نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 11:04

اتوبان شهید آقابابابی اصفهان پس از 60 ساعت تلاش بازگشایی شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: پس از حدود ۶۰ ساعت تلاش بی‌وقفه عوامل اجرایی و فنی عملیات ترمیم ریزش اتوبان شهید آقابابایی به پایان رسید و اتوبان بازگشایی شد.

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به بازگشایی اتوبان شهید آقابابایی اظهار داشت: پس از ۴۸ ساعت تلاش عوامل اجرایی و فنی شرکت آبفا و همکاری عوامل اجرایی استان عملیات عمرانی ترمیم ریزش اتوبان شهید آقابابایی اصفهان به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه صبح امروز پس از حدود ۶۰ ساعت تلاش بی‌وقفه عوامل اجرایی و فنی عملیات ترمیم ریزش اتوبان شهید آقابابایی به پایان رسید و اتوبان بازگشایی شد، افزود: مراحل بازگشایی مسیر لوله فاضلاب، هدایت جریان فاضلاب، اتصال لوله به منهول، تعویض ۱۲ متر لوله آسیب دیده در عمق ۱۲ متری و نیز عملیات پرسازی حفره و ترانشه با انتقال بیش از ۱۰۰ کامیون خاک و مصالح تثبیت محل در محور جنوب شمال اتوبان شهید آقابابایی به اتمام رسید.

 

شیشه‌فروش با بیان اینکه حجم زیاد فاضلاب مانع پیشرفت سریع عملیات شد، گفت: زیر خط لوله ۵۰۰ میلی‌متری انتقال فاضلاب اتوبان شهید آقابابایی که در عمق ۱۲ متری زمین بوده ریزش کرده بود و حفاری‌های لازم به منظور رسیدن به خط لوله و ایمن‌سازی محل حادثه انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: ریزش و نشست خاک زیر خط لوله باعث شکستگی و نشتی آب از لوله شده و به تدریج خاک‌های اطراف لوله طی زمان طولانی شسته شده بود  و باعث ایجاد حفره زیر آسفالت اتوبان و وقوع این حادثه شده بود.

 

 

وی با بیان اینکه صبح شست‌وشوی محل انجام شد، بیان کرد: عملیات آسفالت مسیر شب گذشته توسط سازمان عمران شهرداری اصفهان انجام شد و پس از تائیدیه فنی طرح و بررسی پلیس راهور بازگشایی محور انجام شد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه علت این حادثه فرسودگی شبکه آب و فاضلاب نبود و علت آن خالی شدن خاک زیر لوله بر اثر جنس خاک و یا تاثیرات فرونشست زمین بوده است، عنوان کرد: مقرر شد تیم فنی شرکت آب و فاضلاب با همکاری مراکز علمی و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برای بررسی حادثه و تأثیر فرونشست زمین در ایجاد حادثه گزارشی تهیه کنند و سازمان زمین‌شناسی نتایج تعیین نرخ فرونشست زمین در این محدوده را بررسی و اعلام کند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در ابتدا قرار شد بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت حفره ایجاد شده ترمیم شود اما زمانی که حفره بازگشایی شد عمق کار مشخص شد و حجم زیاد فاضلاب مانع پیشرفت سریع عملیات شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل تأخیر این عملیات وقوع آن در اتوبان بود که امکان تردد کامیون‌ها را با به دلیل ترافیک خیابان‌های اطراف با مشکل مواجه کرده بود.

شیشه‌فروش با اشاره به هماهنگی و اطلاع‌رسانی مدیریت بحران اصفهان با سایر دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد عملیات عمرانی گفت: از شرکت آبفا، شهرداری، آتش‌نشانی، سازمان عمران و خدمات موتوری شهرداری، انتظامی و پلیس راهور و همچنین مردم و ساکنان اطراف اتوبان تقدیر و تشکر می‌کنم.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: مطالعات اثرات فرونشست زمین در دشت اصفهان و پهنه شهری اصفهان از طریق مشاور توسط شهرداری اصفهان با هدف بررسی مناطق تحت تأثیر و ارائه راهکارهای عملیاتی برای پیشگیری و کنترل این پدیده در حال تکمیل است.

وی افزود: قدمت و فرسودگی شبکه‌های آب و فاضلاب در شهر اصفهان با عمر۴۰ تا۵۰ سال، خوردگی شبکه‌ها و اثرات فرونشست زمین باعث تشدید حوادث شکستگی خطوط و ایجاد فروچاله و بروز خسارت به معابر و خیابان‌ها و اختلال در تردد شده است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: با بررسی بعمل آمده ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های آب و فاضلاب در شهرهای اصفهان نیاز به بازسازی دارند، اعتبار مورد نیاز در مرحله اول ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده که باید وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با توجه به اهمیت پیشگیری از وقوع حوادث در جهت بازسازی شبکه و تأمین نیاز اعتباری اقدام کنند.

وی بیان کرد: از سال گذشته تاکنون، شاهد رخداد ۲۳ مورد نشست زمین و ریزش بودیم که بعضی از آن‌ها مربوط به شبکه‌های انتقال آب و فاضلاب و بعضی از آن‌ها مانند حادثه چهارراه نظر، مربوط به فرسودگی بود.

 

به گزارش فارس، عصر روز یکشنبه ۱۴ خرداد ماه در اتوبان شهید آقابابایی لاین جنوب به شمال در اثر شکستگی خط انتقال فاضلاب، زمین دچار فرونشست شد و حفره‌ای ایجاد شد. در این حادثه زیر خط لوله ۵۰۰ میلی‌متری انتقال فاضلاب اتوبان شهید آقابابایی که در عمق ۱۲ متری زمین بوده ریزش کرد و حفاری‌های لازم به منظور رسیدن به خط لوله و ایمن‌سازی محل حادثه تا شامگاه سه‌شنبه ۱۶ خردادماه ادامه داشت.

اجرای طرح‌های احیای زاینده‌رود و تسریع در اجرای طرح‌های تأمین آب استان و جبران کسری منابع آب زیرزمینی از اولویت‌های مورد نیاز استان در کاهش اثرات فرونشست زمین است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1267834

مهمترین اخبار ایران و جهان: