مارکس معتقد بود که هیچ قدرتی یارای مقابله و مبارزه با قدرت مذهب را ندارد و همه قدرتها در مواجهه با قدرت دین، محکوم به شکست هستند؛ به اعتقاد او برای مبارزه با مذهب، باید از خود مذهب علیه آن استفاده کرد.
فارس پلاس؛ محمد چراغی در یادداشتی نوشت: استفاده از تئوریها و قواعد دینی به عنوان دستاویزی برای انکار مسئولیت دینی حکومت اسلامی، یکی از روشهای مستمر جریانات سکولار حوزوی است. موضوع الزام قانونی حجاب، یکی از آن دست مواردی است است که این روزها، تبدیل به سوژهای جذاب برای این طیف شده است. در همین زمینه اخیراً از قاعده تنفیر برای منع الزام قانونی حجاب استفاده شده است. در این یادداشت به شکلی کوتاه، به توصیف این پدیده پرداخته شده است.
مخالفت و مبارزه با دین، سابقهای به درازای خلقت انسان دارد؛ در طول تاریخ افراد و گروههای متعددی در تکاپوی یافتن راهی برای به انزوا کشیدن دین بودهاند و جملگی در آرزوی برچیده شدن دین از جامعه بشری، عمر خود را به پایان رساندهاند؛ هریک از این افراد و دستهها راهکارهایی را برای غرض خود ارائه و در پیش گرفتهاند که یکی پس از دیگری، ناکام گشته و به فراموشی سپرده شدهاند؛ در این میان اما به نظر میرسد که راهکار کارل مارکس برای دینزدایی، همچنان توانسته است جذابیت خود را -حداقل برای پیروان خود- حفظ کند.
مارکس معتقد بود که هیچ قدرتی یارای مقابله و مبارزه با قدرت مذهب را ندارد و همه قدرتها در مواجهه با قدرت دین، محکوم به شکست هستند؛ به اعتقاد او برای مبارزه با مذهب، باید از خود مذهب علیه آن استفاده کرد؛ البته تمرکز مارکس در این راهبرد بر ارائه تفسیر مادی و انکار تفسیر معنوی معطوف بود ولی دینزدایانِ پس از او، تفاسیر دیگری نیز از این راهبرد ارائه کردند.
برخی افراد با غرض مشروعیتزدایی از اجرای ضروریترین احکام دینی، مواجهه کاریکاتوری با برخی دیگر از احکام و توسعه بیقاعده و ضابطه آن را در پیش گرفته و تلاش کردهاند دین را تبدیل به یک مقوله بیخاصیتی کنند که هیچ کاری از آن ساخته نبوده و تنها عنوان دین را یدک بکشد؛ بدین ترتیب هم به غرض خود که دینزدایی بوده است، دست یافتهاند و هم به جهت ظواهر شرعی، حساسیت جامعه مذهبی را تحریک نکردهاند!
قاعده تنفیر، تازهترین موردی است که دستاویز زیر سوال بردن اجرای احکام الهی قرار گرفته است؛ طبق این قاعده لازم است از اجرای احکامی که منجر به نفرت از دین میشود، صرف نظر کرد؛ دینزدایانی که مترصد فرصت برای ضربه زدن به دین بوده و هستند، این قاعده را به منزله برگ برندهای تلقی کردهاند که میتوانند با توسعه بیرویه آن، برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند؛ به این شکل که به بهانه نفرت عمومی از دین، نسخه تعطیلی احکام و قوانین اساسی آن را بپیچند.
به عنوان مثال امر به معروف و نهی از منکر که دیگر واجبات در مقابل آن به مثابه قطرهای در مقابل یک دریا معرفی شده است، تنها با این توهم و بهانه که نفرت عمومی را در پی دارد، به تعطیلی کشانده میشود؛ کمترین اشکال چنین فهمی از قاعده تنفیر، آن است که طبق این برداشت اساسا هیچ یک از احکام دینی قابلیت اجرا نخواهد داشت؛ چرا که طبیعت هر حکمی، ایجاد تعهد و گذاشتن باری بر دوش انسان است و روشن است که در نگاه سطحی و ابتدایی، نسبت به هر حکمی قاعده تنفیر پیاده خواهد شد!
پایان پیام/.