نیوز سیتی!
10 بهمن 1402 - 13:58

خواب سرمایه در مرزها، به نفع هیچ کس نیست

نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز ضمن انتقاد از وجود زنجیره بسیار طویل در بخش گمرکات گفت: خواب سرمایه در مرزها، به نفع هیچ کس نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود بنابیان؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز امروز در نشست مدیران ادارات و فعالان اقتصادی با مدیران گمرکات استان با اشاره به وجود مسائل متعدد در حوزه صادرات و واردات اظهار کرد: مشکلات حوزه گمرکی همواره جزو پنج مشکل اصلی تجار است. 

وی ضمن انتقاد از وجود زنجیره بسیار طویل در بخش گمرکات گفت: چندین نهاد و سازمان به‌صورت همزمان در زمینه واردات و صادرات دخیل هستند و نبود انسجام و یکپارچگی و ناهماهنگی بین این بخش‌ها، فعالان اقتصادی را با چالش‌های عدیده‌ای مواجه کرده است.

بنابیان تاکید کرد: دنیای تجارت امروز بسیار سریع است، اما در این شرایط ما شاهد فرآیند طولانی صادرات و واردات در مبادی ورودی کشور هستیم.

نایب رئیس اتاق تبریز با اشاره به موازی‌کاری و ناهماهنگی بین مجموعه‌های مختلف از جمله انبارهای عمومی، ترانزیت، مبادی ورودی، سازمان صمت، بانک مرکزی، آزمایشگاه‌های استاندارد و… گفت: موازی‌کاری‌‌ها و نبود سیستم یکپارچه بین این مجموعه‌ها، مشکل بخش خصوصی نیست، اما این بخش را با چالش‌های بزرگی مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: مخاطب ما سیستم ناکارآمد فعلی است و تا زمانی که این مسائل در قالب کلان کشوری حل نشود، مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود. مشکل ما یک گمرک خاص نیست، بلکه سیستمی است که پاسخگوی نیازهای بخش خصوصی نیست.

بنابیان گفت: در شرایطی که فعالان اقتصادی از لحاظ نقدینگی در بدترین شرایط هستند، خواب سرمایه در مرزها، به نفع هیچ کس نیست.
 
لزوم تسریع فرآیندها در حوزه گمرک

احمد فتاح‌زاده؛ رئیس کمیسیون گمرک  حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه گمرکات استان در توسعه تجارت گفت: بخش مهمی از فرایند صادرات و واردات به امور گمرکی اختصاص دارد.

وی بر لزوم‌ تسریع فرآیندها، هماهنگی بین ارگان‌های ذیربط و افزایش امکانات و زیرساخت‌ها در حوزه گمرکی تاکید کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1654434

مهمترین اخبار ایران و جهان: