رئیس کمیسیون خدمات و امور شهری شورای شهر تبریز گفت: مدیران بجای حرکت برنامه محور مایل به اجرای سیاستهای سلیقهای خود هستند و مرجعی برای ارزیابی نتایج این برنامهها نیز وجود ندارد و در کلان مطلب سؤمدیریت و رفتارهای سلیقهای مدیران عامل بسیاری از مشکلات است.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احد صادقی امروز در نشست دانشجویی جامعه اسلامی دانشگاه تبریز با موضوع بررسی علل آلودگی هوای تبریز و راهکارهای برون رفت از آن اظهار داشت: در مورد چنین پدیدههایی باید تکالیف استانی و ملی مشخص و مطالبه لازم از سوی شورای شهر و نمایندگان مردم از دستگاه های مسئول صورت گیرد.
وی با اشاره به وضعیت نیروگاه تبریز گفت: در حوزه کلان و کشوری اینکه داشتهها و سرمایههای خود را به بهانه خصوصیسازی رها میکنیم و حمایت از آنها را متوقف میکنیم و این کار را با استانداردهای عاریهای از مکتب جهانی شدن و بدون بررسی تطابق آنها با مولفههای بومی و ملی انجام دهیم، آسیبهای جدی به دنبال دارد.
این عضو شورا تصریح کرد: دولت نیاز به سرمایهگذار برای بروزرسانی صنایع دارد و از سوی دیگر بنا به دلایلی چون تحریمها امنیت لازم برای سرمایهگذاری در کشور وجود ندارد و علاوه بر این موارد، سیاستگذاریهای سلیقه محور با وجود اسناد بالادستی موجب شده تا این اسناد کمترین درصد تحقق را در سالهای گذشته داشته باشند.
وی افزود: مدیران بجای حرکت برنامه محور مایل به اجرای سیاستهای سلیقهای خود هستند و مرجعی برای ارزیابی نتایج این برنامهها نیز وجود ندارد و در کلان مطلب سؤمدیریت و رفتارهای سلیقهای مدیران عامل بسیاری از مشکلات است و در نتیجه همین سؤمدیریتهاست که برای جلوگیری از نارضایتی عمومی و مشکلات اجتماعی برق صنایع و چرخه تولید را قطع میکنند و دلیل آن عدم صداقت با مردم و عدم اقناع سازی و شفافیت است که اثرات عکسی نیز دارد.
صادقی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل تبریز با موضوعات ملی و استانی مواجهیم، گفت: در ۱۰ سال گذشته آلودگی هوای شهرها به واسطه ناوگان حمل و نقل فرسوده عمومی اثر خود را بر سفره مردم گذاشته و در این بین تبریز در ۱۰ سال گذشته با وجود امکان قانونی برای تخصیص منابع برای نوسازی ناوگان، شاهد اقدام خاصی نبوده و در این مدت تنها ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده که آن هم عموما اتوبوسهای فرسودهای هستند که پس از بازسازی مجدد بکار گرفته شدهاند.
وی با تاکید بر لزوم مطالبه سهم حمل و نقل تبریز در بودجه شهرداری و سهم مصوب در بودجه دولت توسط نمایندگان مجلس افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض از محل یک درصد از فروش پتروشیمی و پالایشگاه از سال ۹۲ یکی از همین مطالبات است که در همه این سال ها تنها ۵۰ میلیارد تومان از آن پرداخت شده و این در حالی است که قانون به صراحت پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه را آلاینده اعلام کرده و باید این عوارض را بپردازند.
رئیس کمیسیون خدمات و امور شهری شورای شهر تصریح کرد: سهم تبریز از منابع دولتی قابل مطالبه است و البته باید بپذیریم که کارشکنیهایی در مورد تخصیص منابع به تبریز صورت میگیرد و بر همین اساس نمایندگان باید مطالبه لازم را با قدرت و قوت بیشتری از مسئولان دولتی انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: موضوعات شهری و مشکلاتی چون آلودگی هوا و ترافیک مواردی در هم تنیده هستند و هیچ یک به صورت مجزا قابل حل نیستند و در حالی که به دنبال کاهش ترافیک شهر هستیم رویکرد شهرسازی ما به سمت مراکز تجاری بزرگ و ایجاد سفرهای غیرضروری بوده و شهرداری در رویکرد جدید خود باید به سمت بازارچه ها و یا مجتمع های تجاری محله محور برود.
صادقی از پیش بینی ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای حمل و نقل ریلی و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ناوگان اتوبوس تبریز در بودجه سال آینده شهرداری نیز خبر داد و گفت: باید سالها قبل به سمت حمل و نقل ترکیبی میرفتیم تا شاهد مشکلات امروز نبودیم و در حالی که تبریز طرح جامع ترافیکی ندارد، شهرهای همتراز دومین برنامه خود را در این حوزه ارائه و اجرا میکنند و پیاده محور کردن و افزایش پیاده راهها یکی از سیاستها برای کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر تبریز و در نتیجه کاهش آلودگی هواست.
پایان پیام/ ۶۰۰۳۶