نیوز سیتی!
09 دی 1402 - 09:30

کاهش ۳۰درصدی بارندگی‌ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با توجه با کاهش ۳۰درصدی بارش ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، مجبور به شناسایی منابع جدید آب در آذربایجان‌غربی هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: ۲۵۶ مدرسه روستایی در دست احداث بوده و در دو سال گذشته ۲۵۰ کلاس درس روستایی در آذربایجا‌ن‌غربی به بهره‌برداری رسیده است.

 وی با اشاره به اجرای طرح هادی در ۲۳۷ روستای استان، افزود: با الحاق یک هزار هکتار زمین به روستاها در قالب طرح نهضت ملی مسکن، شاهد تحرک مهمی در حوزه مسکن روستایی خواهیم بود.

معتمدیان در ادامه به افتتاح ۳۰ سالن ورزشی در دو سال گذشته و ۸٠ پروژه ورزشی در دست احداث اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین در دولت سیزدهم ۳۰ واحد مرکز جامع سلامت در آذربایجان‌غربی به اتمام رسیده و از ۸۰ واحد پیش بینی شده تا پایان دولت نیز ۴۰ واحد در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار آذربایجان‌غربی آبرسانی به روستاها را نیز از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم معرفی کرده و ادامه داد: با توجه به کاهش ۱۸ درصدی بارندگی در سطح استان و ۳۰ درصدی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مجبور به شناسایی منابع جدید آب در آذربایجان‌غربی هستیم.

معتمدیان با اشاره به نهضت آبرسانی به روستاهای استان، اضافه کرد: با تامین یک هزار میلیارد تومان اعتبار، در فاز نخست ٣٩٦ روستا از آب شرب بهداشتی و پایدار بهره مند شده و در فاز دوم ۶۰۰ روستای دیگر آذربایجان‌غربی از این طرح بهره خواهند برد. 

وی در ادامه با اشاره به تاثیر تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی در راه اندازی استارتاپ ها و فروش اینترنتی و رونق اقتصاد در روستاها، تصریح کرد: در دولت سیزدهم، پوشش اینترنتی به ۳۲۳ روستای دیگر آذربایجان‌غربی گسترش یافته و تلاش می شود تا پایان سال و حداکثر تا ۶ ماه آینده، تمامی روستاهای استان به شبکه اینترنت پرسرعت متصل شوند.

استاندار آذربایجان‌غربی به اهتمام جدی دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و یادآور شد: با توجه به اتمام پروژه‌های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه در طول هر سه ماه یکبار، انتظار می رود تا پایان سال جاری برنامه های سخت افزاری احیای دریاچه به اتمام برسد.

معتمدیان همچنین اولویت کنونی دولت را اجرای برنامه های نرم افزاری و مدیریت منابع آب معرفی کرده و عنوان داشت: در یک دهه گذشته، زمین‌های کشاورزی و کشت محصولات پر آب بر در منطقه، ۱۴۰ هزار هکتار توسعه یافته و از ۹۰ درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی، ۵۷ درصد صرف کشت محصولات پر آب بری چون سیب، یونجه و چغندر قند می‌شود.

وی در ادامه از سفر قریب الوقوع مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی به آذربایجان غربی در راستای پیاده سازی طرح تغییر الگوی کشت خبر داده و تصریح کرد: ریاست محترم جمهوری و دولت سیزدهم، تغییر الگوی کشت را منوط به صیانت از معیشت و افزایش درآمد مردم منطقه کرده اند.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به ضرورت مشارکت مردم در تغییر الگوی کشت نیز اشاره کرده و افزود: در راستای کاهش مصرف آب و افزایش درآمد مردم، ۳ هزار هکتار زمین برای توسعه باغات گردو و پسته در شمال استان اختصاص یافته و این دو محصول ۱۲ برابر سیب، ارزش افزوده و درآمد بیشتر و مصرف آب کمتر دارند.

معتمدیان همچنین با اشاره به تاثیر مثبت رسانه‌ها و راه اندازی مراکز آموزشی برای مردم جهت ترویج تغییر الگوی کشت در استان، بیان داشت: دولت سیزدهم در راستای جلب رضایت مردم و احیای دریاچه ارومیه، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، گسترش کشت گلخانه‌ای و اقتصادی و مکانیزه کردن کشاورزی را در دستور کار قرار داده است.

وی در ادامه از تشدید نظارت بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی خبر داده و افزود: با ایجاد طرح نواحی روستایی در هر شهرستان آذربایجان‌غربی و رونق بخش فرآوری محصولات کشاورزی، شاهد جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر در سطح استان خواهیم بود.

استاندار آذربایجان‌غربی در پایان با تاکید بر تسهیل روند فروش محصولات کشاورزی در استان، گفت: ایجاد مسکن و اشتغال در روستاها، منجر به مهاجرت معکوس از حاشیه شهرها و افزایش جمعیت مولد آذربایجان غربی خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1620178

مهمترین اخبار ایران و جهان: