نیوز سیتی!
08 آذر 1402 - 20:14

وزیر خارجه فلسطین: اسرائیل هیچ حقی در دفاع از خود ندارد

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین روز چهارشنبه گفت، اسرائیلی که در حال کشتار ملت فلسطین بوده، هیچ حقی در دفاع از خود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین روز چهارشنبه تاکید کرد که آتش‌بس کنونی باید به آتش‌بس کامل تبدیل شده و جنایت‌ها در غزه باید پایان یابد.

وزیر خارجه فلسطین با تشکر از قطر و مصر برای تلاش‌هایی که به آتش‌بس منجر شده، تاکید کرد: «محاصره اعمال شده علیه غزه باید پایان یافته و به ساکنان باید اجازه داده شود تا به مناطق خود بازگردند».

وی هشدار داد: «زمان در حال پایان بوده و درگیری سیاسی قابل حل در حال تبدیل به درگیری مذهبی بی پایان است».

ریاض المالکی با اشاره به کشته شدن دو کودک فلسطینی توسط تک تیراندازها در جنین (شمال کرانه باختری) گفت: «از روز 7 اکتبر تا کنون، 230 نفر تنها در کرانه باختری کشته شده و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند و تشدید تنش‌ها نیز در حال افزایش است».

وزیر خارجه فلسطین تاکید کرد: «نیازمند حمایت بین‌المللی و پایان فرار (رژیم صهیونیستی) از مجازات هستیم».

وی گفت: «ملت فلسطین با تهدیدی وجودی مواجه بوده و در حالی که اسرائیل به کشتار ملت ما می‌پردازد هیچ حقی در دفاع از خود ندارد».

المالکی گفت: «فلسطین بدون غزه وجود نخواهد داشت و فلسطین آزاد می‌ماند و این تنها راه به سوی صلح است».

پیشتر نیز «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل گفته بود که از ابتدای عملیات نظامی اسرائیل در غزه، بیش از 14 هزار نفر کشته شدند.

وی در ادامه گفت: «طی چند هفته بیش از هر جنگ دیگری در زمان دبیر کلی من، کودک در غزه کشته شدند».

گوترش افزود: «کاملا آشکار است که شاهد نقض قوانین بودیم چون 80 درصد از ساکنان غزه به سوی جنوب کوچانده شدند».

دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد: «از زمان آغاز جنگ، 111 نفر از خانواده سازمان ملل در غزه کشته شدند که این بزرگترین تلفات سازمان ملل در کل تاریخ تاسیس آن است».

گوترش گفت: «بیمارستان‌ها در غزه به نیازهای پزشکی خود به صورت مطلوب دست نمی‌یابند و ساختار غذایی در این باریکه به هم ریخته و گرسنگی در غزه به خصوص شمال همچنان ادامه دارد».

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت تدروس آدهانوم نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد فقدان زیرساخت‌های فعال یا دسترسی به دارو به افزایش بیماری‌های عفونی در بین حدود ۱.۳ میلیون آواره در غزه منجر شده است. 

به گفته وی، بیش از ۱۱۰ هزار نفر عفونت‌های حاد تنفسی دارند، بیش از ۷۰ هزار نفر مبتلا به درجاتی از اسهال  هستند و هزاران نفر مبتلا به بیماری‌های دیگر از جمله عوارض پوستی، آبله مرغان و یرقان هستند. 

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1588934

مهمترین اخبار ایران و جهان: