مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار ساماندهی مشاغل شهرداری اصفهان گفت: مجتمع ماهی یکی از پروژههای شهرداری است که بار ماهی جنوب به این مجتمع میآید و در اینجا سورت میشود و به جاهای مختلف کشور از جمله خود جنوب ارسال میشود، این مجموعه میتواند به عنوان یک بارانداز مقصد مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیرحسین ماهآورپور، مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار و ساماندهی مشاغل شهرداری اصفهان، ظهر امروز در جمع خبرنگاران در ارتباط با کارویژه سازمان متبوع خود اظهار داشت: ۲ رکن خاص در زندگی شهری بر عهده این سازمان است؛ یکی مباحث مربوط به مواد غذایی و شبکه توزیع و دیگری مربوط به ساماندهی مشاغل شهری است؛ سعی ما بر این بوده است که نقشه راهی را در حوزه ساماندهی و در حوزه شبکه توزیع برای خود تدوین کنیم.
وی با تعریف اقتصاد شهری به عنوان دخیل بودن مکانیابی در تخصیص منابع کمیاب ادامه داد: اصفهان در مرکز کشور قرار دارد و شبکههای حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی در این استان ظرفیت خوبی را برای سازمان میادین برای توزیع و ساماندهی فراهم کرده است؛ چشماندازی که ما در سازمان برای خود تعریف کرهایم عبارت است از دستیابی به شهری برخوردار از محیطهای کسب و کار مطلوب مشاغل شهری با رعایت شاخصهای توسعه پایدار و منطبق بر هویت اسلامی و ایرانی.
ماهآورپور تصریح کرد: ظرفیتهای اصفهان در حوزه شبکه توزیع عبارتند از هویت و شخصیت بینالمللی اصفهان، شرکتهای دانشبنیان مرتبط و صنایع تبدیلی، شبکه حمل و نقل، موقعیت جغرافیایی و حجم بازار اصفهان نسبت به حجم بازار کل کشور؛ حذف واسطههای اضافه و حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان جزو اهداف اصلی است که در اساسنامه سازمان وجود دارد؛ ارکان توزیع نیز در توزیع بسیار محوری هستند که تأمینکننده، عمدهفروش، خردهفروش و مصرفکننده جزو این ارکان هستند.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار ساماندهی مشاغل شهرداری اصفهان تصریح کرد: اهداف مدیریتی که در این بخش در چشمانداز ماست مواردی مثل کاهش ترافیک و ازدحام، تسهیل دسترسی شهروندان، بهبود سیما و منظر شهری، ارتقای سلامت غذایی و ارتقای استانداردهای توزیع و عرضه است و همچنین توزیع عادلانه خدمات در شهر، کمک به عرضه تنظیم بازار و عرضه مستقیم کالا مثل میوههای شب عید و همچنین عرضه کالاهای اساسی جزو اهداف اقتصادی شبکه توزیع است؛ پیامد این شبکه توزیع رضایت مصرفکنندگان و شهروندان، اعتماد ذینفعان، افزایش سرمایه اجتماعی شهر و افزایش کیفیت زندگی شهروندی و فضای کسب و کار است.
وی با اشاره به موانع و چالشهای این راه گفت: بعضی از اینها، چالش بین عمدهفروشان و خردهفروشان و همچنین آییننامههای ذینفعان و نهادهای دخیل و مؤثر مثل اصناف و اتحادیههای کشاورزان است؛ همچنین معضل در خدمترسانی و بنگاهداری نیز از مباحث چالشبرانگیز است که ما باید بنگاهداری و خدمترسانی کنیم؛ همچنین تضاد بین اهداف واحدهای صنفی کوچک و رفاه عمومی شهروندان نیز در این مورد مطرح است.
ماهآورپور اضافه کرد: راهبردهایی که برای خود دیدیم توسعه شبکه مرجع یا به عبارت دیگر بارانداز مقصد است؛ با توجه به جایگیری اصفهان در مرکز کشور، میتواند به عنوان بارانداز مقصد تعریف و عامل محرک اقتصادی در شهر شود؛ ایجاد بستر تهیه مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی، ارتقای سطح کیفی و تنوعبخشی و بهینهسازی بازارها و روزبازارها، بهبود و توسعه فروش مجازی، جلب مشارکت بخش خصوصی و ارتقای خدمات در شبکه توزیع مرجع نیز جزو راهبردهای ماست.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار ساماندهی مشاغل شهرداری اصفهان به یکی از پروژههای تعریف شده در شبکه توزیع اشاره کرد و افزود: یکی از پروژههایی که در این راستا تعریف کردهایم بازار بینالمللی گل و گیاه ارغوان است که مُصر هستیم اقدامات قانونی برای فاز اول آن انجام شود و به مرحله بهرهبرداری برسد که شامل تصفیهخانهای است که پساب مجتمعها را برای آبیاری بازار گل و گیاه مورد استفاده قرار میدهد.
وی بیان کرد: در فاز دوم هم پرندگان و ماهیهای زینتی قرار است راهاندازی شود؛ علاوهبر این بازار گیاهان دارویی هم قرار است به این مجموعه ملحق شود که فاز سوم را تشکیل میدهد؛ اضافه بر این استراحتگاه شهروندان هم در بخشی از این مجموعه در حال طرحریزی است.
ماهآورپور خاطرنشان کرد: با استانداری و سازمان صمت هم صحبت کردیم تا یک دفتر صادرات در اینجا راهاندازی کرده و بتوانیم مشتریان بینالمللی را نیز جذب کنیم و به نوعی یک بازار بینالمللی تشکیل شود.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار ساماندهی مشاغل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اعتبار لازم برای ۳ فاز این پروژه در حدود حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است که در این راستا به دنبال جذب سرمایهگذار بخش خصوصی هم هستیم، ولی تاکنون با سرمایهگذاری صحبت نشده است؛ کل بودجه عمرانی امسال سازمان میادین ۲۵۰ میلیارد تومان است که در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص مییابد.
وی به یکی دیگر از پروژهها هم اشاره کرد و گفت: مجتمع ماهی یکی دیگر از این پروژهها است که بار ماهی جنوب به این مجتمع میآید و در اینجا سورت میشود و به جاهای مختلف کشور از جمله خود جنوب ارسال میشود؛ این یکی از ظرفیتهای خوبی است که سورتینگ و بستهبندی را بتوانیم احیا کنیم که مکان آن هم در خود میدان میوه و ترهبار است و این مجموعه به عنوان یک بارانداز مقصد مورد استفاده قرار گیرد؛ اعتبار این پروژه برابر با ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
ماهآورپور به بازارهای کوثر هم اشاره و مطرح کرد: بازار کوثر یک، پارسال دچار حریق شد که با شهرداری منطقه یک صحبت شده تا زمین با مساحت بیشتری در اختیار ما قرار گیرد؛ کوثر ۱۱ هم در پشت پارک قلمستان قرار است احداث شود که فعلاً پی ساختمان ریخته شده است و امیدواریم تا اواخر سال دیگر به نتیجه برسد.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار ساماندهی مشاغل شهرداری اصفهان به شهرک شهید کشوری هم اشاره و عنوان کرد: امیدواریم این پروژه در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد؛ اضافه بر این در حال توسعه بازار کوثر ۲ و ساخت یک سالن بزرگتر برای آن در کنار همین کوثر فعلی هستیم.
وی اضافه کرد: مجتمع صنایع تکمیلی و تبدیلی در حال حاضر در میدان میوه و ترهبار وجود دارد که ۴ سوله دیگر به آن اضافه خواهد شد؛ همچنین در حال طراحی سیستمی برای ارتباط راحت و هوشمند شهروندان با مدیران هستیم تا مشکلات کوثرها را در لحظه به ما منتقل کنند.
ماهآورپور درباره مجتمع خواروبار بیان کرد: در حال ساماندهی خواروبارفروشیهای خیابان جهاد و ولیعصر و انتقال آن به بخشی از میدان میوه و ترهبار هستیم که در این راستا ۶۶ مغازه جدید در حال ساخت است.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار ساماندهی مشاغل شهرداری اصفهان تصریح کرد: اگر کالایی در بازار کوثر بیشتر از قیمت بازار عرضه شد، قول میدهم این کالا در همان بازار به مدت یک هفته با نصف قیمت عرضه شود؛ البته این نکته لازم به ذکر است که میزان حضور مردم در بازارهای کوثر نشان از رضایت مردم است؛ کوثرها اگر در اصفهان نبود، قیمت کالاها در سطح شهر بیشتر از این بود.
وی متذکر شد: بازارهای کوثر، اغلب شرکتهای پخش هستند و بدون واسطه کالاها را میآورند و به همین دلیل قیمتها در این بازار قابل کنترل است؛ یکی از کارهایی که برای تنظیم بازار انجام میدهیم این است که در بازارهای کوثر، خرید تجمیعی انجام دهیم که نمونه این کار را برای برنج انجام دادیم و اگر این خرید تجمیعی برای بقیه کالاها اتفاق بیفتد، قیمتها را بهتر میتوانیم کنترل کنیم.
ماهآورپور درباره حوزه ساماندهی هم گفت: در این حوزه، علاوه بر شهرداری، سازمانها و نهادهای دیگر هم دخیل هستند؛ چون ممکن است شهرداری در این زمینه اعتبار ریالی اختصاص داده و به کسانی که مشمول تغییر مکان واحد صنفی خود هستند، وام ارائه کند، اما در هر صورت شهروندان باید برای اخذ مجوزهای لازم به سازمانهایی نظیر محیط زیست و سازمان صمت هم مراجعه کنند که همین موجب طولانی شدن فرایندهای لازم برای ساماندهی مشاغل میشود.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار ساماندهی مشاغل شهرداری اصفهان تصریح کرد: ما باید به سمت مجتمعهای متمرکز در حاشیه شهر برویم تا وقتی شهروندی به این مجتمعها مراجعه میکند بتواند چند نیاز خود را برطرف کند؛ در همین راستا دنبال این هستیم زمینهای با متراژ بالا در شرق اصفهان خریداری و تملک کنیم تا بتوانیم مثل مجتمعهایی نظیر مجتمع لوازم خانگی یا مجتمع طلا و جواهر یا مجتمع جهیزیه در آنجا دایر کنیم.
وی این را هم توضیح داد: برای ساماندهی ما ۲ کلیدواژه تزاحم و تجانس را تعریف کردیم که چه شغل و صنفی با چه محلی همخوان و همجنس است و چه شغلی مزاحمت ایجاد میکند؛ در زمینه تزاحم ما ۱۰ نقطه را شناسایی کردیم که چگونه میتوان این نقاط را به نقطهای تبدیل کرد که به جای مزاحمت، موجب آرامش مردم شود؛ باید بازارهای رقیب ایجاد کنیم که مردم از این نقاط به نقاط دیگر مراجعه کنند.
انتهای پیام/۶۳۱۲۸/ح/
شناسه خبر: 265578