نیوز سیتی!
19 بهمن 1402 - 09:53

کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران کرمانشاهی در ۴۵ سال گذشته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار، نوزادان و کودکان زیر ۵ سال طی ۴۵ سال گذشته خبر داد.

ابراهیم شکیبا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با اشاره به ارائه خدمت ۶۱ مرکز جامع سلامت روستایی، اظهار کرد: ۱۴۴ پایگاه سلامت در سطح شهرها و ۲۶ مرکز خدمات جامع خدمات سلامت شهری و همچنین ۴۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در استان فعال داریم. 

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نیرو، تصریح کرد: ۸۳۲ از این تعداد بهورز، ۳۰۰ نفر پزشک، ۱۰۰ نفر داندانپزشک فعال در مراکز بهداشتی دولتی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه مهمترین شاخص بهداشتی توسعه هر کشور را در مرگ و میر مادران و نوزادن عنوان کرد و افزود: مرگ میر مادران را در ۱۰۰ هزار نفر محاسبه می‌کنند.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب در سال ۱۳۵۷ مرگ و میر مادران باردار در استان ۹۰ بوده که امروز به ۱۴.۵۱ در ۱۰۰ هزار نفر رسیده که از میانگین کشوری هم پایین‌تر است.

شکیبا در بحث مرگ و میز نوزادان، تصریح کرد: مرگ و میر نوزادان(تازه به دنیا آمده تا یک‌ماهه) در یک‌هزار نفر ارزیابی می‌شود که در استان در سال ۱۳۵۷؛ ۷۶ بوده و امروزه به ۱۰.۱۵ نفر در هزار نفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در یک‌هزار نفر در سال ۵۷؛ ۱۰۴ مرگ بوده که امسال به ۱۶.۷۷ نفر در هزار نفر رسیده است.

پایان پیام/۸۱۰۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1664978

مهمترین اخبار ایران و جهان: