نیوز سیتی!
16 آذر 1401 - 12:32

مهندسی اخبار رسانه‌ها در حین غفلت/ وقت باخت «تیم ملی» می‌گویند و هنگام برد «تیم جمهوری اسلامی»!

دبیرکل توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو در ایران گفت: حوزه سرگرمی بیشترین اثر را در لایه‌های شناختی ما می‌گذارد چرا که در مقابل آن‌ها کمترین میزان مقابله را داریم و ذهن ما پذیرای هرگونه اطلاعاتی هست.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، معصومه نصیری، پژوهشگر سواد رسانه و دبیرکل توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو در ایران،‌ در برنامه سلام تهران ضمن اشاره به تلاش رسانه‌ها برای تاثیرگذاری بر مخاطبان گفت: فوتبال و سایر حوزه‌های سرگرمی مانند سینما که جشنواره‌های مختلفی دارند، این گردهمایی‌ها را برای تقابل فرهنگی صورت می‌دهند. متاسفانه مخاطبان تصور می‌کنند که تنها در حوزه اخبار سیاسی، رسانه‌ها تلاش بر تاثیرگذاری دارند اما حقیقت‌ آن است که در رسانه حوزه‌ای به نام سرگرمی وجود دارد که به مهندسی در حین غفلت معروف است چرا که انسان بدون هیچ آگاهی بیشترین میزان اثرگذاری را می‌پذیرد.

*مهندسی‌ اخبار و انتقال فرهنگ توسط رسانه‌ها

نصیری در رابطه با اخبارهای مهندسی‌سازی شده در رسانه‌ها بیان کرد: در حوزه فوتبال نیز ما شاهد انتقال فرهنگ‌ها و اخبارهای مهندسی‌سازی شده در رسانه‌ها هستیم به طوری که اکنون نیز در جام جهانی ۲۰۲۲ قابل مشاهده است؛ برای مثال ژاپن از معدود کشورهایی است که سعی دارد فرهنگ صحیح پاکیزگی و منظم بودن خود را به نمایش بگذارد به طوری که اخبار پاکیزگی رختکن این تیم در رسانه‌ها منتشر می‌شود. 

او ادامه داد: کشورهای دیگر نیز تلاش داشته‌اند با آراستگی و مدل‌های پوشش خود فرهنگ‌شان را به اشتراک بگذارند؛ تمامی نکات موجود در حوزه سرگرمی تاثیرگذاری بسیاری دارند و به همین دلیل افراد باید بسیار حواس خود را جمع کنند تا بتوانند تحلیل درستی از پیام‌های رسانه‌ای داشته باشند. 

وی اظهار داشت: تلاش‌های بی‌رویه رسانه‌های معاند طی سال‌ها و به خصوص ماه‌های اخیر باعث شده عزت ملی کمی کاهش پیدا کند به همین دلیل ما شاهد آن بودیم که تاثیر آن بر بازیکنان تیم ملی یا برخی از تماشاگران نیز وجود داشت. به همین دلیل ما باید سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهیم و بدانیم که واکنش افراد به رسانه‌ها یک باره صورت نمی‌گیرد و جنگ رسانه‌ای باعث می‌شود به مرور زمان افراد در مقابل ماهیت کشور بایستند. 

*اهمیت واژه‌گزینی‌ در رسانه‌ها

پژوهشگر سواد رسانه گفت: واژه‌گزینی‌ها بسیار در رسانه‌ها مهم هستند و افراد باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشند به طوری که در رسانه‌های معاند زمانی که ما در مقابل انگلیس باختیم از واژه «تیم ملی» استفاده کردند اما در مقابل وقتی در برابر ولز به برد رسیدیم از واژه «تیم جمهوری اسلامی» استفاده کردند. به این صورت آن‌ها شکست را به حوزه ملی ربط داده‌اند و پیروزی را به حاکمیت ارتباط داده‌اند و به این صورت بازی سیاسی خود را انجام داده‌اند. حوزه سرگرمی بیشترین اثر را در لایه‌های شناختی ما می‌گذارد چرا که در مقابل آن‌ها کمترین میزان مقابله را داریم و ذهن ما پذیرای هرگونه اطلاعاتی هست.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 900478

مهمترین اخبار ایران و جهان: