نیوز سیتی!
20 دی 1401 - 14:24

هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» 23 دی با حضور قالیباف در خمین افتتاح می‌شود

رئیس مؤسسه تنظیم و‌ نشر آثار امام خمینی (ره) از برپایی هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» خبر داد و گفت: این مراسم جمعه ۲۳ دی‌ماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای بیت حضرت امام ‌(ره)، مسوولان کشوری و استانی، خانواده شهدا و ایثارگران و هنرمندان و فعالان فرهنگی در خمین افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در نشست خبری هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» اظهار داشت: مؤسسه تنظیم ‌و‌ نشر آثار امام خمینی(ره) در طول سه دهه فعالیت مأموریت و برنامه‌های متعددی را تاکنون اجرایی کرده است. در دهه نخست و سال‌های ابتدایی تأسیس، مؤسسه تنظیم ‌‌نشر آثار امام (ره) ماموریت ذاتی خود که جمع‌آوری، دسته‌بندی، تنظیم و حفظ آثار حضرت امام (ره) بوده مبادرت کرده و در این مسیر به گواه کارشناسان به خوبی این مأموریت را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه ما اکنون هزاران‌ سند از آثار امام (ره) از سخنرانی تا نامه محرمانه داریم، تصریح کرد: این آثار و منابع مربوط به سال‌ها مبارزه حضرت امام خمینی (ره) با نظام شاهنشاهی و پس از آن یعنی پیروزی انقلاب اسلامی است.

جمع‌آوری هزاران اثر از امام خمینی (ره) پشتوانه‌ای در حوزه شناخت اندیشه ایشان است

حجت‌الاسلام ‌کمساری با بیان اینکه هزاران کتاب، مقاله، مجله و محصولاتی از این دست جمع‌آوری شده که به عنوان پشتوانه در حوزه شناخت و آشنایی با اندیشه حضرت امام (ره) به شمار می‌رود، گفت: در دوره جدید اصلی‌ترین رویکردها با حفظ مأموریت، ورود به مباحث تبیینی و ترویجی است. پس از سه دهه فعالیت و داشتن گنجینه ارزشمند، ضرورت دارد که مؤسسه تنظیم‌ و‌ نشر آثار امام (ره) بیشتر وارد حوزه تبیینی و ترویجی شود. 

وی ادامه داد: امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به دلیل شرایط زمانی و فاصله بیشتری که از زمان حیات امام (ره) گذشته است، نیازمند آشنایی با شخصیت، مبانی اندیشه و سیره عملی حضرت امام (ره) است و این امر ضرورتی غیرقابل انکار شمرده می‌شود. هم‌اکنون بیش از ۵۴ درصد جامعه را افرادی تشکیل می‌دهند که در زمان رحلت امام (ره) به دنیا نیامده یا کودک بودند. بنابراین درک لازم از شرایط امام خمینی (ره) مثل نسل قبل خود ندارند. بر همین اساس، تلاش باید شود تا مبانی و زیربنای فکری، اعتقادی و راهبردی نظام بیشتر تبیین شود تا شناخت بهتری صورت گیرد.

شناخت نادرست از اندیشه امام (ره)، اعتقاد به مسیر ایشان را ضعیف می‌کند

رئیس مؤسسه تنظیم ‌نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان اینکه هر اقبال، استقبال و اعتقادی بر مبنای شناخت شکل می‌گیرد و هر چه شناخت کافی و بیشتر باشد، اعتقاد ‌و باور عمیق‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که شناخت ناقص یا حتی نادرست حاصل شود، اعتقاد و باور ضعیف می‌شود یا به صورت منفی خود را نشان می‌دهد. ما با شیطنت‌هایی به صورت جدی در حوزه اندیشه و عملکرد امام (ره) مواجه هستیم؛ به طوری که برخی تلاش می‌کنند تا چهره نادرست ‌‌و متفاوت از امام (ره) و اندیشه ایشان به نمایش بگذارند و در شبکه‌های اجتماعی نیز به سرعت این مباحث نادرست در دست آحاد جامعه قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام کمساری با اشاره به اینکه شرایط رسانه‌ای متفاوت شده و شناخت‌ها هم از روایت‌ها متاثر می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر رهبری به برخی موضوعات تاکید کردند که یکی ضرورت تبیین و جهاد تبیین و دیگری تأکید بر روایتگری درست است. این‌ها مواردی است که در‌ حوزه شناخت امام (ره) به آن واقف هستیم. بنابراین اگر به درستی درباره شخصیت و اندیشه امام خمینی (ره) روایت نکنیم، روایت‌سازی خواهد شد و ذهن جوان امروز درباره امام (ره) با روایت نادرست و متفاوت از اندیشه واقعی ایشان پر می‌شود. بر همین اساس، تلاش داریم به سمت فرهنگ ترویجی و تبیینی در این زمینه برویم.

برپایی هفته‌های فرهنگی برای شناخت امام خمینی (ره) در داخل و خارج از کشور

وی در ادامه با بیان اینکه برگزاری هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» یکی از مصادیق حرکت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در حوزه تبیینی و ترویجی است، ادامه داد: بنا داریم هفته‌های فرهنگی هنری را در داخل ‌و همچنین خارج از کشور برگزار کنیم. خمین به عنوان محل زندگی حضرت امام (ره) انتخاب شده و زمان آن نیز با توجه به مناسبت میلاد حضرت امام (ره) که مصادف با ولادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها بوده، پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام‌ کمساری با اشاره به اینکه خمین با توجه به وسعت شهر در صدر تعداد شهدای دفاع مقدس قرار دارد و بیش از هزار شهید را در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده است، گفت: امام خمینی (ره) حدود ۲ دهه از عمر خود را در خمین سپری کردند و این شهر مورد طمع دشمنان هم هست. در ماه‌های اخیر اتفاقی که در آنجا نیفتاده را در رسانه‌های معاند به عنوان یک امتیاز برای خود تلقی کردند. در حالی که اصلا چنین اتفاقی در خمین‌ صورت نگرفته و این خبر دروغ و غیرواقعی بود. 

وی درباره برنامه‌های هفته فرهنگی بر آستان آفتاب، خاطرنشان کرد: این مراسم جمعه ۲۳ دی‌ماه با حضور مقامات کشوری و استانی همچون محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای بیت حضرت امام ‌(ره)، مسوولان کشوری و استانی، خانواده شهدا و ایثارگران و هنرمندان و فعالان فرهنگی افتتاح می‌شود. همچنین در مدت یک هفته برنامه‌های متنوعی در خمین برگزار خواهد شد.

ساده‌زیستی و پرهیز از تجمل در برپایی هفته‌های فرهنگی بر آستان آفتاب 

رئیس مؤسسه تنظیم ‌نشر آثار امام‌خمینی (ره) با بیان اینکه در هفته فرهنگی بر آستان آفتاب در خمین هشت عنوان برنامه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه اجتماعی با توجه به شرایط جامعه یک رویکرد جدی داشتیم؛ به طوری که تاکید داشتیم از هرگونه هزینه غیرضروری و ‌کار تشریفاتی جلوگیری شود. آیت الله دری نجف آبادی، امام جمعه استان هم به این ضرورت اشاره کردند ‌که تلاش داریم تا ساده‌زیستی امام (ره) را در این برنامه نشان دهیم.

اعزام ۴۰ پزشک متخصص به خمین در هفته فرهنگی بر آستان آفتاب

وی از تشکیل ستادی متشکل از مسوولان استانی ‌نهادهای مردمی خبر داد و گفت: سعی داریم در این مراسم به مباحث اجتماعی توجه کنیم و برنامه‌های مختلف و‌ مأموریت‌ها‌و همچنین خدماتی به مردم خمین به ویژه مستضفین ارائه دهیم. اعزام گروه پزشکی شامل ۴۰ پزشک متخصص و چشم‌پزشک و استقرار داروخانه سیار پیش‌بینی شده و پزشکان در کنار ویزیت در بیت امام (ره)، به مناطق محروم هم مراجعه می‌کنند و بیماران صعب العلاج هم روند درمان خود را زیر نظر پزشکان در تهران پیگیری خواهند کرد. 

هدف از هفته فرهنگی بر آستان آفتاب، باز شدن گره‌ای از مشکلات مردم است

حجت‌الاسلام کمساری با بیان اینکه ارائه مشاوره رایگان حقوقی، مشاوره و ازدواج و حتی تحصیلی در هفته فرهنگی بر آستان آفتاب ارائه می‌شود، ادامه داد: یکی از تأکیدهای ما این است که به بهانه هفته فرهنگی، گره‌ای از مشکلات اجتماعی و‌ معیشتی مردم باز شود. بر همین اساس، در کنار تجهیز برخی درمانگاه‌ها، بسته‌های معیشتی، فرهنگی و کمک آموزشی نیز در نظر گرفته شده است که در روزهای آینده بین نیازمندان اهدا می‌شود. همچنین آزادسازی برخی زندانیان جرایم غیرنقد نیز در این هفته از دیگر برنامه‌های ما در هفته فرهنگی بر آستان آفتاب در خمین است.

اجرای برنامه‌های متنوع هنری در خمین

وی با اشاره به اینکه در طول این هفته چند نمایشگاه در مجتمع یادواره امام (ره)برگزار می‌‌شود، گفت: نمایشکاه و ‌‌فروشگاه کتاب و آثار مکتوب و دیجیتال به ویژه در حوزه حضرت امام (ره) را برپا می‌کنیم. برگزاری نمایشگاه نامه‌های امام به مردم و‌نمایشکاه تجسمی و عکاسی نیز در این مدت پیش‌بینی شده است. 

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان اینکه فعالیت‌های هنری از اجرای سرود دانش‌آموزی و موسیقی سنتی تا نمایش فیلم مستند و داستانی ‌‌و همچنین تقدیر از عوامل فرهنگی در هفته فرهنگی بر آستان آفتاب اجرا می‌شود، تصریح کرد: فعالیت های فرهنگی همچون برپایی شب شعر با حضور شاعران کشوری و استانی، شب فرهنگی خمین و تجلیل از مفاخر و خانواده شاهد و خانواده شهدای مقاومت از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی بر آستان آفتاب در خمین به شمار می‌رود.

بی‌توجهی به امام به معنای وفادار نبودن به اصل انقلاب است

حجت‌الاسلام کمساری در پایان با بیان اینکه بی‌توجهی به امام (ره) یعنی وفادارنبودن به اصل انقلاب، گفت: امام همچنین (ره) هویت انقلاب اسلامی است و رهبر معظم انقلاب فرمودند که «این انقلاب بی نام خمینی (ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست». بنابراین، اگر کسی ادعای تدین و دینداری دارد، بدون رجوع مکرر به اندیشه‌های امام (ره) ادعایی واهی‌ بیش نیست. امام (ره) مایه هویت و پایه مشروعیت و‌مقبولیت انقلاب است و اگر اکنون بتوانیم دلایل انقلاب را به نسل امروز بازگو‌ و شعارهای امام (ره) را تبیین کنیم، متوجه می‌شویم که همچنان این اندیشه پرمخاطب خواهد بود. اما کم‌کاری جدی در این رابطه شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 967834

مهمترین اخبار ایران و جهان: