نیوز سیتی!
05 دی 1401 - 12:14

٢۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه امروز ٢۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت هستند،گفت: به واسطه آنها ۶ هزار نفر در حوزه سلامت کار می‌کنند.

 به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در اسفند امسال خبر داد و گفت: جشنواره ابوریحان بیرونی نقشه راه پژوهشی سال آینده دانشگاه را مشخص می‌کند.

رئیس عالی بیست و سومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی اظهار کرد: بدون شک با برنامه‌هایی که تاکنون انجام و هدف‌گذاری شده‌اند سال آینده بسته پیشنهادی دستاوردهای دانشگاه رنگین‌تر و کمی‌تر خواهد بود.

به گفته زالی، پررنگ‌سازی نقش پژوهش، ارتقای پژوهشگران، بازکردن تسهیلات ارتباطات بین‌المللی، دیوان سالاری زدایی از پژوهش، توانمندسازی محققان و پژوهشگران، بالابردن سطح پژوهش و تحقیقات، اثرگذاری در پژوهش‌های کاربردی از جمله مهمترین برنامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است.

فعالیت ۶هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه امروز ٢۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت هستند و به واسطه آنها ۶ هزار نفر در حوزه سلامت کار می‌کنند، گفت: نقش وزارت بهداشت در تولید مقالات علمی و در افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار پررنگ است.

 زالی با اشاره به چالش‌های حوزه پژوهش بیان کرد: مهمترین چالش پژوهش، پایین بودن درصد اعتبارات پژوهشی از درآمد ناخالص داخلی است که با وجود آنکه در کشوری مثل ژاپن این عدد ٣ است اما در ایران کسری از یک واحد را به خود اختصاص داده و این امر یک آفت مزمن محسوب می‌شود.

رئیس عالی جشنواره ابوریحان بیرونی ادامه داد: بخش زیادی از پژوهش‌های سلامت کشور درچارچوب حوزه سلامت به دلایل مختلف نمی‌گنجد. لذا باید تمام دستگاه‌ها حداقل در حوزه وزارت بهداشت موظف باشند که از پژوهش‌های علوم پزشکی‌ها استفاده کنند تا پژوهش‌های حوزه سلامت خود را به آنها بسپارند.

 زالی با بیان اینکه هرچه می‌توانیم باید مسیر را برای محققان آسان‌تر کنیم، گفت: قلمروهای پژوهشی سلامت در حال تغییر است و اگر آن‌ها را رصد نکنیم فاصله عظیمی با کشورهای توسعه یافته خواهیم داشت لذا باید به بحث‌های رایانش کوانتومی، اینترنت اشیا، ظرفیت‌های فضای مجازی، ورود به جامعه فراصنعتی ( در این نوع جامعه به جای اینکه ارزش برمبنای سرمایه باشد ارزش برمبنای دانش است) توجه جدی شود.

به گفته  زالی، در این راستا به زودی یکی از پروژه‌های متاورس دانشگاه در حوزه آموزش افتتاح خواهد شد.

رئیس عالی جشنواره ابوریحان بیرونی بر ضرورت ارایه مستقیم بودجه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی توسط سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تصریح کرد: طبق وعده داده شده امید داریم که اسفندماه امسال رویدادی را برای نمایش دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم تمام کارهای حوزه پژوهش و فناوری خود را برای سال آینده ٢.۵ برابر کنیم یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات آنها را به ۵٠٠ مورد برسانیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 935434

مهمترین اخبار ایران و جهان: