نیوز سیتی!
05 بهمن 1401 - 12:40

«ساعت آخرالزمان ۱۰ ثانیه جلو رفت»؛ ۹۰ ثانیه تا نیمه‌شب فاجعه!

بولتن دانشمندان اتمی در پس‌زمینه بحران اوکراین و افزایش هراس‌ها از وقوع جنگ اتمی، با اصلاح مجدد ساعت موسوم به «آخرالزمان»، فاجعه نیمه‌شب را روی تنها ۹۰ ثانیه تنظیم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، بولتن دانشمندان اتمی که یک سازمان غیرانتفاعی فعال در حوزه علم و امنیت جهانی با توجه به پیشرفت فناوری است، ساعت موسوم به «آخرالزمان» را جلو کشید و روی تنها ۹۰ ثانیه تنظیم کرد.

این گروه از دانشمندان با اشاره به افزایش هراس‌ها از وقوع جنگ اتمی در پی تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، ساعت آخرالزمان یا روز قیامت را ۱۰ ثانیه جلو برد و مدعی شد که تا وقوع نیمه‌شب فاجعه تنها ۹۰ ثانیه مانده است!

آنها با این ساعت نظر خود درباره سرعت نزدیک شدن دنیا به یک فاجعه جهانی یا همان جنگ اتمی را بیان می‌کنند. این ساعت که ژانویه هر سال به‌روز می‌شود، با هدف هشدار به انسان‌ها درباره مخاطراتی از جمله جنگ اتمی، تغییرات اقلیمی و زیست‌فناوری که موجودیت بشر را تهدید می‌کند، طراحی شده است.

به گفته این دانشمندان، تازه‌ترین به‌روزرسانی این ساعت بیانگر «مقطع بی‌سابقه خطر» است که تا اندازه زیادی از «مخاطرات فزآینده در جنگ اوکراین» نشات می‌گیرد.

هیئت علم و امنیت این سازمان، روسیه را به «تهدید نیمه عریان» استفاده از سلاح اتمی متهم کرده و به ادعای خود به جهان یادآوری می‌کند که جنگ ممکن است از کنترل خارج شده و به شکلی فاجعه‌بار تشدید شود.

استیو فِتر، عضو این هیئت و پروفسور سیاست عمومی در دانشگاه مِریلند، گفت: حتی اگر در اوکراین سلاح اتمی استفاده نشود، جنگ نظم اتمی را به چالش کشیده است؛ نظمی که عبارتست از توافق و تفاهم‌نامه‌هایی که طی ۶ دهه ایجاد شده تا مخاطرات سلاح اتمی را محدود کند.

این هیئت پیش‌بینی کرده که اگر آخرین پیمان سلاح‌های اتمی بین روسیه و آمریکا موسوم به «استارت نو» در سال ۲۰۲۶ منقضی شود، اتفاقی که بعد از آن رخ می‌دهد، یک رقابت هسته‌ای است.

به ادعای این گروه، چین همین حالا برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده، کره شمالی آزمایش‌های موشکی را تشدید کرده و به ادعای واهی آنها «ایران» با دستیابی به توانایی سلاح اتمی فاصله چندانی ندارد. آنها همچنین گفته‌اند که آمریکا، روسیه و هند در حال نوسازی زرادخانه هسته‌ای خود هستند.

ادعای این گروه درباره ایران در حالی مطرح شده که تهران بارها برنامه هسته‌ای خود را «صلح‌آمیز» اعلام کرده است.

مِری رابینسون، کمیسر عالی اسبق حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفته بود که «ساعت آخرالزمان، آژیر هشدار را برای تمام بشریت به صدا درمی‌آورد. ما در لبه پرتگاه هستیم.

ساعت آخرالزمان آخرین بار در سال ۲۰۲۰ جلو کشیده شد. در آن سال با احتساب ۲۰ ثانیه جلو رفتن، نیمه‌شب فاجعه روی ۱۰۰ ثانیه تنظیم شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 997134

مهمترین اخبار ایران و جهان: