نیوز سیتی!
05 اسفند 1401 - 11:04

۹۹۶ میلیون مترمکعب از حجم برداشت آب زیرزمینی اصفهان کاهش یافت

اصفهان- مدیرحفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: با اصلاح و تعدیل بیش از ۱۷ هزار پروانه بهره‌برداری چاه کشاورزی ۹۹۶میلیون مترمکعب از حجم برداشت آب زیرزمینی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، محمد خلجی با اشاره به پر و مسلوب المنفعه شدن بیش از هشت هزار و ۶۶۷ حلقه چاه غیر مجاز در استان اصفهان اظهار داشت: حجم آب صرفه جویی شده از محل پر کردن چاه‌های غیرمجاز استان، ۲۳۱ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام برای مقابله با تداوم افت سطح آب زیرزمینی، اجرای پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی است، تصریح کرد: در استان اصفهان تعداد ۱۷ هزار و ۵۵۱ پروانه بهره برداری مربوط به چاه‌های کشاورزی اصلاح و تعدیل شده است.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: اصلاح و تعدیل پروانه‌ها به کاهش برداشت ۹۴۶ میلیون مترمکعب در حجم برداشت پروانه‌های صادر شده چاه‌های کشاورزی منجر شده است.

خلجی خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۸۴ تا کنون چهار هزار و ۵۲۵ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز در استان توقیف شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری ۶۷۷ حلقه چاه غیرمجاز پر شده است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ تا کنون چهار هزار و ۹۲۳ کنتور حجمی هوشمند الکترومغناطیس بر روی چاه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات دولتی نصب شده است.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: تقویت گروه‌های گشت و بازرسی در استان اصفهان به تعداد ۶۰ اکیپ در سطح دشت‌های استان اصفهان منجر به گزارش به موقع و جلوگیری از بسیاری از تخلفات آبی شده است.

خلجی با بیان اینکه انجام مطالعات تعیین عمق سقف کف شکنی چاه‌ها در ۱۷ دشت به پایان رسیده، افزود: در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افت و کسری مخزن در آبخوان‌ها، تجهیزات GPSروی همه دستگاه‌های حفاری استان نصب شده و نظارت بر این دستگاه‌های حفاری به صورت مستمر انجام می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1053778

مهمترین اخبار ایران و جهان: