نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 11:32

دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آغاز به کار کرد

دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تحت عنوان‌ « الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: گفتمان عمومی، مسئولیت ملّی» در محل مرکز الگو به صورت حضوری و مجازی آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  تحت عنوان‌ « الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: گفتمان عمومی، مسئولیت ملّی» در محل مرکز الگو به صورت حضوری و مجازی آغاز به کار کرد.در مراسم افتتاحیه این کنفرانس هادی اکبر زاده عضو شورای عالی و دبیر کنفرانس دوازدهم گزارشی از برگزاری کنفرانس ارایه داد.

اکبرزاده در مراسم افتتاحیه گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که بعنوان نقشه راه پیشرفت بلند مدت  و جهت دهنده مسیرآ ینده تحولات کشور ، با  تلاش جمع کثیری از اندیشمندان حوزه و دانشگاه و شخصیت‌های راهبردی با عبور  از مرحله طراحی و تکمیل و ارتقا  به حوزه اجرا نزدیک شده است. گر چه اجرای رسمی سند الگو پس از ابلاغ آن آغاز می‌شود، لیکن عقبه اندیشه‌ای  پیشرفت‌خواهی و تکاپوی الگوی بومی متناسب آن، به عنوان گفتمان برآمده از نیاز زمانه از گذشته‌های دور مطمح نظر خردورزان جامعه بوده است  و از دوازده سال قبل با تدبیر داهیانه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی در بستر ساختارمند خود شتاب گرفته است.

وی افزود: اینک که گام مهم طراحی الگو به سرانجام رسیده است ، زمان پرداختن جدی تر به تمهیدات مرحله اجراست؛ لذا از این مرحله به بعد ضمن استمرار مباحث نظری و جهت دهی آنها به سمت چالش‌ها و گره‌های معرفتی مرحله اجرا، موضوعات مربوط به نحوه پیاده سازی الگو و  گذار از حوزه نظر به وادی عمل، مورد توجه ویژه قرار می گیرد.

اکبرزاده ادامه داد: از جمله الزامات عبور موفق از این مرحله گذار  آن است که اولا الگو بتواند با برخورداری از  پشتوانه فراگیر مردمی  به مطالبه و خواست عمومی تبدیل گردد و ثانیا بر اساس تقسیم کار دقیق ، وظایف بخش‌های حاکمیتی و مردمی در فرایند اجرا و تحقق ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن مشخص شود؛ مشارکت امیدوارانه مردم در تحقق الگو و عزم حاکمیتی در دامن زدن به اقدامات تحولی  از شروط اساسی موفقیت الگوست. 

دبیر کنفرانس هدف از برگزاری کنفرانس دوازدهم را بهره گیری از تجارب جهانی و  روش‌های نوین و روز آمد و درس آموخته‌های اجرای اسناد پیشین دانست و اظهار داشت: ضمن تبیین بایسته‌های تبدیل سند الگو به گفتمان فراگیر، مسئولیت نهادهای سیاست گذار، قانون گذار، دولت و آحاد جامعه را در تحقق الگو مورد واکاوی و کنکاش قرار دهد.

اکبر زاده در ادامه سخنان خود در باره آمار مقالات گفت: در مهلت مقرر تعداد 140 مقاله به  دبیرخانه کنفرانس واصل شد که پس از انجام داوری‌های گسترده و چند مرحله‌ای نهایتا 76 مقاله پذیرفته شد که 50  مقاله بصورت شفاهی و 26 مقاله دیگر بصورت پوستر ارایه شود. مقاله‌های پوستری در طول مدت کنفرانس بصورت غیر برخط در معرض بازدید علاقمندان قرار دارند. مقالات در قالب 11  نشست و میز گرد تخصصی طی دو روز ارایه خواهد شد. برای هر مقاله 25 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است که 15 دقیقه ان جهت ارایه مقاله و ده دقیقه باقیمانده  جهت توضیحات تکمیلی هیات رئیسه نشست و پرسش و پاسخ خواهد بود.

وی ادامه داد : نشست‌های کنفرانس دوازدهم ترکیبی ( حضوری – مجازی ) است و اعضای هیات رئیسه نشست‌ها وارایه دهندگان مقالات به صورت حضوری در محل مرکز حضور دارند.

دبیر دوازدهمین کنفرانس ادامه داد : همزمان با کنفرانس مراسم دوازدهمین دوره انتخاب پایان نامه‌ها  و رساله‌های برتر در زمینه پیشرفت اسلامی ایرانی و تقدیر از پدیدآورندگان آنها  برگزار خواهد شد.

اکبرزاده افزود: با بررسی حدود  3000 پایان نامه دریافتی در مرحله اول 60 پایان نامه مرتبط با موضوع تشخیص داده شد و در داوری نهایی 9 پایان نامه برگزیده شد.  ۲ پایان نامه برتر و ۷ پایان نامه شایسته تقدیر برگزیدگان به تفکیک از دانشگاههای علامه طباطبایی ، امام صادق ( ع) ، تهران ، شیراز ،  قم ، هنر اسلامی تبریز ، موسسه امام خمینی ، معارف اسلامی ، مرکز تحقیقات سیاست علمی می باشند.

وی یادآور شد: از میان ۲۵۰ رساله های دریافتی تعداد ۳۷ رساله در داوری اولیه انتخاب و در داوری نهایی تعداد رساله‌های منتخب به عدد 6 رسید. که از این میان ۲رساله برتر و ۴ رساله شایسته تقدیر شناخته شد.

برگزیدگان به تفکیک دانشگاهی : شهید بهشتی ، تربیت مدرس ، امام صادق (ع) ، قم ، بوعلی سینای همدان می باشند .گفتنی است دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در روزهای سوم و چهارم خرداد جاری درحال برگزاری است و علاقمندان می توانند از طریق conference12.olgou.ir در این کنفرانس شرکت نمایند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1235134

مهمترین اخبار ایران و جهان: