام قابل تقدیر است و امیدواریم این رویه در سایر شهرداری‌های استان اجرا شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان الزام رعایت قانون مقررات مالی در شهرداری را از دیگر نکات مهم دانست و گفت: دوست نداریم برای هیچ یک از شهرداری‌ها مشکلی پیش بیاید به همین منظور رعایت قوانین و مقررات مالی باید از تشکیل پرونده های تبعی جلوگیری شود.

اسدی اضافه کرد: برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان با مشکل مواجه شده است که با یک میثاق‌نامه اختیارات آنها به شهرداری‌ها تفویض شود.

وی در پایان سخنانش بر، ساماندهی ساختمان‌های ناایمن، سگ‌های بلاصاحب و انجام حسابرسی همکاری توسط شوراها، اهتمام در امر سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1155178

مهمترین اخبار ایران و جهان: