نیوز سیتی!
13 خرداد 1402 - 16:23

مهم‌ترین ویژگی حج امسال بازگشت تعداد حجاج به پیش از کرونا است

معاون وزیر حج عربستان بر دنبال کردن سازوکار تعیین تعداد حجاج هر کشور از سوی این وزارتخانه با هدف بازگرداندن این آمار به تعداد پیش از همه گیری کرونا تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «عبدالفتاح مشاط» معاون وزیر حج و عمره عربستان سعودی در گفتگو با الشرق الاوسط تاکید کرد که این وزارتخانه سازوکاری را که قبل از شیوع ویروس کرونا در تعیین تعداد حجاج هر کشور دنبال می‌کرد، دنبال می‌کند تا تعداد مهمانان خانه خدا به پیش از همه گیری این ویروس بازگردد. این مهم‌ترین ویژگی حج امسال است.

وی در ادامه افزود: ما طرح‌های پیشگیرانه‌ای برای رویارویی با هر حالت فوق‌العاده بهداشتی و یا اتفاقات دیگری که ممکن است خلال مناسک حج روی دهد، آماده کرده‌ایم. نهادهای ذیربط در عربستان، درخواست‌های زیادی برای پیوستن به طرح «مسیر مکه» دریافت کرده‌اند و وزارت کشور در حال بررسی این درخواست‌ها است.

معاون وزیر حج عربستان تاکید کرد: این طرح امسال برای نخستین بار به کشور ترکیه اختصاص داده شده است و از مزایای آن می‌توان به تسریع سازوکارهای ورود به عربستان و انجام تمام کارهای اداری قبل از ورود مهمانان خانه خدا به کشور اشاره کرد.

مشاط بیان کرد: موسم حج امسال متفاوت است به طوری که ما شاهد یک آمادگی زودهنگام از سوی بخش‌های خدمات رسانی و هماهنگی میان نهادهای مربوطه در مناسک حج هستیم. همکاری‌های گسترده‌ای میان وزارت حج و نهادهای ذی‌ربط در این خصوص وجود دارد.

وی اضافه کرد: سال جاری شاهد یک آمادگی و زمینه سازی طولانی مدت برای تجهیز مشاعر مقدسه و خدمات رسانی در این مناطق با شرکت‌های برق و آب بوده‌ایم.

روزنامه الشرق الاوسط همچنین گزارش داد که مسئولان عربستان سعودی ۱۸۵ برنامه برای خدمات رسانی به حجاج خانه خدا به عنوان بزرگترین طرح در این کشور با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و برنامه‌های رایانه‌ای آماده کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که طرح‌های مذکور با استفاده از پرمخاطب‌ترین زبان‌های روز دنیا برای استقبال از حجاج برنامه‌ریزی شده است. مسئولان سعودی اعلام کرده‌اند که برنامه‌های مذکور در صحن‌های مختلف از جمله صحن‌های مختلف و مسجدالنبی در کنار دیگر مناطق پررفت و آمد، اجرا می‌شود.

همچنین برای استفاده از هشت هزار نیروی داوطلب در ۱۰ بخش مختلف، زمینه سازی شده است. براساس اعلام مسئولان سعودی، ۴۰ میلیون لیتر آب زمزم از طریق ۳۰ هزار نقطه توزیع می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1259278

مهمترین اخبار ایران و جهان: