نیوز سیتی!
19 دی 1402 - 20:39

کلاهبرداری ۲۵میلیاردی اینستاگرامی با جعل حساب کاربران

رئیس پلیس فتای استان زنجان از شناسایی و دستگیری فردی که با ایجاد اکانت جعلی به نام افراد سرشناس اقدام به کلاهبرداری 25 میلیاردریالی کرده بود، خبر داد.

سید احمد موسوی، رئیس پلیس فتای استان زنجان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در پی شکایت و مراجعه حضوری یکی از شهروندان زنجانی مبنی بر کلاهبرداری اینترنتی، اظهار کرد: این موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
رئیس پلیس فتای استان زنجان افزود: با بررسی‌های فنی و اطلاعاتی معلوم شد شخصی به هویت نامعلوم با ایجاد اکانت جعلی و مشابه اکانت شاکی، با ارسال پیام به مخاطبین و درخواست واریز وجه از آنها، اقدام به کلاهبرداری کرده است.
وی گفت: با اقدامات فنی و پلیسی، متهم به ‌هویت معلوم که اهل و ساکن استان‌های هم‌جوار بود، شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی در عملیات غافلگیرانه دستگیر و به پلیس فتای استان انتقال داده شد.
موسوی ادامه داد: متهم در تحقیقات اولیه منکر جرم خود شد ولی پس از روبه‌رو شدن با مستندات، ضمن اعتراف به جرم خود، بیان کرد با شناسایی افراد معتبر در اینستاگرام و ایجاد اکانت جعلی به نام آنها و به بهانه نیاز مبرم مالی با ارسال شماره کارت‌بانکی، از دنبال‌کنندگان و اقوام قربانیان درخواست واریز وجه می‌کرده است.
رئیس پلیس فتای استان زنجان افزود: متهم در اظهارات خود به بیش از 80 فقره کلاهبرداری به ارزش مالی25 میلیارد ریال با این شگرد اعتراف و ضمن ابراز پشیمانی، انگیزه خود را از این اقدام کسب مال نامشروع از این طریق عنوان کرد.
وی با بیان اینکه افراد سودجو با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی و ایجاد هویت‌های مجازی جعلی قربانیان خود در صدد فریب و کلاهبرداری هستند، به شهروندان توصیه کرد: در صورت مواجهه با چنین پیام‌هایی حتما با فرد موردنظر تماس گرفته و پس از اطمینان از صحت موضوع اقدام به واریز وجه یا ارسال مدارک و اسناد هویتی کنند.
موسوی با بیان اینکه کاربران در صورت اطلاع از حساب کاربری جعلی به نام خودشان، بلافاصله موضوع را از طریق پیامک به همه مخاطبین اطلاع‌رسانی کرده تا از واریز وجه به‌حساب کلاهبرداران خودداری کنند، افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری یا سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.gov.ir با کارشناسان ما در میان بگذارند.
 پایان پیام/۷۳۰۰۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1632478

مهمترین اخبار ایران و جهان: