نیوز سیتی!
17 آذر 1402 - 21:13

سبک معماری و عناصر ویژه میراث فرهنگی لار نیازمند پژوهش و مطالعه است

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی گفت: لار به دلیل سبک معماری و عناصر ویژه و منحصر به فردی که دارد، توجه شایسته در تراز اهمیتش به آن نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، رضا سامه مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی که به منظور شرکت در مراسم تودیع و معارفه مدیر پایگاه میراث ملی لارستان به همراه مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس و هیات همراه به لار سفر کرده است، از بافت تاریخی این شهر نیز بازدید کردند.

در این بازدید که نزدیک به پنج ساعت طول کشید، وی و همراهان در "خانه محمودی"، "دهنشیر قنبربیگی"، "باغ نشاط"، "بازار قیصریه"، "مسقطی توکل"، "کاروانسرای گلشن و جدید" و "مسجد چهار برکه" حضور یافتند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات موجود قرار گرفتند.

پس از آن در جلسه‌ای که در فرمانداری ویژه لارستان برگزار شد، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی به جمع‌بندی سفر و نکات و موضوعات قابل پیگیری پرداخت و در پایان نیز با حضور در بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی با منصور اسماعیلی مدیرعامل این بنیاد دیدار کرد.

در حاشیه این سفر، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه پایگاه‌های میراث فرهنگی سه ماموریت عمده دارند، اظهار داشت: پایگاه‌های میراث فرهنگی نخست آثاری که ثبت جهانی شده‌اند را به صورت ویژه مدیریت کنند، دیگر آثاری که در انتظار ثبت جهانی هستند را پشتیبانی کنند تا به سطحی که باید ثبت شوند برسانند و در نهایت آثاری که اهمیت داشته و در شرایط فعلی امکان ثبت جهانی ندارند را با یک الگوی متفاوت در سطح ملی مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه حوزه میراث فرهنگی، حوزه مقتدر و مظلومی است این یک پارادوکس است، افزود: لار به دلیل سبک معماری و عناصر ویژه و منحصر به فردی که دارد همینطور است، چون توجه شایسته در تراز اهمیتش به آن نشده است.

سامه با اذعان به اینکه وقتی تصاویر دهه ۳۰ لار و بافت بی‌نظیر آن را می‌بینیم، حیرت می‌کنیم، چراکه نظام مهندسی آب و زیرساخت‌های شهری‌ آن عالی است و باید در مورد آن مطالعه و پژوهش به عمل آید، تصریح کرد: لار را فراتر از یک کالبد و به عنوان فرهنگ تجارت و بازرگانی و فرهنگ نظام تولید و توزیع می‌شناسیم.

این مسوول با بیان اینکه لارستانی‌ها در جهان حضور فعال دارند، حداقل در کشورهای حوزه خلیج فارس، لاری‌ها را خوب می‌شناسند، خاطر نشان کرد: لارستان صرفا یک شهرستان در استان فارس نیست، بلکه کانون جریان‌ساز اقتصادی در طول تاریخِ منطقه بوده است. در پس‌کرانه‌های خلیج فارس، لار یک هویت جغرافیایی تاریخی دارد.

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه اکنونِ لار بسیار خاص است، پایگاه میراث ملی لارستان باید به صورت ویژه برای آن برنامه‌ریزی و حمایت کند، تأکید کرد: ما اعتقاد داریم که نظام و مسائل لار را هیچ کسی بهتر از اهالی لار نمی‌توانند تشخیص دهند و مدیریت شهری لار و استان فارس باید این پیام را به همه مسئولان مخابره کنند که برای احیا و توسعه بافت تاریخی برنامه دارند. آن‌گاه بازخورد توجهات را به نیکی دریافت خواهند کرد.

به گزارش فارس، در این سفر ضمن تشکر از تلاش‌های چند ساله علی بامداد مدیر سابق پایگاه میراث ملی لارستان، حامد صداقت به عنوان مدیر جدید این پایگاه انتخاب شد.

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1598234

مهمترین اخبار ایران و جهان: