نیوز سیتی!
23 مرداد 1401 - 11:53

اصلاح فرودگاه مشهد روی باند توصیه

تکرار حادثه ترکیدگی لاستیک روی باند فرودگاه مشهد طی یک ماه اخیر، پای دفتر بررسی سوانح هواپیمایی را به این موضوع باز کرد تا جایی که یکی از این حوادث مورد کارشناسی قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، شنبه ۱۵ مرداد بود که سازمان هواپیمایی کشوری خبری مبنی بر ترکیدگی لاستیک یک شرکت هواپیمایی از مبدا آبادان به مقصد مشهد مقدس با ۱۲۶ مسافر و ۷ نفر خدمه پرواز، منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،طبق اعلام سازمان هواپیمایی هیچ صدمه ای به سرنشینان این پرواز وارد نشد و سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد که اخیرا این سازمان به منظور پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، چندین توصیه در سه حوزه صنعت هوانوردی صادر کرده که باید فرصت اجرای کلیه توصیه ها فراهم گردد. دفتر بررسی سوانح هواپیمایی، تنها مرجع ذی صلاح برای بررسی علل حوادث هوایی دفتر بررسی سوانح هواپیمایی، تنها مرجع ذی صلاح برای بررسی علل حوادث هواییحمیدرضا سیدی، معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها نیز در نشستی، ارتباط ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد با باند فرودگاه را غیرکارشناسی خوانده و هرگونه اظهار نظر غیرکارشناسی، را باعث ملتهب نمودن فضای کشور دانست و اعلام کرد که فقط دفتر بررسی سوانح هواپیمایی باید این موضوع را بررسی کند و پس از ارائه نتیجه از این دفتر، در صورت نیاز دستگاه قضایی ورود کند. به گفته وی ارکان صنعت هوانوردی شامل سه ضلع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری است که هرکدام وظایفی را به عهده دارند. اما نکته حائز اهمیت این است که در همان گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، ضمن بررسی و تحلیل موضوع ترکیدگی لاستیک از جنبه های مختلف، در توصیه های مرتبط با شرکت های هواپیمایی، مسئله مشکل باند فرودگاه مشهد، مطرح و به شرکت ها توصیه شد تا زمان رفع مشکل باند، از حمل سوخت اضافی در ایستگاه مشهد ممانعت شود. چندین توصیه دیگرِ مرتبط با نحوه کنترل دمای ترمزها، ارتفاع و درجه حرارت فرودگاه ها و هواپیماها، نحوه خرید قطعات، نگهداری و تعمیر چرخها نیز وجود دارد که همگی حاکی از اهمیت موضوع داشته و اذعان می کند که شرکت های هواپیمایی باید در این موضوعات جدیت نشان دهند. ضرورت تدوین برنامه بازسازی سطح باند اصلی فرودگاه مشهد ضرورت تدوین برنامه بازسازی سطح باند اصلی فرودگاه مشهددر ادامه نیز به شرکت فرودگاه های ایران، توصیه و تاکید می کند که در سریع ترین زمان ممکن نسبت به ارزیابی ریسک و تدوین برنامه بازسازی سطح باند اصلی فرودگاه مشهد، برابر مقررات فرودگاهی کشور اقدام نموده و درباره نحوه جبران خسارت در خصوص سهم عوامل فرودگاهی برای شرکت های هواپیمایی در حوادث اخیر، اقدام شود. پیش از این نیز در تاریخ ۱۰ مردادماه، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بود که فرودگاه مشهد، گواهینامه فرودگاهی ندارد که محمود امانی بنی، مدیرکل فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در این باره در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: موضوعات و عوامل مربوط به عدم دریافت گواهینامه فرودگاهی توسط فرودگاه مشهد، با باند پرواز فرودگاه ارتباطی ندارد و بحثی است که به این موضوع مربوط نمی شود. وی درباره دلیل حوادث اخیر نیز بیان کرد: ما به عنوان شرکت فرودگاه ها حق اظهار نظر درباره علت حوادث نداریم و باید منتظر اعلام نتیجه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری باشیم. عدم نقص فنی برای ایرلاین های خارجی عدم نقص فنی برای ایرلاین های خارجیمدیرکل فرودگاه هاشمی نژاد مشهد با بیان این مطلب که فرودگاه مشهد، فرودگاهی پردد با پروازهای بین المللی و فاصله طولانی است، افزود: با این وجود تاکنون مشکل ترکیدگی لاستیک و نقص فنی برای ایرلاین های خارجی پیش نیامده است و علت حادثه اخیر در فرودگاه مشهد از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، نقص فنی لاستیک اعلام شد که بر روی سایت این سازمان ثبت شده است. آنچه مسلم است بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، توصیه های این سازمان، شامل شرکت فرودگاه های ایران، شرکت های هواپیمایی و نیز موسسات تامین و نگهداری می شود و در این بین، نقش شرکت فرودگاه های ایران در بازسازی باند اصلی فرودگاه بسیار پررنگ است. از طرفی عوامل متعددی در تشخیص علل حوادث فرودگاهی دخیل هستند اما باز هم مسئله باند از عوامل دیگر مهمتر است. حل مسئله فرودگاه مشهد بر اساس استانداردهای ایکائو در دستور کار قرار گرفت حل مسئله فرودگاه مشهد بر اساس استانداردهای ایکائو در دستور کار قرار گرفتمیراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان این مطلب که اصلاح باند فرودگاه به شرکت فرودگاه های ایران مرتبط است، گفت: شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپیمایی کشوری، در یک نگاه موازی و در راستای رفع این موضوع در حال برنامه ریزی و به دنبال ایجاد شرایطی است که خللی برای پروازها ایجاد نشود. رضوی ادامه داد: براین اساس نیز کمیته هایی ایجاد شد تا روند تمام دلایل مرتبط از جمله باند فرودگاه، لاستیک هواپیما و ... بررسی شود. وی با اشاره به اینکه مسئله ترکیدگی لاستیک، اتفاقی است که در همه کشورهای دنیا ممکن است رخ دهد، افزود: تمام مجموعه های دخیل در صنعت هوایی کشور از جمله ایرلاین ها، فرودگاه ها و همینطور سازمان هواپیمایی کشوریی به عنوان مجموعه ناظر و حاکم، دست به دست هم دادند تا در قالب استانداردهای ایکائو نسبت به حل این موضوع اقدام کنند. علاج واقعه پیش از وقوع علاج واقعه پیش از وقوعبا این حال، باتوجه به ترافیک پروازهای ملی و بین المللی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد، عدم اصلاح باند موضوعی است که می تواند پیامدهای ناگوار بین المللی در پی داشته باشد و باید هرچه سریعتر نسبت به اصلاح آن اقدام کرد تا با خطرات جانی احتمالی روبه رو نشویم و در حقیقت پیش از وقوع حادثه، علاج آن را در دستورکار قرار دهیم. خبرگزاری فارس آمادگی انتشار نظرات مسئولین درخصوص اقدامات صورت گرفته برای اصلاح باند فرودگاه مشهد را دارد. انتهای پیام/
منبع: فارس
شناسه خبر: 581234

مهمترین اخبار ایران و جهان: