نیوز سیتی!
15 آبان 1402 - 08:37

تامین اعتبار رگ‌های حیاتی روستاهای خراسان‌جنوبی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: 44 میلیارد تومان برای احیاء و مرمت قنات‌های استان در سال پیش رو مصوب شد.

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ خراسان جنوبی با ۶ هزار و ۹۶۸ رشته قنات شناسایی شده، بیشترین تعداد قنات ها را در کشور دارد اما استمرار ۲۲ ساله قهر طبیعت در این خطه سبب شده تا حجم آبدهی این منابع آبی یا به اصطلاح رگ های حیاتی روستاهای خراسان جنوبی تا ۳۰ درصد کاهش یابد و یا اغلب آن ها خشک شود.

سال ۱۳۹۸ تحول خوبی در زمینه مرمت و بازسازی قنوات خراسان جنوبی انجام و با اختصاص ۳۶ میلیارد تومان اعتبار، ۳۰۴ رشته قنات استان را مرمت و بازسازی شد

همچنین در خراسان جنوبی تاکنون ۳۰۰ مقنی گواهی مهارت دریافت کردند و از طریق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان به دنبال آموزش و تشکیل انجمن صنفی هستند.

نکته حائز اهمیت دیگر در زمینه قنات ها این است که قنات بلده فردوس نیز در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

امسال نیز برای این شاهد احیا و مرمت رگ های حیاتی روستاهای خراسان جنوبی باشیم ۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای این امر مصوب شده است.

آن طور که اکبر محمدی، مدیر آب وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به رسانه ها اعلام کرد: در مرحله اول حدود ۶ میلیارد تومان به استان تخصیص یافت که به این منظور  منظور قرارداد‌های عاملیت فی مابین سازمان جهادکشاورزی با صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان‌ها منعقد و عملیات احیاء و مرمت ۱۵ رشته قنات در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در سال جاری عملیات مرمت و بازسازی ۲۱ رشته از قنات های استان که از محل مشارکت و خودیاری بهره بردارن به پایان رسیده بود، تامین اعتبار شد.

به گفته مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برای مرمت و احیا قنات های استان در سال پیش رو نیز ۴۴ میلیارد تومان مصوب شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1562678

مهمترین اخبار ایران و جهان: