نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 13:59

ادعای لهستان درباره تلاش واگنرها برای بی‌ثبات کردن جناح شرقی ناتو

در ادامه تنش‌های اخیر بین بلاروس و لهستان، نخست‌وزیر این کشور عضو ناتو ادعا کرد نیروهای واگنر حاضر در بلاروس به جناح شرقی این ائتلاف نظامی غربی برای بی‌ثبات کردن آن نزدیک می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماتئوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان پنجشنبه (سوم اوت) ادعا کرد نیروهای گروه واگنر به جناح شرقی ناتو برای بی‌ثبات کردن آن نزدیک می‌شوند. 

به نوشته رویترز، تعداد نامشخصی از نیروهای شرکت نظامی خصوصی واگنر آموزش به ارتش ملی بلاروس را آغاز کرده‌اند که باعث شده لهستان شروع به نزدیک‌تر کردن بیش از ۱۰۰۰ نیروی خود به مرز کند. 

وزیر دفاع لهستان سه‌شنبه ادعا کرد دو بالگرد بلاروسی حریم هوایی این کشور را نقض کردند و گفت در پاسخ به اقدامات ترکیبی روسیه و بلاروس علیه لهستان، استقرار نظامی خود در مرز شرقی را افزایش خواهد داد. 

پیش از آن ارتش لهستان گفته بود بالگردها حریم هوایی این کشور عضو ائتلاف غربی ناتو را نقض نکردند اما بعد حرف خود را عوض کرد. وزارت دفاع این کشور اعلام کرد: «نقض (حریم هوایی) در منطقه بیاوویسکا در ارتفاع خیلی پایین که شناسایی توسط سامانه‌های راداری را با مشکل مواجه می‌کرد، رخ داد». وزارت دفاع لهستان افزود ناتو را از این موضوع مطلع کرده است. 

وزارت دفاع بلاروس در پاسخ گفت: ادعاهای نقض (حریم هوایی) از سوی رهبری نظامی و سیاسی لهستان برای توجیه مجدد تجمع نیروها و ابزارها نزدیک مرز بلاروس است.

لهستان و همسایگانش در جناح شرقی ناتو درباره تهدید از سوی بلاروس به دلیل میزبانی از اعضای گروه نظامی واگنر ابراز نگرانی کرده‌اند. شنبه نخست‌وزیر لهستان مدعی شد گروهی متشکل از ۱۰۰ مزدور واگنر در بلاروس به مرز لهستان نزدیک‌تر شده‌اند. 

وزارت دفاع بلاروس اواخر تیر در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای واگنر آموزش به نیروهای ویژه بلاروس را در یک پایگاه نظامی در چند مایلی مرز این کشور با لهستان آغاز کرده‌اند. واگنرها بعد از شورش مسلحانه علیه رهبری نظامی روسیه در ماه ژوئن که با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس پایان یافت، راهی این کشور شدند که بر تنش آن با لهستان افزوده است.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1424578

مهمترین اخبار ایران و جهان: