نیوز سیتی!
06 خرداد 1402 - 14:29

طرح کاهش اجاره‌بها در همدان اجرا می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان از پیاده‌سازی طرح کاهش اجاره‌بها در همدان خبر داد و گفت: یکی از نقاط عطف این طرح قطع وابستگی حق کمیسیون مشاوران املاک از قیمت ملک است.

سیدمجتبی حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در حوزه ساماندهی اجاره‌بها طرحی در حال پیاده‌سازی است که در روزهای آینده رونمایی خواهد شد اظهار کرد: این طرح در راستای کمک به مستاجران در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در دو بخش موجران و مشاوران املاک طرح‌ریزی شده است افزود: یکی از نقاط عطف این طرح قطع وابستگی حق کمیسیون مشاوران املاک از قیمت ملک است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان متذکر شد: به تعبیری نرخ کمیسیون مشاوران در حوزه اجاره‌بها و فروش با قیمت‌گذاری و ارزشگذاری دولتی منطقه حساب می‌شود بنابراین میزان رهن و اجاره و قیمت ملک تاثیری در این حق کمیسیون نخواهد داشت.

وی در ادامه به دیگر ابعاد طرح پرداخت و با تاکید بر اینکه مشاوران املاکی که قراردادهایی متناسب با افزایش نرخ ۲۰ درصدی سالانه اجاره‌بها ببندند به عنوان مشاوران املاک منصف معرفی می‌شوند یادآور شد: این دسته از مشاوران املاک در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها معرفی می‌شوند به این ترتیب مردم می‌توانند از خدمت‌شان بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: موجرانی هم که واحدهای تجاری، اداری و مسکونی اجاره می‌دهند اگر سقف افزایش ۲۰ درصدی سالانه را رعایت کنند به عنوان صاحبخانه منصف معرفی می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه اضافه بر این از تخفیف‌های امور مالیاتی و شهرداری نیز بهره‌مند خواهند شد بیان کرد: این طرح به نوعی اقدام خیرخواهانه و خداپسندانه تلقی می‌شود و علاوه بر الزام قانونی رعایت افزایش ۲۰ درصدی سالانه، تشویقی‌هایی نیز در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: البته زیرساخت سامانه املاک و اسکان کشور که اخیرا معرفی شده، آماده است و موجر و مستاجر بدون هزینه می‌توانند قرارداد ثبت و کد رهگیری دریافت کنند اما این سامانه برای مواردی است که مستاجر و موجر با هم توافق و یکدیگر را پیدا کردند، در دیگر موارد مشاوران املاک خدمات ارائه می‌دهند.

پایان پیام/89033/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1241834

مهمترین اخبار ایران و جهان: