نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 14:48

عراق محلی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد استان قم

استاندار قم برای افزایش روابط مختلف تجاری، اقتصادی و درمانی به کشور عراق سفر کرد و با استانداران المثنی، نجف و کربلا به دیدار و گفت‌و‌گو پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، استان قم به پاس حضور موثر و موفق موکب‌های قمی همچون حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، اهالی شهر قم و... رابطه خوبی در حوزه‌های مختلف با کشور عراق دارد و طی یک دهه اخیر شاهد حضور مسئولان مختلف از استان قم درعراق و بلعکس بوده‌ایم.

و حالا در جدیدترین رفت و آمدها بین طرفین، سیدمحمدتقی شاهچراغی به دعوت مسئولان کشور عراق همراه با هیئت تجاری که در راس آن‌ها محسن امیدیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم قرار داشته است، صبح روز چهارشنبه هفته گذشته ایران را برای افزایش تعاملات تجاری، اقتصادی، کشاورزی، درمانی به سوی عراق ترک کرد.

استاندار قم در روز اول سفر بین‌المللی خود در استان المثنی حضور یافت و با «احمد المنفی» همتای خود به دیدار و گفت‌وگو پرداخت.

استاندار «المثنی» در نخستین دیدار خود در شهر سماوه ضمن تشکر از حضور استاندار قم و هیات تجاری ایرانی به نقش بزرگ ایران در حمایت از عراق اشاره و اظهار کرد: اگر نقش امام خامنه‌ای و پشتیبانی های جمهوری اسلامی ایران نبود داعش عراق را با مشکلات جدی روبرو می‌کرد.

توافقات اقتصادی میان قم و المثنی

در ادامه این دیدار توانمندی‌ها و ظرفیت‌های طرفین در حوزه های کشاورزی، صنعت و تجارت معرفی و مقرر شد که هیات های مشترکی بین ایران و عراق شکل گرفته و توافقات به صورت تخصصی و عملیاتی اجرایی شود.

استاندار قم با هیئت همراه خود در روز دوم حضور در المثنی، راهکارهای اجرایی افزایش صادرات محصولات تولید کنندگان و‌ کارآفرینان استان قم به استان «المثنی» عراق را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین شاهچراغی با حضور در اتاق سرمایه گذاری این استان که به همراه استاندار المثنی و تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق همراه بود در حضور تجار و فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی عراقی به تشریح ظرفیت های اقتصادی، تجاری و عمرانی تولید کنندگان و صادرکنندگان استان قم پرداخت.

«سماوه» شهری نزدیک به قم

استاندار قم در ادامه ضمن بازدید از تعدادی از پروژه های عمرانی و کشاورزی شهر «سماوه» عراق که از لحاظ اقلیم جغرافیایی دارای مشترکات بسیاری با قم است، خاطرنشان کرد: واقعیت این است اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باعث شد در بسیاری از حوزه‌ها به ظرفیت‌های داخلی اتکا و به دانش‌بنیان‌ها اعتماد کنیم.

وی افزود: بدین جهت استان قم یکی از استان‌هایی در ایران محسوب می‌شود که در حوزه توانمندی‌های داخلی رشد و پیشرفت خوبی داشته است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای رقبای خارجی در عراق باشد.

در پایان مذاکرات طرفین مقرر شد هیات تجاری عراقی پس از مراسم اربعین با حضور در استان قم راهکارهای اجرایی همکاری دو طرف را پیگیری و با جانمایی بارانداز تجاری در استان المثنی عراق نسبت به شروع صادرات محصولات تولیدی استان قم به عراق اقدام کنند.

شاهچراغی در ادامه سفر به عراق، روز پنج شنبه به نجف سفر و با «ماجد الوالدی» دیدار کرد.

استاندار قم در این دیدار با تاکید بر افزایش روابط تجاری و اقتصادی میان قم و نجف، بیان کرد: استان قم با 7 شهرک صنعتی دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه تولید محصولات مختلف است.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها باعث نشد تا جوانان غیور ایرانی منتظر بمانند و به سمت خودکفایی گام برداشتند. واقعیت این است که اگر عراق می‌خواهد به نقطه مثبتی در حوزه اقتصاد برسد باید به ظرفیت‌های بومی خود توجه و به دانشنمدان داخلی اتکا کند.

استاندار قم درادامه گفت: علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی، استان قم در حوزه درمان ظرفیت‌های قابل توجهی دارد و سالانه بسیاری از بیماران از کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی روند درمان خود را در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی استان دنبال می‌کنند.

وی گفت: در این زمینه نیز می‌توانیم توافقات خوبی باشیم تا طبق تفاهم‌نامه‌ای میزبان بیماران عراقی در قم باشیم.

شاهچراغی در پایان این دیدار از «ماجد الوالدی» خواست تا در آینده با هیئت همراه خود به استان قم سفر کرده و از نزدیک شاهد ظرفیت‌های استان باشند.

در ادامه این دیدار شاهچراغی با «هاشم الکرعابی» معاون اول استاندار نجف نیز به گفت‌وگو پرداخت و همکاری دو استان در میزبانی از زائرین اربعین ارزیابی شد. در دیدار استاندار قم با معاون اول استاندار نجف مسائلی همچون نحوه خدمات هلال احمر، شهرداری قم و موکب های قمی در حوزه های سلامت و درمان، خدمات رفاهی و تامین آب و یخ مورد بحث قرار گرفت.

و اما کربلا آخرین مقصد استاندار قم در سفر 3 روزه به کشور عراق بود.

شاهچراغی در دیدار با «نصیف جاسم الخطابی» استاندار کربلا ضمن دعوت از وی برای حضور در ام القرای جهان اسلام و زیارت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بر لزوم افزایش همکاری دو استان برای خدمت رسانی به زوار اهل بیت (ع) تاکید کرد.

استاندار کربلا نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: پیوند و همکاری بیشتر میان شهرهای قم و کربلا در خدمت رسانی به زائرین هر دو کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

استاندار قم در پایان سفر خود به عراق و در شهر کربلا، همراه با با الخطابی از کارگاه ساخت حسینیه قمی ها در کربلا بازدید کرد و از نزدیک در جریان امور قرار گرفت.

شاهچراغی  در این بازدید تمرکز ویژه برای خدمات دهی به اقشار کم درآمد و زیارت ارزان برای سفر به عتبات عالیات را ضروری و لازم دانست.

عصر روز جمعه استاندار قم به همراه هیئت تجاری خود بعد از گذراندن سفر 3 روزه، عراق را به مقصد قم ترک کردند.

لازم به ذکر است، کشورهای ایران و عراق در گذشته در زمینه تعاملات فرهنگی گام‌های مثبتی برداشته‌اند و آمارهایی که تا به امروز منتشر شده نشان‌دهنده این است که در اربعین 1402 بیش از 200 موکب از استان قم در عراق به خدمت‌رسانی زائران امام حسین(ع)  خواهند پرداخت.

پایان پیام/78030

منبع: فارس
شناسه خبر: 1438334

مهمترین اخبار ایران و جهان: