نیوز سیتی!
31 اردیبهشت 1402 - 16:31

آمریکا چگونه حکومت مخالف را براندازی می‌کند؟

بازوی آشکار سازمان جاسوسی خارجی سیا کدام است؟ ایالات متحده آمریکا چگونه سیاست‌های براندازی حکومت‌های مخالف را اجرایی می‌کند و پروژه NED در سال 2021 برای ایران چه بود؟ این مطلب سعی دارد به این سؤالات پاسخ داده و همچنین به بررسی ارتباط سازمان‌های NED و CIA بپردازد.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- سازمان NED چیست؟ موقوفه ملی برای دموکراسی(NED) یک سازمان  آمریکایی است که در ۱۹۸۳ برای اشاعه دموکراسی به دیگر کشورها به وسیله ترویج نهادهای سیاسی و اقتصادی مانند گروه‌های سیاسی(یعنی احزاب طرفدار غرب)، اتحادیه‌های تجاری(معادل انجمن های کارگری)، بازارهای آزاد(اقتصاد لیبرالی) و گروه‌های تجاری(غول‌های تجاری غربی) تأسیس شد.

این نهاد هر ساله از کنگره آمریکا بودجه دریافت می‌کند. گرچه مدیریت این نهاد خصوصیست، اما بودجهٔ آن اکثراً از طریق دولت سرازیر می‌شود.

آلن وینستین و کارل گرشمن بنیانگذاران NED هستند.

بنیانگذاران NED

 الن وینستین(86ساله) کوچک‌ترین فرزند مهاجر یهودی روس تبار، متولد 1937 در شهر نیویورک است. او همچنین به عنوان نهمین مسؤول اداره بایگانی ملی ایالات متحده فعالیت داشت. وینستین از سیتی کالج نیویورک فارغ‌التحصیل شد و سپس مدرک دکترای خود در رشته مطالعات آمریکایی را از دانشگاه ییل گرفت.

در سال 2018، مشخص شد که استعفای وینستین از اداره بایگانی ملی از روی اجبار بوده است. تحقیقات افشا کرد شکایات معتبری از آزار و اذیت یا تجاوز جنسی از شش کارمند زن از 2005 تا 2007 از سمت او صورت گرفته است.

کارل گرشمن(80ساله) در یک خانواده یهودی در شهر نیویورک متولد شد. در سال 1961، تحصیلات مدرسه‌ای را در برانکس نیویورک تمام کرد و سپس به عنوان دانشجوی کارشناسی در دانشگاه ییل به تحصیل، و فعالیت در شورای حقوق مدنی ییل پرداخت. پس از فارغ‌التحصیلی به انجمن افتخاری  Phi Beta Kappa (ان شاءالله بعدا توضیحات مفصل ارائه خواه شد) معرفی شد. گرشمن سپس در سال 1968 با مدرک کارشناسی ارشد آموزش از هاروارد فارغ التحصیل شد.

سازمان NED بازوی آشکار CIA

در سال 1370 درست در مقطع پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی، دیوید ایگناتیوس در واشنگتن پست مقاله‌ای مفصل با عنوان "جهان جدید کودتاهای بدون جاسوس" درباره فعالیت NED و CIA و سرگذشت الن وینستین نوشته است.

ایگناتیوس درباره وینستین نوشته "آلن وینستین احتمالاً رئیس عملیات آشکار جدید است...فعالیت حرفه‌ای وینستین به عنوان یک اپراتور آشکار به سال 1980 باز می‌گردد، زمانی که او به ناراضیان شوروی در سازماندهی کمیته شهروندان برای نظارت بر توافقنامه هلسینکی در مورد حقوق بشر پیوست. او به سرعت با شبکه‌ای از فعالان دموکراسی‌خواه که در آن زمان شروع به به چالش کشیدن رژیم‌های ضد دمکراتیک در سراسر جهان کرده بودند، ارتباط پیدا کرد."

در ادامه این مقاله از قول وینستین نوشته شده "بسیاری از کارهایی که ما امروز انجام می‌دهیم 25 سال پیش به صورت مخفیانه توسط سیا انجام شده است." و در مورد NED نوشته است: "بنیاد NED آشکارا کاری را انجام داد که زمانی به طرز غیرقابل توصیفی مخفی بود."

همچنین به نقش NED در سرنگونی حکومت‌های چک، مجارستان، رومانی، بلغارستان و لهستان اشاره شده است.

سازمان NED و CIA: کودتاگران آشکار و پنهان

همان طور که اشاره شد؛ NED بازوی آشکار CIA سازمان جاسوسی خارجی و مجری سیاست‌های حاکمیت آمریکا است.

در سال 1376 نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان "Foreign Taint on National Election? A Boomerang for U.S" در خصوص سرمایه‌گذاری هنگفت آمریکا برای براندازی حکومت‌های مخالف نوشته است: "کنگره به طور معمول ده‌ها میلیون دلار پول پنهان و آشکار را برای تأثیرگذاری بر سیاست داخلی کشورهای خارجی اختصاص می‌دهد."

سپس به نقش NED به عنوان بازوی آشکار CIA پرداخته و نوشته است: "بنیاد ملی دموکراسی که 15 سال پیش برای انجام کارهایی که سیا به طور مخفیانه طی دهه‌ها انجام داده است ایجاد شد، سالانه 30 میلیون دلار برای حمایت از احزاب سیاسی، اتحادیه‌های کارگری، جنبش‌های مخالف و رسانه‌های خبری در ده‌ها کشور از جمله چین هزینه می‌کند."

همچنین با جستجو می‌توانید گزارش‌های دیگری مانند گزارش سایت ProPublica اسناد ارتباط NED و CIA و نقش آنها در براندازی حکومت‌های مستقل را پیدا کنید.

پروژه 2 سال پیش سازمان NED در ایران

سازمان NED در سایت خود 9 مورد از پازل پروژه IRAN 2021 با بودجه حدود یک میلیون دلاری خود را شرح داده است.

به طور مثال در یکی از پروژه های ایرانِ NED با عنوان "زنان تاجر پیش برندگان مسیر تغییر" مقرر شده که 170هزار دلار از طریق مرکز شرکت‌های خصوصی بین‌المللی (CIPE) در زمینه زنان در راستای تقویت سازمان جامعه مدنی زن محور مدنظر NED سرمایه‌گذاری شود.

علاوه بر این، 8 مورد دیگر از پروژه‌های NED که در سال 2021 مقرر شده تا با بودجه‌های گوناگون دیگری و از طریق مؤسسات و مراکز دیگری در حوزه کشورمان اجرایی گردد، در سایت NED معرفی شده است.

باید در نظر داشت که سازمان NED یکی از بازوهای آشکار سیا در براندازی حکومت‌های مخالف و این پروژه یکی از پروژه های اجرایی در این زمینه است.

پایان پیام/ت

*منبع   https://eitaa.com/USNews  

منبع: فارس
شناسه خبر: 1228334

مهمترین اخبار ایران و جهان: