نیوز سیتی!
26 آذر 1401 - 10:53

روایت تبعیض علیه مهاجرانی که فرانسه را قهرمان جهان می‌کنند

شبکه الجزیره روایتی از تبعیض علیه مهاجران در فرانسه ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «الجزیره پلاس» نوشته تقریباً نیمی از ترکیب ۱۱ نفره تیم ملی فرانسه در دیدار با مراکش در مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از پدر و مادری مهاجر متولد شده بودند.

«کریم بنزما» مهاجم الجزایری‌الاصل تیم ملی فرانسه در سال ۲۰۱۱ گفته بود: اصولاً اگر من گل بزنم، فرانسوی هستم و اگر گل نزنم و یا مشکلاتی وجود داشته باشد، من یک عرب هستم.

پس از جنگ جهانی دوم، فرانسه از سیاست‌های استعماگرایانه خود در الجزایر دست نکشید و به‌رغم تنش‌ها و خشونت‌ها، شمار زیادی از الجزایری‌ها به فرانسه رفتند. الجزایری‌ها در شهرهای فرانسه در حال تلاش برای حفظ هویت خود بودند و این در حالی بود که به‌عنوان شهروند درجه دوم در این کشور زندگی می‌کردند.

 «شان جاکوبز» استاد مسائل بین‌الملل می‌‌گوید: این تنش‌ها در زمین بازی میان بازیکنان، مربیان، هواداران، رسانه‌ها و سازمان‌های فوتبالی نیز سرازیر شد. جاکوبز گفته فرانسه برای پنهان‌کردن سیاست تبعیض‌آمیز خود علیه سیاه‌پوستان و عرب‌ها به سکولاریسم چنگ زد.

فرانسوی‌ها‌ اغل سفیدپروست هستند و خشونت پلیس، تبعیض در زندگی، فرصت‌ها، دین‌داری و انواع و اقسام ممنوعیت‌ها یک مهاجر را از زندگی در فرانسه محروم می‌کند.

پس از قهرمانی فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۸ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور با اعضای این تیم دیدار کرد و مادر «انگولو کانته» هافبک فرانسوی‌ها با حجاب در این مراسم حاضر شد. با این وجود اگر او یک معلم بود، قانون فرانسه به او اجازه نمی‌داد حجاب داشته باشد چراکه «نشانه‌های مذهبی» ممنوع است.

فرانسه حالا روز یکشنبه باید به مصاف آرژانتین برود و باید دید برای دومین بار متوالی قهرمان می‌شود یا خیر.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 915134

مهمترین اخبار ایران و جهان: